Gå til innhold

Toxoplasmose infeksjon i svangerskapet.

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker2005

Jeg har fått ulike råd vedrørende forebygging av toxoplasmose infeksjon i svangerskapet. Av veterinæren til mine katter har jeg fått opplyst at det ikke er nødvendig å ta noen spesielle hensyn ved stell av katter når jeg er gravid. Av spes.gynekolog som påviste svangerskapet fikk jeg vite at jeg kunne spise hva jeg ville og leve som normalt under graviditeten. Jeg spurte da b.l.a. om det var lurt å ikke spise sushi, biff m.m. I ettertid har jeg fått mange negative reaksjoner fra andre som mener at jeg ikke tar nok hensyn til barnet i magen. Jeg har et variert kosthold og har spist både sushi, spekeskinke, jordbær og grønnsaker kjøpt på torg osv. Kattene mine, i tillegg til flere i familien, er utekatter, og jeg har måttet tømme/vaske kattedo, i tillegg til at jeg koser veldig masse med dem. I det siste har jeg begynt å vegre meg for dette og jeg tenker mer over kostholdet mitt også. Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til de ulike oppfatningene litteratur, fagfolk og andre har om tema. Er det stor sjanse for å bli smittet av toxoplasmose i Norge og hvor stor er sannsynligheten for at jeg er smittet etter å ha levd -normalt- i de tre første månedene av svangerskapet? Hva er symptomene på smitte og er det mulig å teste seg med jevne mellomrom og få behandling dersom det blir påvist infeksjon? Mvh usikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193500-toxoplasmose-infeksjon-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun førstegangssmitte er farlig, og sjansene for at du skal bli smittet for første gang under svangerskapet, av den samme katten du har hatt hele tiden, og med norske matvarer, er heller liten.

Hva med å iallefall få testet om du har hatt det?

Jeg forsøkte hos to forskjellige leger, og jordmor, men ingen av dem ville teste for toxo fordi det ikke var sansynlig at jeg fikk det. De anbefalte heller ingen spesielle forsiktighetsregler mht norsk mat eller katter.

Enkle ting du kan gjøre er jo selvfølgelig å ikke bruke utenlandske oster som kan være upasteuriserte, vaske hendene ofte, og etter hver gang du skifter på kattedo og holde deg til norsk mat.

Jeg spurte om jeg trengte å ta mer hensyn (røkt laks, spekemat, blodig biff etc), og fikk beskjed om at det overhodet ikke var nødvendig.

Gjest Usikker2005

Kun førstegangssmitte er farlig, og sjansene for at du skal bli smittet for første gang under svangerskapet, av den samme katten du har hatt hele tiden, og med norske matvarer, er heller liten.

Hva med å iallefall få testet om du har hatt det?

Jeg forsøkte hos to forskjellige leger, og jordmor, men ingen av dem ville teste for toxo fordi det ikke var sansynlig at jeg fikk det. De anbefalte heller ingen spesielle forsiktighetsregler mht norsk mat eller katter.

Enkle ting du kan gjøre er jo selvfølgelig å ikke bruke utenlandske oster som kan være upasteuriserte, vaske hendene ofte, og etter hver gang du skifter på kattedo og holde deg til norsk mat.

Jeg spurte om jeg trengte å ta mer hensyn (røkt laks, spekemat, blodig biff etc), og fikk beskjed om at det overhodet ikke var nødvendig.

Godt å se at andre har fått samme beskjed. Jeg er ikke imun og skal nok passe på videre, selv om spes. maten blir mer hodebry. Jeg har på følelsen av at en kan sikre seg til hysteri også.... Svar fra doktor følger en av dagene, vi får følge godt med da:)

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er for det første ikke store sjanser til å bli infisert med toxoplasma i Norge. Men, Det er nesten alltid en men: om du skal ta noen forebyggende tiltak kan man si at katter overfører infeksjonen (også i Norge, selv om det er meget sjelden). For det neste det med å spise rått kjøtt; det er slik infeksjonen overføres, men igjen, det er meget sjelden i Norge. Jeg tror at om du har et normalt livsførsel er sjansen for å få toxopålasmose i Norge er medet liten. Det går an å teste seg, dert er bare å ta en blodprøve. Når det gjelder symptomer er det ikke så mye hjelp, fordi symptomer på primærinfeksjon er nokså ukarakteristiske, nærmest influensaliknende symptomer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...