Gyda Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Kjært barn har mange navn, vet du. Her omkring heter det klubb. Riktig. Vi må ikke krangle om navnet på god mat. bare godta at vi har forskjellige benevnelser. ) Det er det samme for meg hva det heter, bare jeg får det på tallerkenen med det som for meg er rett tilbehør (ikke minst drikke er viktig)! 0 Siter
Freya Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Riktig. Vi må ikke krangle om navnet på god mat. bare godta at vi har forskjellige benevnelser. ) Det er det samme for meg hva det heter, bare jeg får det på tallerkenen med det som for meg er rett tilbehør (ikke minst drikke er viktig)! Ja, nemlig kulturmelk! Ååå, nå fikk jeg lyst på ball! 0 Siter
org Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Tror det må bli svigermors hjemmelagde gryterett - med masse ananas til! Den retten er bare så utrolig god, altså! 0 Siter
org Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Vel, Gyda. Jeg må nok si at jeg ikke akkurat bifaller den lista. Verken lutefisk eller komler/raspeballer er noe jeg spiser, eller noengang kommer til å spise. Men - det betyr at du får ha det _helt_ ifred :-D Sannsynligvis er ikke mitt yndlingsmåltid noe du vil drepe for heller, da, siden du tilsist skrev at du bestiller fisk på restaurant,hehe Heeelt enig, amber sun. Jeg tar heller ikke i fra Gyda den maten der. 0 Siter
amber sun Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Å joda, amber! Indrefilet er kongo (*s*) det også. Jeg går ikke av veien for et stykke deilig, saftig, mørt kjøtt. (Huff nå blei jeg sulten, gitt!) Kongo er ordet! *S* 0 Siter
amber sun Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Heeelt enig, amber sun. Jeg tar heller ikke i fra Gyda den maten der. 0 Siter
Gyda Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Ja, nemlig kulturmelk! Ååå, nå fikk jeg lyst på ball! Jepp! Kulturmelk. 0 Siter
Freya Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Jepp! Kulturmelk. Mmm, nå ble jeg sulten. Får bestille ball hos mamma til helga. 0 Siter
favn Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 De beste måltidene er de som bare treffer midt i noen interessante smaksløker uten at jeg har spesielle forventninger på forhånd. Jeg glemmer aldri måltidet på et sted så lite at det antagelig ikke er registrert på offentlige kart. Da hun som serverte satte kinakål på bordet, krympet alle seg i målbar smerte. Men kort etter stønnet vi over noen utrolige krepser. Vi spiste ikke, vi åt. Og da haugen utrolig nok var fortært, kom damen med en ny. Det var ubeskrivelig. Har aldri fått slike krepser verken før eller siden. 0 Siter
favn Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Hjemmelaget pasta og pesto og rykende fersk foccacia med en nydelig rød italiener mmmmmmmm... Jeg lager verdens beste foccaccia. Og det er ikke skryt, men et faktum. 0 Siter
Velouria Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Jeg lager verdens beste foccaccia. Og det er ikke skryt, men et faktum. OK, deler du oppskrift eller? Jeg elsker brød av alle slag og er åpen for nye måter. 0 Siter
Gjest Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Jeg lager verdens beste foccaccia. Og det er ikke skryt, men et faktum. Hva er det? *dum* 0 Siter
favn Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Hva er det? *dum* Italiensk pannebrød, gjerne med urter, oliven, ost, nøtter eller annet man liker. Jeg bruker rosmarin og hvitløk samt mengder av olivenolje. 0 Siter
favn Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 OK, deler du oppskrift eller? Jeg elsker brød av alle slag og er åpen for nye måter. Jeg har lagt ut oppskriften tidligere på dol, men et søk gir ingenting (Hallo Webmaster?). Om du venter 'en tid', kan jeg gjøre det på nytt. Foreløpig har jeg ikke fått overført / brent filer fra gammel pc til ny. 0 Siter
Velouria Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Jeg har lagt ut oppskriften tidligere på dol, men et søk gir ingenting (Hallo Webmaster?). Om du venter 'en tid', kan jeg gjøre det på nytt. Foreløpig har jeg ikke fått overført / brent filer fra gammel pc til ny. Foccacia 30 gr gjær 3,5 dl vann (jeg bruker oftes 3dl vann og 0,5 dl hvitvin) 9 dl hvetemel 2 ts salt 1/2 dl olivenolje hvordan ser dette ut i forhold til din oppskrift? også hever jeg den 2*2t. 0 Siter
favn Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Foccacia 30 gr gjær 3,5 dl vann (jeg bruker oftes 3dl vann og 0,5 dl hvitvin) 9 dl hvetemel 2 ts salt 1/2 dl olivenolje hvordan ser dette ut i forhold til din oppskrift? også hever jeg den 2*2t. Hm, nå grov jeg i skapet og sannelig fant jeg ikke en noenlunde oppskrift på et gulnet papir. Jeg lager en større porsjon enn deg, og her er de omtrentlige målene slik jeg i egen person har kommet fram til: 1 pose tørrgjær 2 ts salt 1 ts sukker 6 dl romtemperert vann Passe mye hvetemel (skikkelige entusiaster bruker kanskje durum?) 1 dl olivenolje 3-10 fedd hvitløk (mengden er en smakssak) ca 1/2 potte rosmarin (eller noe annet som smaker, feks andre urter, ost, oliven, valnøtter...) havsalt Hvitløk og rosmarin knuses og blandes godt inn i olivenoljen. Skal trekke en times tid. Bland mel, gjær, salt, sukker, vann. Elt til løs og glatt deig. Deigen dekkes, og heves lunt til dobbel størrelse. Smør den store brødformen og ha i deigen (hos meg er den nesten halvflytende). Fordel blandingen med hvitløk/rosmarin/olivenolje over, og stikk fingrene ned i deigen over det hele slik at blandingen får sjansen til å trekke inn i brødet. Knust havsalt over. Stekes på ca 220 gr i 15-20 minutter. Rosmarinen kan bli litt svidd, så det har jeg fundert endel over. Det går feks an å ha bakepapir over siste steketiden. Jeg har en ikke helt ny ovn med litt puslete overvarme, så jeg må som regel kjøre på med litt grillvarme helt, helt på slutten for å få det passe brunt på toppen. Et styr! Det ferdige brødet blir best hvis det får stå og trekke en stund før servering. 0 Siter
favn Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Hm, nå grov jeg i skapet og sannelig fant jeg ikke en noenlunde oppskrift på et gulnet papir. Jeg lager en større porsjon enn deg, og her er de omtrentlige målene slik jeg i egen person har kommet fram til: 1 pose tørrgjær 2 ts salt 1 ts sukker 6 dl romtemperert vann Passe mye hvetemel (skikkelige entusiaster bruker kanskje durum?) 1 dl olivenolje 3-10 fedd hvitløk (mengden er en smakssak) ca 1/2 potte rosmarin (eller noe annet som smaker, feks andre urter, ost, oliven, valnøtter...) havsalt Hvitløk og rosmarin knuses og blandes godt inn i olivenoljen. Skal trekke en times tid. Bland mel, gjær, salt, sukker, vann. Elt til løs og glatt deig. Deigen dekkes, og heves lunt til dobbel størrelse. Smør den store brødformen og ha i deigen (hos meg er den nesten halvflytende). Fordel blandingen med hvitløk/rosmarin/olivenolje over, og stikk fingrene ned i deigen over det hele slik at blandingen får sjansen til å trekke inn i brødet. Knust havsalt over. Stekes på ca 220 gr i 15-20 minutter. Rosmarinen kan bli litt svidd, så det har jeg fundert endel over. Det går feks an å ha bakepapir over siste steketiden. Jeg har en ikke helt ny ovn med litt puslete overvarme, så jeg må som regel kjøre på med litt grillvarme helt, helt på slutten for å få det passe brunt på toppen. Et styr! Det ferdige brødet blir best hvis det får stå og trekke en stund før servering. Uffda, dette ble ikke helt riktig i og med at jeg blandet sammen noe av den opprinnelige oppskriften og slik jeg faktisk gjør det. Jeg retter noen avsnitt til dette: Dette avsnittet strykes: 'Deigen dekkes, og heves lunt til dobbel størrelse.' Dette skal stå: 'Smør den store brødformen og ha i deigen (hos meg er den nesten halvflytende). Fordel blandingen med hvitløk/rosmarin/olivenolje over, og stikk fingrene ned i deigen over det hele slik at blandingen får sjansen til å trekke inn i brødet.' Her setter du inn et nytt avsnitt: 'La deigen med godsakene fordelt over og i, heve til omtrent dobbel størrelse.' *** Altså: Jeg lar deigen heve _med_ urter/hvitløk/olje over. 0 Siter
favn Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Foccacia 30 gr gjær 3,5 dl vann (jeg bruker oftes 3dl vann og 0,5 dl hvitvin) 9 dl hvetemel 2 ts salt 1/2 dl olivenolje hvordan ser dette ut i forhold til din oppskrift? også hever jeg den 2*2t. Uffda, dette ble ikke helt riktig i og med at jeg blandet sammen noe av den opprinnelige oppskriften og slik jeg faktisk gjør det. Jeg retter noen avsnitt til dette: Dette avsnittet strykes: 'Deigen dekkes, og heves lunt til dobbel størrelse.' Dette skal stå: 'Smør den store brødformen og ha i deigen (hos meg er den nesten halvflytende). Fordel blandingen med hvitløk/rosmarin/olivenolje over, og stikk fingrene ned i deigen over det hele slik at blandingen får sjansen til å trekke inn i brødet.' Her setter du inn et nytt avsnitt: 'La deigen med godsakene fordelt over og i, heve til omtrent dobbel størrelse.' *** Altså: Jeg lar deigen heve _med_ urter/hvitløk/olje over. 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Neida. Baill eller klubb. ) Potetball heter det Nå er det alt for lenge siden jeg har spist det, men jeg får vann i munnen ved tanken... 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Med fare for en del æsj-reaksjoner - jeg skriver det igjen: Lutefisk! For meg så smaker det bare helt ubeskrivelig godt. På en god andreplass: Potetball/raspeball m/tilbehør (det spiste jeg torsdag på Sunnmøre). Og så velger jeg nesten alltid fiskeretter på restaurant. Ekstra godt tilberedt er det nydelig. Heldigggris! Jeg har også lyst til å spise potetball... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.