Gjest prust Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Vi fant plutselig ut i dag at vi har lyst til å ta en tur til Danmark og Tyskland til uka. Ett problem: Ungene har ikke pass. De er 1, 4 og 6 år. Hvis jeg tropper opp på passkontoret mandag morgen, kan jeg få dem på tirsdag da? Hvor mye koster det? Vi voksne har gyldige pass...tror jeg da! *skal sjekke* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Her jeg bor får man ikke passet på politistasjonen, de sender det i poasten. De sier det tar 10-12 virkedager. 0 Siter
Sør Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Dere kan få engangspass på dagen, men det koster like mye som vanlige pass og de er kun gyldige for én reise ut av Schengen. Tror de koster ca 750,- kr for voksne, og antar halvdelen for barn. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest dere må ha nødpass Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Nei, de nye passene (maskinlesbare) lages i stavanger, og det tar to uker (minst 12 dager) å lage dem. Du bestiller dem ved å møte opp med barnet hos politiet (to passbilder, og underskrift fra begge foreldrene!), og får dem i posten etter to uker. Dere kan få nødpass, men det koster mye (like dyrt som vanlig pass, og gjelder bare en reise). http://www.oslo.politiet.no/opd/inform4.nsf/Sok/0828064895BEA1B6C1256EC40024C972 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Takk for raske svar! Tror kasnkje vi dropper Tyskland.... :-( 0 Siter
Åsemor Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Takk for raske svar! Tror kasnkje vi dropper Tyskland.... :-( Tror det går bra å reise til tyskland uten pass og. Sånn egentlig. Teori og praksis er to forskjellige ting. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Takk for raske svar! Tror kasnkje vi dropper Tyskland.... :-( Det er det ingen grunn til. Det er ikke lenger grensekontroll til Tyskland hvis dere kommer med bil. Bare å reise. De teorietiske reglene om at man trenger pass for å overnatte er lite å bry seg om, og ihverfall for små barn. 0 Siter
flisa Skrevet 29. juli 2005 Skrevet 29. juli 2005 Nå har vi reist tur retur Norge-Frankrike 3 ganger på et år og aldri behøvd å vise pass noe sted - ikke på hoteller heller. :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Det er det ingen grunn til. Det er ikke lenger grensekontroll til Tyskland hvis dere kommer med bil. Bare å reise. De teorietiske reglene om at man trenger pass for å overnatte er lite å bry seg om, og ihverfall for små barn. Kan vi ta sjansen på det da? Kan jeg stole på deg ? :-) Hadde vært moro - min kjære har veldig lyst til å sjekke noen bilforhandlere i Tyskland! 0 Siter
Gyda Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Da vi var i Danmark for to år siden kjørte vi en tur over grensa til Tyskland. Det var ingen kontroll eller antydning til slikt noen av veiene. Så det hadde jeg tatt sjansen på uten pass. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 30. juli 2005 Skrevet 30. juli 2005 Kan vi ta sjansen på det da? Kan jeg stole på deg ? :-) Hadde vært moro - min kjære har veldig lyst til å sjekke noen bilforhandlere i Tyskland! Ja, jeg er dønn ærlig:-) Det er passfrihet mellom Schengen-landene i dag, og den særnorske regelen om at det bare er pass som er godkjent offisiell legitimasjon er det ikke en fjert som vet om ute i Europa. Skulle et hotell mot formodning be om legitimasjon holder det i praksis lenge med Visa-kort. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.