Gjest Jucan Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Jeg viser til mitt innlegg datert 11.01.01, samt svar datert 12.01.01. Måling av fettstoffer i blodet viser følgende verdier: S/P-kolestrol 6,6 S-HDL-kolestrol 1,4 S-LDL-kolestrol 4,7 S/P-Triglyserider 1,2 Iflg. skjemaet ligger HDL-kolestrolet for høyt (grenseverdi 4,2). Hva kan jeg gjøre selv for å få senket dette ? Min lege mener at dette ikke skal behandles. Enig ? Har det noe for seg å ta en tablett Albyl-E et par ganger i uken ? Er fremdeles plaget av korte anfall av urgelmessig hjerterytme. Spesiellt i starten av vanlig gange og når jeg bøyer meg. Har prøvd med Isoptin 40 mg (1/2-tabl. 80 mg), men synes dette forsterker plagen i stedet for å dempe ned. Det kjennes da ut som om hjertet "henger igjen" og derfor tar noen ekstra slag for å få opp farten. Min normale hvilepuls er ca. 55. Blodtrykk 80/120. Min lege(spesialist i allmenmedisin) mener Isoptin bør utprøves på dager hvor plagene er større enn vanlig. Kan det være noen betenkeligheter med dette? Jeg er faktisk redd at hjertet skal stoppe helt. Min lege kunne ikke se noen grunn til å foreta en ny 24 timers EKG. Jeg tok også et belastnings-EKG for 2 år siden hvor det ikke kom frem noen ekstraslag og det ble konkludert med at jeg var i grei form. Plagene har blitt gradvis værre siden. Dette er en plage som jeg må lære meg å leve med og som skal være uskyldig. Jeg prøver å slå meg til ro med dette, men min livskvalitet er ganske sterkt påvirket. Med vennlig hilsen Jucan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19249-kolestrol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Svar til Jucan. Ditt totalkolesterol er noe høyere enn norsk gjennomsnitt, og det er holdepunkt for at det bør søkes redusert, særlig hvis du også har andre risikofaktorer for utvikling av koronar hjertesykdom (arv, røyking, høyt blodtrykk,etc.). Hvis du ikke får normalisert ditt kolesterol ved hjelp av diett og mosjon, evt. vektreduksjon, bør medikamentell behandling vurderes. Albyl-E et par ganger i uken kan ha noe for seg, men bare hvis andre faktorer også foreligger. Imidlertid er alle undersøkelser foretatt med daglig inntak av Albyl. Det er ingen betenkeligheter med å prøve Isoptin i noen dager/uker, for å få erfaring med hvorvidt det reduserer tendensen til mulige ekstraslag. Imidlertid er 40 mg en alt for liten dose. Ta dette opp med din lege igjen. Sporadisk bruk av Isoptin er ikke betenkelig, men det er viktig at indikasjonen for middelet er korrekt. Isoptin har ikke forebyggende effekt på noen rytmeforstyrrelse. Hjertet ditt stopper ikk av de grunner du er redd for. Hvis du har hatt en 24-timers registrering mens du hadde symptomer, og funnene er klare, er det neppe grunn til å gjenta registreringen. Du har endel arbeid å gjøre med å bearbeide disse plagene, som virker objektivt uskyldige, og som ikke vil gi deg komplikasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19249-kolestrol/#findComment-86597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.