Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en tre-barnsmor på 35 år.Høsten 1996 ble jeg forkjølet. Jeg fikk ene byllen etter den andre i pannen og var veldig rødflammete i kinnene. Det var både fælt å se på og vondt.Legen kalte det acne rocacea og fikk tetrasyklin som tok utslettet. I 2002 begynte jeg å få kviselignende små-prikker med hvitt hode, men nå rundt neseroten og av og til oppå nesen. Fikk også innimellom bitte-små vannblemmer. Disse utslettene kunne jeg også registere litt av på panne og hake.Fikk tetrasyklin igjen, som hjelpte. Men utslettet kom tilbake. Så ble jeg gravid med mitt tredje barn, var kjempefin under hele svangerskapet. Men ca 3 mnd etter fødsel blomstret jeg opp igjen, denne gangen mye værre enn tidligere. Ikke så gale som i 1996.I tillegg til mange tett-sittende hvit-hodede kviser så klødde det intenst til tider.Utslettet var konsentrert til ene siden av neseroten. Etter dette fikk jeg ny time hos spesialist, han mente det fortsatt var rocacea men en slags variant av det jeg hadde i 1996 og gav meg en krem som het ELIDEL. Skulle smøre meg tynt morgen og kveld til eksemen var borte. Men med en gang prikkene var borte og jeg sluttet å smøre meg kom de tilbake. Så nå har jeg smurt meg morgen og kveld i tre måneder, og likevel har jeg fått et nytt godt utbrudd ved neseroten med tendenser tilspredning ned mot munn.Utslettet er nå rødt, hovent og verkende med hvit-hodede kviser som sveller,dessuten klør jeg som besatt. Hvordan forholder jeg meg til denne hudsykdommen? Kan jeg være sikker på at det er rocacea?Om det er riktig krem, har jeg brukt den for mye?Hvordan bruker man ELIDEL dersom man har litt utslett hele tiden? Finnes det en vidunderkur?. Er redd for at utslette skal utvikle seg til det groteske.Kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193656-rocacea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

beskrivelsen din passer nok godt med rosacea. Elidel er nok ikke det beste middelet. Kurer med tetracyclin er helt OK å ta, og er kanskje det mest effektive. Kuren kan gjentas ved behov.

Dette bruker vi hvis lokalbehandling ikke fører frem. De vanligste lokalmidler er metronidalzol (Rozex) eller azelainsyre (Finacea), men clindamycin (Dalacin) brukes også av og til.

De som er verst plaget vil i noen tilfelle bruke kvisemiddelet Roaccutan. Det må ordnes via hudlege. Bestående rødme i huden kan ha nytte av laserbehandling. Snakk med hudlegen din om dette.

Vil du lese mer? Se http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/rosacea.asp

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193656-rocacea/#findComment-1355048
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...