Gå til innhold

Hvor kort kan egentlig en hypoman episode vare?


kreativ1365380881

Anbefalte innlegg

kreativ1365380881

Jeg har lest at kriteriene bl.a. er at det skal ha vart i min. 4 dager.

Men min erfaring, både som bp2 selv, og som bruker av forum der jeg snakker med andre bipolare, er at de også kan vare kortere.

Noen ganger kan man få et lite blaff av hypomani som glir over i løpet av samme dag. Men det er akkurat den samme følelsen som man har over de lengere periodene. Eller det kan vare en dag eller to, og gli over av seg selv.

Er dette sannsynligvis rapid cycling, eller er det sånn at kriteriene for diagnosen bipolar, pga disse kravene om varighet, egentlig fører til at mange som skulle hatt diagnose og hjelp ikke blir oppdaget?

Jeg opplever at hypomaniene varierer veldig i intensitet i løpet av dagen. Jeg kan være alt fra bare lettere oppstemt og kreativ, til så høyt oppe at jeg er i ferd med og bli innlagt (av mennesker som tilfeldigvis ser meg på den "høyeste" delen av dagen). Er dette en kjent sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest filosoferer

man kan jo også føle seg deprimert, det er jo til og med normalt innen visse grenser, bare at man kaller det ikke en klinisk depresjon før det har vart i minst to uker (det er kanskje andre tidsgrenser for bipolar lidelse).

Kanskje det er slik for hypomani også, at det ikke regnes som unormalt hvis det går fort over (eh.., med mindre man virkelig "tar av", men da er det vel ikke lenger snakk om HYPOmani men mani)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøhesten

Det er ikke unormalt å skifte stemningsleie i løpet av en dag, en trenger ikke ha en diagnose fordet. Nei til diagnoser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...