Gå til innhold

Senvirkninger ved overgrep mot barn?

Anbefalte innlegg

Senvirkninger ved overgrep mot barn?

Jeg er samboer med en mor hvor to av døtrene 12 og 17 år har blitt befølt av sin oldefar på 84 år. Han har tatt jentene på puppene, baken og nå sist stakk han hånden forran ned i buksen til hun på 12 år under påskudd av at han ville varme hånden sin. Det råder ingen tvil om at dette har funnet sted, heldigvis har barna en slik tillit til sin mor at de kan si fra om slikt. Jentene opplevet disse handlingene fra sin oldefar som avskyelig. Oldemor ønsker å dysse ned saken for å unngå den skam hennes ektemann har påført familien. Jeg lurer på hvilke senvirkninger barna kan få av dette? Vil de trenge hjelp senere, eller vil opplevelsen avta av seg selv? Som familie er vi selvsagt preget av dette ikke minst med tanke på at vi faktisk har hatt et nært forhold til barnas oldefar og oldemor over flere år. Det hele synes så uvirkelig, men er like fullt en alvorlig sannhet. Oldefaren til barna "skjeldte" sitt barnebarn (moren til barna) ut etter noter da han ble konfrontert med saken. Hvor kan Moren eller vi som familie få råd og veiledning for hva vi kan og må gjøre i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192389-senvirkninger-ved-overgrep-mot-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det viktigste er å forsikre ungene at de ikke har noen som helst skyld i det som skjedde, og at det ikke er deres feil på noen som helst måte. Videre at de ikke er blitt "påført skam" eller lignende.

Videre, fortelle dem hvor godt det var at de sa ifra, og forsikre dem om at dere tror på dem.

Snakk med ungene hvis de vil, men ikke "tving" dem til å snakke om det hvis de ikke ønsker det.

Jeg vil tippe at dette kommer til gå bra, også fordi de tydeligvis har et godt forhold til moren (og sikkert andre) og har ballast hjemmefra.

Du kan finne mer informasjon på www.sentermotincest.no

Alt godt,

Med vennlig hilsen

Gjest Marese

Hei,

Det viktigste er å forsikre ungene at de ikke har noen som helst skyld i det som skjedde, og at det ikke er deres feil på noen som helst måte. Videre at de ikke er blitt "påført skam" eller lignende.

Videre, fortelle dem hvor godt det var at de sa ifra, og forsikre dem om at dere tror på dem.

Snakk med ungene hvis de vil, men ikke "tving" dem til å snakke om det hvis de ikke ønsker det.

Jeg vil tippe at dette kommer til gå bra, også fordi de tydeligvis har et godt forhold til moren (og sikkert andre) og har ballast hjemmefra.

Du kan finne mer informasjon på www.sentermotincest.no

Alt godt,

Med vennlig hilsen

kan bare si meg helt enig i det du skriver:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...