Snemann Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Hei. Tar det hele fra begynnelsen. Hadde atopisk eksem som barn, og fikk skrevet ut Gr.II steroidkrem, Apolar. Har nå ikke lenger eksem eller noen allergier/astma. Problemet mitt var at jeg begynte å bruke det i ansiktet, på kinnene. Dette pågikk i årevis, vanskelig for meg å huske hvor mange, men ihvertfall hvis jeg sier 4-6 år skulle det vel stemme høvelig. Nå er jeg da 20 år og kuttet bruken av Apolar, og problemene begynte. Jeg begynte å slite med rødme på kinnene, og kosmetikk begynte etter noen dager/uker å svi i ansiktet. Gikk så til legen, hvor jeg fikk beskjed om at det var kuttingen av Apolar som forårsaket problemene (no shit...). Legens svar var at jeg nå måtte bruke fuktighetskrem i ansiktet, så ville huden tilpasse seg etterhvert. Det kunne visstnok ta månedsvis før huden ble bra igjen. Selv begynte jeg å smøre med Hydrokortison i tillegg til fuktighetskrem, som ser ut til å hjelpe. Men har fortsatt noen problemer med rødme i tillegg til de naturlige praktiske vanskelighetene med smøring opptil 7-8 ganger daglig. Dette er for meg veldig kosmetisk forstyrrende. Nå vet jeg ikke om det er så mye mer jeg kan gjøre, men håper du kan gi meg noen svar på hva som har skjedd med huden, og hva som kan komme til å skje videre. Dette er vel strengt tatt din bakgård... -Kunne satt pris på litt info om hva som skjer med huden ved denne feilbruken.. (Nedsatt motstandsevne, fortynning osv) -Nå er jo Apolar en relativt svak kortisonkrem, men likevel for sterk for ansiktet. Kan denne ha skadet huden min permanent. -Vil en mild kortisonkrem hjelpe på plagene? (Som ikke er for sterk for ansiktet sådan...) -Kan det hende at videre smøring med steroidkremer kan gi videre skader til huden? -Er det noen sjanser for at jeg kan utvikle steroidakne, eventuelt at blodkar har blitt skadet i huden? -Er det noen annen behandling/kremer som kan hjelpe meg? -Bør jeg eventuelt oppsøke hudlege? Håper på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193012-feilbruk-av-kortisonkremer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeane||e Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Hvis jeg ikke leste feil ble du anbefalt og smøre med vanlig fuktighets krem? men du smørte med det og kortison... var det ikke meningen og kutte kortisonen helt så huden fikk kommet seg?? Jeg er også atopiker og fikk plutselig utbrudd på leppene når jeg var 23 (hadde minimalt med eksem når jeg var barn). Jeg fikk en kortison salve, men bruker den minst mulig, har hørt ofte at kortison ikke er bra. Vil jo da tro at å smøre seg jevnlig ikke er så lurt... huden må få reparert litt selv også. Lykke til hverfall! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193012-feilbruk-av-kortisonkremer/#findComment-1340803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.