eisomveintepåsvar... Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 HEI! Lørdag 16. juli var min 3. dag med halsvondt og feber (38.2-39.4) og da jeg så i munnen var drøvelen min betydelig hoven og rød. Vansker med å svelge mat og drikke. Søkte derfor legevakt og fikk 10 dg kur med apocillin. Rask bedring, men jeg fikk bringebærtunge og skalet av på høyre brystvorte (Jeg må kanskje legge til at jeg har en sønn på 7,5 mnd som jeg ammer). Kuren sluttet jeg med mandag forrige uke. Onsdags kveld samme/forrige uke begynte på ny haslvondt (og feber (ca samme som før) i løpet av natta). Da formen ble betydelig værre i løpet av torsdagen søkte jeg på nytt lege og kom inn til en lege, som hardnakket påsto at jeg var på bedringens vei - Følte ikke akkurat det selv, men kropp og sinn var for slitent til å krangle. Jeg er ikke hypokonder og går ikke til legen dersom jeg ikke føler meg skikkelig dårlig.... Følte meg dårlig behandlet. I løpet av nattan fikk jeg på nytt rød og sår bringebærtunge (Noe som jeg fortsatt har).Hadde feber til søndag. Og halsvondt helt til i går, onsdag. Er nå stiv og øm i halsen. Går mye bedre med mat og drikke nå. Har skalet av på brystvortene slik at de er svært såre og ømme. Holder på å skale av på hendene, spes fingertuppene. Det jeg lurer på: Er det nødvending med penicillin-behandling nå? Har det noe for seg ettersom det kom tilbake etter kun 2-3dager? HVor lenge må jeg regne med å ha denne bringebærtunga? Har du noen gode råd for disse brystvortene mine?? Har brukt purelan nå i 4 dg uten spes bedring...Ei som håpe på svar.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192984-skarlagensfeber/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Etter din beskrivelse har du ganske klart en infeksjon, og etter mitt skjønn er det overveiende sannsynlig en bakteriell infeksjon. De vanligste bakterier som forårsaker slike symptomer er de sk. beta-hemolytiske streptokokker. Men det kan også være gule stafylokokker. Det er viktig å differensiere mellom disse, fordi, mens streptokokker kan praktisk talt alltid behandles med penicillin er stafylokokker betydelig mer variable. Det er en stor andel av dem som er resistente mot penicillin. Jeg forstår at du reagerte greit på penicillinbehandling, men symptomene kom tilbake etter at behandlingen ble avsluttet. Dette peker i retning av streptokokker ( det er de som også forårsaker skarlagensfeber), men kanskje kuren var for kort. Jeg ville får det undersøkt om du har fortsatt en bare delvis kurert infeksjon, som kan komme tilbake. Alternativt om det er bare etterdønningene av infeksjoner som fortsatt plager deg. Hvis det er fortsatt tegn på infeksjon (det kan avgjøres ved klinisk undersøkelse og noen enkle prøver) bør du fortsette med penicillin. Det tar normalt i alle fall noen dager, av og til lenger før bringebærtunge og brystvortene kommer tilbake til normal tilstand igjen. Men, som sagt det bør sjekkes om du er ferdig med en aktiv infeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/192984-skarlagensfeber/#findComment-1340994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.