Gå til innhold

Optimal behandling- NHD


Gjest Mindfullness

Anbefalte innlegg

Gjest Mindfullness

Jeg har et problem og det er at jeg ikke tåler så godt når noen er vennlig/snill/omsorgfull med meg. Jeg har savnet det fra jeg var liten, men kan bli dårlig om jeg opplever det i virkeligheten. Det kan gå så langt at jeg vil skade meg selv.

Jeg vet at ingen vil ha meg som "sin", men på tross av dette finner jeg stadig kvinner som er eldre enn meg, og som jeg sterkt ønsker skal ta seg av meg. Jeg har det best med meg selv når jeg er "kald" i fht dette ønsket/behovet. Men noen ganger så glipper alt og jeg blir trist fordi jeg ikke klarer å være rasjonell og innse at jeg er voksen. Samme hvor mye jeg ønsker meg det, er det ingenting å gjøre med saken. Sånn er livet.

Likeså opplever jeg det som et problem når psykolgen er omsorgfull og vennlig med meg. Jeg mister nesten grepet om livet mitt. Samtidig som det er mitt store ønske.

Til spørsmålet: Hva er optimal behandling for meg? Hva viser ulike studier? Hva kan jeg gjøre? På en eller annen måte bør jeg unngå vennlige og omsorgfulle mennesker, for ikke å skade meg selv, men noen ganger blir jeg for svak til å holde andre borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg regner med at dere i behandlingen harr fastsatt et klart behandlngsmål. Hva er det?

Om målet ikke er minst mulig ubehag i nuet, men et bedre liv og personlig vekst på sikt, må fremgangsmåten være noe slikt:

a. Behandleren må få vite om det du skriver i ditt innledende innlegg.

b. Målet må være at du skal tåle å få oppmerksomhet, omsorg osv selv om dette fører til ubehag der og da.

c. Via samtaler om temaet og konkret opplevelse av det vanskelige, skal du gradvis utvikles til å kunne ha et likeverdig og gjensidig støttende forhold til andre personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...