Gå til innhold

Senvirkninger ved overgrep mot barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med en mor hvor to av døtrene 12 og 17 år har blitt befølt av sin oldefar på 84 år. Han har tatt jentene på puppene, baken og nå sist stakk han hånden forran ned i buksen til hun på 12 år under påskudd av at han ville varme hånden sin. Det råder ingen tvil om at dette har funnet sted, heldigvis har barna en slik tillit til sin mor at de kan si fra om slikt. Jentene opplevet disse handlingene fra sin oldefar som avskyelig. Oldemor ønsker å dysse ned saken for å unngå den skam hennes ektemann har påført familien. Jeg lurer på hvilke senvirkninger barna kan få av dette? Vil de trenge hjelp senere, eller vil opplevelsen avta av seg selv? Som familie er vi selvsagt preget av dette ikke minst med tanke på at vi faktisk har hatt et nært forhold til barnas oldefar og oldemor over flere år. Det hele synes så uvirkelig, men er like fullt en alvorlig sannhet. Oldefaren til barna "skjeldte" sitt barnebarn (moren til barna) ut etter noter da han ble konfrontert med saken. Hvor kan Moren eller vi som familie få råd og veiledning for hva vi kan og må gjøre i denne situasjonen?

Skrevet

Jeg har lest svarene min samboer har fått, og finner svarene til det hun spør om svært gode og greit veiledende, men mitt spørsmål går på litt andre ting som du sikkert har lest deg til. Jeg tenker selvstendig forstår du og vil gjerne søke litt dypere inn i dette. Politi og påtalemyndighet er riktig bruk i forhold til det lovmessige ved slike overgrep, men hva med de andre forhold som ligger utafor politeiets område? Som samboer står jeg litt på sidelinjen og er ikke far til de to aktuelle barna i dette tilfellet selv vi har barn sammen vi og.

Skrevet

Spiseforstyrrelser, psykiske lidelser og problemer i kjæresteforhold er vel ganske "normale" senvirkninger ved overgrep.

Snorkfrøken
Skrevet

Hvordan reagerte oldemoren på dette i ettertid når oldefaren hadde reagert så kraftig mot barnebarnet?

Skrevet

Hvordan reagerte oldemoren på dette i ettertid når oldefaren hadde reagert så kraftig mot barnebarnet?

Oldemor ble både rasende og skamfull. Hun hadde sagt til han at det han gjorde var straffbart og at han hadde å be barna og moren om unskyldning, noe han ikke har gjort. Da han ikke innrømmer noe skyld. Han skylder på barna og moren i stedet.

Gjest vet hvordan det er
Skrevet

ette opplevde jeg med mannen til mammas tante når jeg var på besøk der før maaange år siden. jeg var vel ca 13 14 da,22 nå. han skulle varme hånden som han sam før hadde han "bare " klemt meg osv. etter denne dagen nektet jeg gå dit... ble tvunget av mamma til å gå i begravelsen hans, hun visste ikke noe. bare mammas tante vet, hun så det, men latet som ingen ting. dette var min beste tante, hun er kjempekoselig. ennå, nå, så amnge år etter, opplever jeg dette som ekkelt. av og til når kjæresten min tar tilfeldig på meg fremme, uten når vi koser osv, så stivner jeg og "skur" han vekk. får litt samme følelsen...har ikke sagt til ham hva som har skjedd da jeg ikke føler det er noe å fortelle. men jeg synes det er bra dere kan snakke om det, det hjelper nok mye. jeg har ikke snakket med noen om det, kan være derfor jeg reagerer slik jeg gjør. men håper de ikke har tatt skade av det. og det er viktig at du snakker med de og forklarer at det ikke er deres feil og at det ikke har skjedd noe "gale", med tanke på hva mange andre opplever. uansett nsker jeg lykke til, forstår ikke hvade tenker med de som gjør slikt...

her skulle det ligge;)

Skrevet

Jeg har lest svarene min samboer har fått, og finner svarene til det hun spør om svært gode og greit veiledende, men mitt spørsmål går på litt andre ting som du sikkert har lest deg til. Jeg tenker selvstendig forstår du og vil gjerne søke litt dypere inn i dette. Politi og påtalemyndighet er riktig bruk i forhold til det lovmessige ved slike overgrep, men hva med de andre forhold som ligger utafor politeiets område? Som samboer står jeg litt på sidelinjen og er ikke far til de to aktuelle barna i dette tilfellet selv vi har barn sammen vi og.

det sies jo at overgriperen ofte har vært utsatt for overgrep selv, så jeg tror det er veldig lurt å ta kontakt med psykolog selv om de ikke har lyst. inngå et kompromiss om at de skal gå der i noen måneder, så kan de selv velge om de ønsker å snakke eller ikke når de er der i denne vtalte tidsperioden.

sannsynligvis vil begge synes det er ekkelt i begynnelsen, men jeg tror dette kan være til stor hjelp for dem i det lengre løp. tror det går mye utpå å dempe skyldsfølelsen, forsøke å normalisere sex ifht senere forhold- få dem til å kunne takle det på en bedre måte. leve med det og ikke for det hvis du skjønner. kjenner flere som er blitt seksuelt misbrukt enten gjennom familie eller ukjente, og de har alle slitt veldig spesielt ifht forhold og/eller sex. noen blir veldig tilbakeholdne mens andre blir det stikk motsatte.

synes ikke dere skal støtte denne oldemoren/bestemoren i hennes synspunkt og fortelle henne klart hvor hennes posisjon er og ikke. og det er å støtte barna deres uansett.

Skrevet

Det er klart slike ting kan ha virkning senere i livet, men den viktigste jobben tror jeg faktisk du og samboeren din gjør nå. Ved at dere viser at dere tror på jentene og at dere tar dette alvorlig, viser dere at de ikke har noen som helst skyld i det som har skjedd! Gi dem masse kjærlighet og trygghet!

Å få profesjonell hjelp kan selvfølgelig ha noe for seg, men det er også viktig å ikke gjøre dette til et større traume enn det er. Kan dere ikke ringe det nærmeste senter for incest-offer og spørre noen der om hvordan dere skal forholde dere? De har jo ekspertisen.

Forøvrig vil jeg gjenta den oppfordringen andre har kommet med: anmeld mannen!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...