Gå til innhold

panikkangst og sjokk


Gjest tusjen

Anbefalte innlegg

Jeg har har hatt panikkangst i ca. 1 1/2 år. Jeg har det slik at når jeg får panikk, så må jeg bare flykte bort fra situasjonen. Jeg vat at det er nettopp det jeg ikke skal gjøre, men.... Er så redd for hva som kan skje dersom jeg ikke flykter. Er så redd for at panikken bare skal ta helt overhånd. Vil man i en slik situasjon kunne gå inn i en sjokktilstand? Hva gjør man for å forhindre det? Hva ER egentlig sjokk? Hvordan arter det seg fysisk? Hva om noe slikt skulle skje når man er alene og kanskje langt fra folk? Slike tanker gjør at jeg ikke våger å la vere å flykte, og heller ikke våger å reise langt bort hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Et av symptomene ved panikkanfall (nr 10 av 13 etter DSM-IV) er: "frykt for å miste kontroll eller miste forstanden".

Det er sikkert dette du har når du er redd for å få "sjokk" dvs. miste forstand og kontroll.

Dette vil aldri inntre, men frykten for det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av symptomene ved panikkanfall (nr 10 av 13 etter DSM-IV) er: "frykt for å miste kontroll eller miste forstanden".

Det er sikkert dette du har når du er redd for å få "sjokk" dvs. miste forstand og kontroll.

Dette vil aldri inntre, men frykten for det er vanlig.

Tusen takk for svar. Det har virkelig vært til hjelp og oppmuntring for meg å lese de svar du har gitt meg her på forum. Man går gjerne og tenker seg redd på ting, og da er det godt å få noen beroligende ord fra en "ekspert". Hadde ellers vært interessant om du kunne fortelle hva resten av symptomene på panikkangst er (du nevnte en liste), eller hvor jeg kan finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...