Gå til innhold

Filformater

Anbefalte innlegg

Gjest Ramina
Skrevet

Hva er de vanligste filformater vi bruker på DVD`n som står i stua :)

Altså hvilke formater er det på de filmene vi kjøper/leier?

Takk.

Gjest Nosferatü
Skrevet

De du kjøper er DVD format, men kan være ulike lydformater. Dolby 5.1 f eks som er bra på hjemmekino.

Ellers er det svært ulikt hva en spiller kan spille, og det fins et utall formater, minst 50 ulike. Noen spillere kan tom vise bilder og lar deg velge mapper og spiller CDer.

Gjest Ramina
Skrevet

De du kjøper er DVD format, men kan være ulike lydformater. Dolby 5.1 f eks som er bra på hjemmekino.

Ellers er det svært ulikt hva en spiller kan spille, og det fins et utall formater, minst 50 ulike. Noen spillere kan tom vise bilder og lar deg velge mapper og spiller CDer.

Takk.

Men for.eks. typene...AVI, MPG og WMV...

Hvilke av disse er de mest "normale"?

På DVD er jeg helt blank altså...

:)

Gjest Nosferatü
Skrevet

Takk.

De er normale og mye brukt.

Skrevet

Takk.

Litt eldre spillere støtter ofte bare DVD, MP3, Audio og VCD/SVCD (mpeg). Nyere spillere har gjerne støtte for DivX (avi) i tillegg. Og så er det mange andre formater, bl.a for bilder (jpeg mm). WMW har jeg ikke inntrykk av at er vanlig å kunne spille på DVD-spillere, men jeg skal ikke påstå noe om hvor vanlig/uvanlig det er.

_Min_ (billige og sonefrie) DVD spillere spiller bare DVD, MP3, Audio og VCD/SVCD. I tillegg til jpeg, og sikkert andre bildeformater.

"..................................."

Gjest Ramina
Skrevet

Litt eldre spillere støtter ofte bare DVD, MP3, Audio og VCD/SVCD (mpeg). Nyere spillere har gjerne støtte for DivX (avi) i tillegg. Og så er det mange andre formater, bl.a for bilder (jpeg mm). WMW har jeg ikke inntrykk av at er vanlig å kunne spille på DVD-spillere, men jeg skal ikke påstå noe om hvor vanlig/uvanlig det er.

_Min_ (billige og sonefrie) DVD spillere spiller bare DVD, MP3, Audio og VCD/SVCD. I tillegg til jpeg, og sikkert andre bildeformater.

"..................................."

Tusen takk.

Er mpg og mpeg det samme?

Skrevet

Tusen takk.

Er mpg og mpeg det samme?

Ja, .mpg er den vanlige filtypebetegnelsen til mpeg-filer - akkurat som .jpg er for jpeg.

"....................................."

Gjest Ramina
Skrevet

Ja, .mpg er den vanlige filtypebetegnelsen til mpeg-filer - akkurat som .jpg er for jpeg.

"....................................."

Ha... :) Tuuuuusen takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...