Gå til innhold

Seboreisk eksem? Resultat av medisiner?

Anbefalte innlegg

Jeg er en 38 år gammel mann som har brukt interferon/ribavirin mot hepatitt c i fire måneder - har to igjen. I det siste har jeg fått mye flass, utslett og rødhet i hodebunn, tinninger, øyenbryn, bak og i ørene. Det væsker også litt i og bak det ene øret. Det klør, og svir når jeg vasker håret. Det er selvfølgelig også plagsomt med så mye flass. Overlegen jeg bruker vedrørende kuren jeg går på, sa over telefonen at hudutslett/eksem er en av utallige bivirkninger medisinene kan gi, spesielt ribavirinen, og at det ikke er stort å gjøre med. Men betyr det at det er meningsløst å bruke medisinske sjampoer og kremer mot disse plagene? På apoteket foreslo de at jeg brukte en mild flassjampo, men det har bortimot forverret tilstanden.

Kan det være at jeg har fått seboreisk eksem som følge av medisinene?

Hva bør jeg gjøre, og hvilke reseptfrie midler kan jeg trygt bruke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193439-seboreisk-eksem-resultat-av-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

en tur til hudlege for en vurdering hadde kanskje vært lurt?

Medisinene dine er vel like kjent for å trigge psoriasis, men seborroisk eksem er selvsagt også en mulighet.

Det er ikke meningsløst å behandle dette. Seborroisk eksem kan behandles med Fungoral sjampo, men jeg tror nok svien og kløen er like ille etter Fungoralen. En kortisonoppløsning hadde vært best, men er reseptbelagt. Kanskje fastlegen din kan hjelpe deg. Hydrokortson krem er en reseptfri mulighet, men den er svak og klisser til håret ditt, men er du desperat nok...

Vi får håpe dette går seg til når kuren er over.

Lykke til!

• 1 måned senere...

Prøv Backtobasics olivensåpe, http://www.backtobasic.no. Du får den på helsekostbutikker. Jeg har lenge vært plaget med seboreisk eksem, og prøvd det meste. Nylig prøvde jeg denne såpen, og jeg merker bedring. Det er tidlig å noe sikkert om virkningsgraden, men det virker lovende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...