marin grense Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Hei! Under fødselen drakk jeg mye isvann på kort tid (ca 6 l på 1-2 timer). Etter fødselen klarte jeg ikke å tisse, noe som visstnok ikke er helt uvanlig. Etter flere forsøk på å tisse ved egen hjelp og dertil økende tissetrang satt de kateter. Det var da 1,5 liter i blæra! På barsel klarte jeg fortsatt ikke å tisse selv, og personalet satt kateter hver 3-4 time. Ganske plagsomt (hovent, revner, sting osv.) og frustrerende. Jeg hadde mange spørsmål og det var få eksakte svar å få. Jeg lurte selvsagt mye på hvor lang tid det kom til å ta før alt fungerte normalt igjen. Det var først etter 4-5 døgn at jeg klarte å tisse noen dråper på vanlige måten, men de fortsatte å sette kateter for å tømme blæra (fare for infeksjoner ved resturin). Den 9. dagen reiste jeg hjem med en skjønn baby og en pakke kateter under armen, og med opplæring i å sette kateter selv. Det gikk heldigvis relativt greitt å sette kateter på seg selv og mengden resturin gikk gradvis nedover. Jeg satt kateter sjeldnere etter hvert som mengden resturin gikk ned, og det siste kateteret satt jeg omtrent 6 uker etter fødselen. Jeg er nå gravid igjen, og gleder meg stort til å få et barn til. Fødselen bekymrer meg overhodet ikke, men enkelte ganger kommer de vonde tankene om tisseproblemene og kateterene opp. Uten å ha fått noe 100 % fasitsvar fra sist gang fikk jeg likevel en forståelse av at årsaken til at det tok 4-5 døgn før jeg klarte å tisse noen dråper selv skyltes ømhet, at det var hovent og lammelser i urinrøret, men at grunnen til at jeg ikke klarte å tømme blæren var at den hadde vært så utspilt og mistet noe av elastikken pga stort volum. Stemmer det? Jeg lurer på om det finnes noen statistikk eller om det er et svar på hvor sannsynlig det er for om dette skjer igjen? Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å påvirke det (jeg skal ikke drikke like mye denne gangen - garantert)? Det er kanskje verdt å nevne at jeg relativt ofte har vært plaget av svie ved vannlatning, blærekatarrer og urinveisinfeksjoner (fra jeg var liten jente og til dags dato). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19364-kateter-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sigurd Kulseng-Hanssen, Lege Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Vi vet relativt lite om årsaken til vannlatningsproblemer etter fødsel. Mest sannsynlig var det store væskeinntaket bidragende til at du ikke klarte å late vannet etter fødselen. Vi vet at pasienter som har fått epidural og store væskemengder intravenøst har hatt vannlatningsproblemer. Neste gang ville jeg late vannet før fødselen og be jordmor kontrollere at blæren er tom før du føder. Jeg har ikke klart å finne noen opplysninger om hvor stor sjansen er for å få vannlatnings problemer ved en ny fødsel. Tømmer du blæren før fødsel tror jeg sjansen for en gjentagelse av problemet er liten. Tvi tvi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19364-kateter-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-86316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marin grense Skrevet 18. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2001 Vi vet relativt lite om årsaken til vannlatningsproblemer etter fødsel. Mest sannsynlig var det store væskeinntaket bidragende til at du ikke klarte å late vannet etter fødselen. Vi vet at pasienter som har fått epidural og store væskemengder intravenøst har hatt vannlatningsproblemer. Neste gang ville jeg late vannet før fødselen og be jordmor kontrollere at blæren er tom før du føder. Jeg har ikke klart å finne noen opplysninger om hvor stor sjansen er for å få vannlatnings problemer ved en ny fødsel. Tømmer du blæren før fødsel tror jeg sjansen for en gjentagelse av problemet er liten. Tvi tvi. Hei takk for svar. Jeg hadde ikke epidural ved fødselen så den sammenhengen er luket vekk. Med å sørge for å tømme blæra før fødselen, mener du da rett før utdrivningstiden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19364-kateter-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-86456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.