Gjest Nosferatü Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Jeg satt fasinert av at en krigsseieler med store traumer og stor nasjonalfølelse ble møtt av arroganse, og eneste oppmerksomhet var krav fra ligningskontoret fra før han dro ut, på 60 kr! Da han møtte opp på ligningskntoret fikk han ytterligere krav på skatt av gratis kost og losji under krigen! Han var på en ubåt i Norskehavet! At fyren ble forbannet og reiste fra Norge kan jeg skjønne. Å få en medalje og diplom -i posten- 40 år etter må ha vært en diger hån. At lønna deres ble holdt tilbake og nektet utbetalt etter krigen er også en skam. Senere vet vi at vedvarende redsel og stress kan skade hjernen for livet. Men før det fikk de fleste bare hån fra legene og ingen behandling. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Nå må jeg bare spørre deg om en ting - har du vært med i en TV-reklame? :-) Hvis du er den gamle Nosferatu uten tødler, asså. :-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Jeg har fulgt med på dokumentaren som har gått på NRK2, fikk ikke sett idag, men har sett de andre programmene. Og jeg er både fasinert, litt sinna, lei meg, ja en masse følelser får jeg inni meg. Jeg beundrer de for den innsatsen de gjorde! Og tenker på at dette er jo faktisk ikke så lenge siden! Programmene har fått meg til og tenke, og det er bra. Er nyttig lærdom om hva de forrige generasjonene faktisk gjorde for vårt land. Oldefaren min var krigsseiler (han lever enda og er frisk og rask, fysisk) Siden jeg er så heldig og få kjenne han, har jeg både sett og blitt fortalt ettervirkningene mange av disse tapre menn (og noen kvinner) sliter med. 0 Siter
Gjest Nosferatü Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Nå må jeg bare spørre deg om en ting - har du vært med i en TV-reklame? :-) Hvis du er den gamle Nosferatu uten tødler, asså. :-) Niks, jeg bare fant det i et søk her på DOL, og rappa det for å erte SDD. 0 Siter
Gjest Marerittet Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Er lei hele andre verdenskrig. Har ikke hørt annet enn om den krigen siden vi fikk tv i huset. Men det var vel andre enn krigsseilerne som gjorde en innsats i den krigen. Hva skal det være godt for å sende slike program? Syns de "stuffa" alle de programmene der innpå en egen kanal. Slik de gjør med eksempelvis "Animal planet". Så kan de som er spesielt interessert kose seg med fordervelsene som ble gjort under 2. vk. Ser ikke hensikten med å sende de programmene igen og igjen i reprise. Jeg er så lei andre verdenskrig, at jeg tilomed har mareritt om at jeg og barna blir skutt av nazister. Slutt med det tullet der nå. Spar oss som har fått nok i år 2005! 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Er lei hele andre verdenskrig. Har ikke hørt annet enn om den krigen siden vi fikk tv i huset. Men det var vel andre enn krigsseilerne som gjorde en innsats i den krigen. Hva skal det være godt for å sende slike program? Syns de "stuffa" alle de programmene der innpå en egen kanal. Slik de gjør med eksempelvis "Animal planet". Så kan de som er spesielt interessert kose seg med fordervelsene som ble gjort under 2. vk. Ser ikke hensikten med å sende de programmene igen og igjen i reprise. Jeg er så lei andre verdenskrig, at jeg tilomed har mareritt om at jeg og barna blir skutt av nazister. Slutt med det tullet der nå. Spar oss som har fått nok i år 2005! Det går jo mye annet på tv også da! Tvèn har en avknapp, trykk på den når det kommer programmer du ikke vil se, det gjør jeg. Det er mange såpeserier, naturprogram, nyheter osv du kan se på. 0 Siter
Gjest Marerittet Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Det går jo mye annet på tv også da! Tvèn har en avknapp, trykk på den når det kommer programmer du ikke vil se, det gjør jeg. Det er mange såpeserier, naturprogram, nyheter osv du kan se på. Jepp da, og den bruker jeg.*s* 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Jepp da, og den bruker jeg.*s* Fint :-) For jeg liker og se program om andre verdenskrig. Og det fine med kanalene (NRK, TV2, TVNorge) er jo at de sender forskjelligt, slik at alle finner noe de liker. 0 Siter
Gjest fars datter Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Er lei hele andre verdenskrig. Har ikke hørt annet enn om den krigen siden vi fikk tv i huset. Men det var vel andre enn krigsseilerne som gjorde en innsats i den krigen. Hva skal det være godt for å sende slike program? Syns de "stuffa" alle de programmene der innpå en egen kanal. Slik de gjør med eksempelvis "Animal planet". Så kan de som er spesielt interessert kose seg med fordervelsene som ble gjort under 2. vk. Ser ikke hensikten med å sende de programmene igen og igjen i reprise. Jeg er så lei andre verdenskrig, at jeg tilomed har mareritt om at jeg og barna blir skutt av nazister. Slutt med det tullet der nå. Spar oss som har fått nok i år 2005! Du har da valget selv, du kan slå av eller bytte kanal. De som levde under 2. verdenskrig hadde ikke noe valg. Min kjære far opplevde forferdelige ting under krigen, dette har han bært på hele sitt voksne liv. Nå som han begynner å bli en gammel mann kommer minnene for fullt. For han hjelper det å se på filmer og dokumentarer fra krigen, det er en del av hans bearbeiding av hendelsene. Jeg tror det er viktig å sende disse programmene. 0 Siter
Gjest Marerittet Skrevet 31. juli 2005 Skrevet 31. juli 2005 Du har da valget selv, du kan slå av eller bytte kanal. De som levde under 2. verdenskrig hadde ikke noe valg. Min kjære far opplevde forferdelige ting under krigen, dette har han bært på hele sitt voksne liv. Nå som han begynner å bli en gammel mann kommer minnene for fullt. For han hjelper det å se på filmer og dokumentarer fra krigen, det er en del av hans bearbeiding av hendelsene. Jeg tror det er viktig å sende disse programmene. Innlegget var noe spissformulert fra min side. Forstår at dette har vært en traumatisk opplevelse for din far, og han må få bearbeide, som du sier. Syns bare at det er mye mas rundt andre verdenskrig, hvert år. Særlig i mai, slik at vi ikke skal glemme. I 1970 (?) åra da vi fikk tv, var det ikke annet valg enn NRK. Andre valg fikk vi ikke før på 90 tallet. Syns det bør gå en grense og at det snart må ta slutt, og at vi kunne ha godt av å tenke fremover.. Men, for all del jeg skjønner at det må ha vært fælt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.