Gå til innhold

Omega3

Gjest ice

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 17 år som vurderer å bli vegetarianer, men jeg lurer på en ting: kan man få i seg omega3 uten å spise fisk eller andre ting som kommer fra fisk(fek tran)??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp! Linfrøolje. Fåes på helsekostbutikker.

Kjøp linfrø istedefor.

Olje på helsekost er for dyrt, og linfrø i seg selv har mye fiber som er bra for fordøyelse, dessuten er mye billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp linfrø istedefor.

Olje på helsekost er for dyrt, og linfrø i seg selv har mye fiber som er bra for fordøyelse, dessuten er mye billigere!

Bør det ikke da være knuste linfrø, om man skal ha nytte av omega 3-oljen?

Lurer ho....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det ikke da være knuste linfrø, om man skal ha nytte av omega 3-oljen?

Lurer ho....

Nei... tror ikke at det har mye å si, men det er jo bedre at man lage en linfrø suppe, eller la linfrø bløt i vann.

Eller spiser sammen med yoghurt..

kanskje ernæringsfysiologen kunne svare bedre, jeg tror at man ha nytte av omega 3 av frø, uannsett om det knuses eller ikke. Det som ødellege er varmbehandling og slik ting :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Higgins

Nei... tror ikke at det har mye å si, men det er jo bedre at man lage en linfrø suppe, eller la linfrø bløt i vann.

Eller spiser sammen med yoghurt..

kanskje ernæringsfysiologen kunne svare bedre, jeg tror at man ha nytte av omega 3 av frø, uannsett om det knuses eller ikke. Det som ødellege er varmbehandling og slik ting :/

Jeg trur ho Borealis har rett. Etter hva jeg har skjønt, går linfrøene rett igjennom kroppen, og ingen av stoffene inni taes opp. Men er vi heldige, plukker "fagdama" dette opp, og så får vi et sikkert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Omega-3 er spesielle flerumettede fettsyrer mennesket må få tilført fra kosten. Omega-3 mangel kan blant annet føre til tørr hud, dårligere sårheling, redusert vekst og nervefunksjon. De mest langkjedete omega-3 (EPA og DHA) fettsyrene er kjent for å påvirke helsen positivt ved å styrke immunforsvaret, hjelpe mot inflammatoriske (betennelsepregede) sykdommer (f.eks leddgikt) og de er vist å beskytte mot hjerteproblemer. Disse omega-3 fettsyrene får vi fra fet fisk/fiskeprodukter som f.eks makrell i tomat, sild, ørret, laks, tran eller omega-3 tilskudd.

Linfrø vil ikke fordøyes godt i tarmen vår, og linfrøolje er et bedre alternativ for å få tilført de mer kortkjedete omega-3 fettsyrene (alfa-linolensyre). Linfrøolje er en av de beste kildene til dette (57 % er omega-3 fett). Andre vegetabilske oljer er også kilder. Disse mer kortkjedete fettsyrene er imidlertid ikke vist å ha like god effekt på helsen som de lange.

Tran anbefales både pga sitt innhold av langkjedete omega-3 fettsyrer og vitamin D. Laktovegetarianere kan benytte ekstra lett lettmelk og margarin som kilder til vitamin D. Ved å få dagslys på huden vil kroppen selv produsere vitamin D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...