Gå til innhold

Allergi eller astma?

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 29 år som har hatt pollenallergi i ca 10 år. Tar en tablett Aerius hver dag i sesongen. Men har i det siste merket at det har blitt vanskeligere for å puste, selv om jeg går på disse tablettene. Særlig ved fysisk anstrengelse (i større og mindre grad), kjennes et veldig trykk i brystet, og jeg får vondt for å puste (hyperventilerer). Jeg har fått høre at jeg puster veldig høyt oppe i lungene, at jeg burde bli flinkere til å puste med magen. I det siste har trykket i brystet kommet oftere og jeg er plaget med mye svimmelhet, kvalme og lite energi. Har tatt blodprøver, men disse viste ingen mangler på noe. Husker jeg tok pusteprøve hos øre-nese-hals legen da jeg fikk konstatert pollenallergi for 10 år siden, og han kommenterte at jeg har veldig vanskelig for å puste hardt på utpust (kurven på blåsetesten ble veldig slakk). Nå er det såpass at jeg ikke engang klarer å blåse opp en vanlig ballong. Kan dette være noe mer enn vanlig pollenallergi? Astma-tendenser? Bør jeg ta nye tester? Takknemlig for svar og råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192614-allergi-eller-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-melonas.

Noen med pollenallergi vil kunne utvikle astma. De fleste i selve pollensesongen men noen ellers i året også. Det kan være som anstrengelses-astma alene men noen utvikler astma mer generelt også.

For å komme nærmere dette bør du henvises til en lungelege til grundigere utredning. Dette er selvsagt nødvendig for en riktig medisinering. Lykke til !!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192614-allergi-eller-astma/#findComment-1342278
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...