Gjest ice Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Jeg er en jente på 17 år som vurderer å bli vegetarianer, men jeg lurer på en ting: kan man få i seg omega3 uten å spise fisk eller andre ting som kommer fra fisk(fek tran)?????? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Jepp! Linfrøolje. Fåes på helsekostbutikker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 14. februar 2001 Del Skrevet 14. februar 2001 Jepp! Linfrøolje. Fåes på helsekostbutikker. Kjøp linfrø istedefor. Olje på helsekost er for dyrt, og linfrø i seg selv har mye fiber som er bra for fordøyelse, dessuten er mye billigere! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borealis Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Kjøp linfrø istedefor. Olje på helsekost er for dyrt, og linfrø i seg selv har mye fiber som er bra for fordøyelse, dessuten er mye billigere! Bør det ikke da være knuste linfrø, om man skal ha nytte av omega 3-oljen? Lurer ho.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Bør det ikke da være knuste linfrø, om man skal ha nytte av omega 3-oljen? Lurer ho.... Nei... tror ikke at det har mye å si, men det er jo bedre at man lage en linfrø suppe, eller la linfrø bløt i vann. Eller spiser sammen med yoghurt.. kanskje ernæringsfysiologen kunne svare bedre, jeg tror at man ha nytte av omega 3 av frø, uannsett om det knuses eller ikke. Det som ødellege er varmbehandling og slik ting :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Nei... tror ikke at det har mye å si, men det er jo bedre at man lage en linfrø suppe, eller la linfrø bløt i vann. Eller spiser sammen med yoghurt.. kanskje ernæringsfysiologen kunne svare bedre, jeg tror at man ha nytte av omega 3 av frø, uannsett om det knuses eller ikke. Det som ødellege er varmbehandling og slik ting :/ Jeg trur ho Borealis har rett. Etter hva jeg har skjønt, går linfrøene rett igjennom kroppen, og ingen av stoffene inni taes opp. Men er vi heldige, plukker "fagdama" dette opp, og så får vi et sikkert svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Hei Omega-3 er spesielle flerumettede fettsyrer mennesket må få tilført fra kosten. Omega-3 mangel kan blant annet føre til tørr hud, dårligere sårheling, redusert vekst og nervefunksjon. De mest langkjedete omega-3 (EPA og DHA) fettsyrene er kjent for å påvirke helsen positivt ved å styrke immunforsvaret, hjelpe mot inflammatoriske (betennelsepregede) sykdommer (f.eks leddgikt) og de er vist å beskytte mot hjerteproblemer. Disse omega-3 fettsyrene får vi fra fet fisk/fiskeprodukter som f.eks makrell i tomat, sild, ørret, laks, tran eller omega-3 tilskudd. Linfrø vil ikke fordøyes godt i tarmen vår, og linfrøolje er et bedre alternativ for å få tilført de mer kortkjedete omega-3 fettsyrene (alfa-linolensyre). Linfrøolje er en av de beste kildene til dette (57 % er omega-3 fett). Andre vegetabilske oljer er også kilder. Disse mer kortkjedete fettsyrene er imidlertid ikke vist å ha like god effekt på helsen som de lange. Tran anbefales både pga sitt innhold av langkjedete omega-3 fettsyrer og vitamin D. Laktovegetarianere kan benytte ekstra lett lettmelk og margarin som kilder til vitamin D. Ved å få dagslys på huden vil kroppen selv produsere vitamin D. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Man kan få omega 3 fra laks og sardiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.