Gå til innhold

Psykopati

Gjest Hva er hva, liksom?

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt hva en psykopat er jeg tror jeg. Forstår jo mye av de ytre trekkene som er vanlige, men ikke de indre.

Vil en psykopat være veldig forvirret omkring hva som er best, rett eller fornuftig å gjøre, og hele tiden få ideer om at andre er imot en på en måte, og så prøve å styre etter dette?

Altså at psykopaten får slike selvhenføringer om at folk ikke liker hans adferd, at det er noe galt med hans adferd, for så å slutte med denne adferden, og gjøre det han tror de andre menneskene ville like?

Styrt utenfra, i ekstrem forstand, liksom?

For hvis det er sant, er jeg nok en psykopat.

Jeg har ingen av disse ytre trekkene, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig, ifølge mange vitere.

Men jeg kan ha hatt svake tendenser til slike ytre trekk. Jeg har ikke alltid vært meg selv. Vært ærlig mot verden. Jeg har spilt perfekt, enda jeg var det motsatte. Såklart har folk sett at jeg ikke var perfekt i det hele tatt, så noen vellykket psykopat har jeg aldri vært.

Det behøver ikke være så alvorlig at det kommer noe særlig til syne. I form av terror f.eks.

Nå føler jeg at jeg har blitt mye bedre av det som feiler meg. Men om det er psykopati er det nok bare en strategi for å overleve.

Så vet jeg at psykopater aldri ville innrømme at de var psykopater. Men det kan jo også være en strategi.

Fordi da vil jo folk gå vekk fra psykopatistempelet, fordi det ikke passer med det de har hørt om psykopater.

Det å innrømme at man ser dette, kan jo også være en slik strategi.

Hva er hva, liksom?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Vil en psykopat være veldig forvirret omkring hva som er best, rett eller fornuftig å gjøre, og hele tiden få ideer om at andre er imot en på en måte, og så prøve å styre etter dette?

Altså at psykopaten får slike selvhenføringer om at folk ikke liker hans adferd, at det er noe galt med hans adferd, for så å slutte med denne adferden, og gjøre det han tror de andre menneskene ville like?

Styrt utenfra, i ekstrem forstand, liksom? "

Alle de symptomer du beskriver her er _ikke_ symptomer på psykopati.

Jeg synes det ligner mer på unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/#findComment-1339395
Del på andre sider

"Vil en psykopat være veldig forvirret omkring hva som er best, rett eller fornuftig å gjøre, og hele tiden få ideer om at andre er imot en på en måte, og så prøve å styre etter dette?

Styrt utenfra, i ekstrem forstand, liksom? "

Alle de symptomer du beskriver her er _ikke_ symptomer på psykopati.

Jeg synes det ligner mer på unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse.

Ja, du sier noe der, men det stemmer ikke helt det heller tror jeg...

Unnvikende/engstelige kan vel ikke føle storhet... som riktignok bare varer en kort stund...

Før livsløgnen oppdages og man føler flauhet og angst for at man har gjort noe katastrofalt...

Enda man bare har vært sterk nok til å hevde seg litt... som en normal mann ville gjøre...

En normal mann hevder seg selvsagt ikke på slike bisarre områder da.

En normal mann vil jo aldri heve stemmen sin og si at han er drittlei den skjulte kritikken han leser seg til mellom linjene. :)

Jeg kan nok tenke meg at en psykopat kan være sånn!

Har sett på "to trøtte typer"... i overetasjen er det en mann som beskylder kona si for å være utro hele tiden, enda det ikke stemmer. Så banker han kona.

Er det noen forskjell på disse to misforståelsene?

Jeg ser jo på en måte forskjellen... men jeg trodde at det jeg beskriver meg selv som da, aldri ville resultere i noe form for "malplassert selvhevdelse"... slik som eksempelet fra "to trøtte typer"... (jeg har aldri plaget andre. men jeg har jo hevet stemmen min. så det er også derfor jeg tenker at jeg er en psykoat...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/#findComment-1339455
Del på andre sider

Du skriver: "Vil en psykopat være veldig forvirret omkring hva som er best, rett eller fornuftig å gjøre, og hele tiden få ideer om at andre er imot en på en måte, og så prøve å styre etter dette?"

Slik jeg har oppfattet psykopati, er det stikk motsatt dette. En psykopat er hundre prosent overbevist om at h*n har rett, gjør alt best og er ufeilbarlig, og alle andre er ufornuftige, dumme, osv. En psykopat retter seg kanskje etter omgivelsene på den måten at h*n kan framstå som "perfekt" uttad, f.eks. snill partner og foreldre, mens h*n egentlig ikke tar noe som helst hensyn hjemme og er en tyrann. En psykopat lyver mye, men skjønner kanskje ikke helt at h*n selv lyver, for i sitt hode er h*n perfekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/#findComment-1339471
Del på andre sider

Du skriver: "Vil en psykopat være veldig forvirret omkring hva som er best, rett eller fornuftig å gjøre, og hele tiden få ideer om at andre er imot en på en måte, og så prøve å styre etter dette?"

Slik jeg har oppfattet psykopati, er det stikk motsatt dette. En psykopat er hundre prosent overbevist om at h*n har rett, gjør alt best og er ufeilbarlig, og alle andre er ufornuftige, dumme, osv. En psykopat retter seg kanskje etter omgivelsene på den måten at h*n kan framstå som "perfekt" uttad, f.eks. snill partner og foreldre, mens h*n egentlig ikke tar noe som helst hensyn hjemme og er en tyrann. En psykopat lyver mye, men skjønner kanskje ikke helt at h*n selv lyver, for i sitt hode er h*n perfekt.

Føler at dette stemmer med meg jeg... det er jo sånn jeg er...

Men det er jo rart, ellers ville jeg ikke begynne å trekke konklusjoner om at jeg måtte skjerpe meg, måtte holde meg mest mulig unna familie og venner, og en sjelden gang tenke at det riktige ville være å ta livet mitt.

Hva er det jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/#findComment-1339516
Del på andre sider

Føler at dette stemmer med meg jeg... det er jo sånn jeg er...

Men det er jo rart, ellers ville jeg ikke begynne å trekke konklusjoner om at jeg måtte skjerpe meg, måtte holde meg mest mulig unna familie og venner, og en sjelden gang tenke at det riktige ville være å ta livet mitt.

Hva er det jeg ikke ser?

En psykopat vil ikke tenke at h*n bør skjerpe seg på noen som helst slags måte. Ingenting av det du skriver i hovedinnlegget passer med hva som er psykopati.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/#findComment-1339522
Del på andre sider

Annonse

En psykopat vil ikke tenke at h*n bør skjerpe seg på noen som helst slags måte. Ingenting av det du skriver i hovedinnlegget passer med hva som er psykopati.

Tenk om jeg bare tenker det som en strategi for å overleve, da...

At jeg underbevisst tenker "hmm, nå ser det ille ut her. jeg får vel få meg litt dårlig samvittighet, ellers kan jeg si farvel til min sosiale karriere".

For en psykopat er vel sjelden bevisst disse dype mørke kreftene den har.

Psykopaten tenker sikkert "grunnen til at jeg er så sjarmerende er jo at jeg er et utrolig flott og empatisk menneske".

Han skjønner vel ikke som regel at det er for å komme i maktposisjon.

Han forstår rett og slett ikke sine egne sjelelige mekanismer.

Så av denne grunn er ikke jeg sikker på noe, selv om jeg ser mange forskjellige systemer i min psyke.

Jeg tenker kanskje at siden jeg ikke føler at noe er sikkert, så er det fordi det ikke er SANT, det er bare en STRATEGI.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/#findComment-1339546
Del på andre sider

Kan det være noe i dette, tror du?

Eller høres det helt tåpelig ut?

Hadde vært greit å fått et svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/#findComment-1339763
Del på andre sider

Tenk om jeg bare tenker det som en strategi for å overleve, da...

At jeg underbevisst tenker "hmm, nå ser det ille ut her. jeg får vel få meg litt dårlig samvittighet, ellers kan jeg si farvel til min sosiale karriere".

For en psykopat er vel sjelden bevisst disse dype mørke kreftene den har.

Psykopaten tenker sikkert "grunnen til at jeg er så sjarmerende er jo at jeg er et utrolig flott og empatisk menneske".

Han skjønner vel ikke som regel at det er for å komme i maktposisjon.

Han forstår rett og slett ikke sine egne sjelelige mekanismer.

Så av denne grunn er ikke jeg sikker på noe, selv om jeg ser mange forskjellige systemer i min psyke.

Jeg tenker kanskje at siden jeg ikke føler at noe er sikkert, så er det fordi det ikke er SANT, det er bare en STRATEGI.

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, annet enn om det du beskriver kan være typisk for psykopater, og det mener jeg det bestemt ikke er, snarere tvert i mot. Så hvis det er deg selv du beskriver, og du er redd for at du har psykopatiske trekk, har du nok ikke det.

Du kan selvfølgelig ha andre problemer med personligheten/psyken jf. NHDs svar. Jeg synes noe av det du skriver om høres helt normalt ut, f.eks. at man tenker på hvordan andre folk oppfatter en og justerer oppførselen sin etter det fordi man ønsker å bli likt/være "perfekt". Å gå rundt og tro at andre misliker en hele tiden er derimot ikke sundt og antageligvis ikke riktig.

De fleste gir vel ikke et sant og ærlig bilde av seg selv til en hver tid, man vil vel gi inntrykk av å være "så flink som mulig". Det gir også åpenbare gevinster sosialt å være så grei som mulig, det er ikke bare egoisme eller lureri, man vil f.eks.ved å være omgjengelig få venner og fungere bra i jobber, og dermed være en god venn og kollega.Hvis dette går for langt, kan det føre til ting som anoreksia, utbrendthet, sosialangst etc.

Bare synsing fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/192927-psykopati/#findComment-1340356
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...