Gå til innhold

Feilbruk av steroidkrem

Anbefalte innlegg

Hei.Tar det hele fra begynnelsen. Jeg hadde atopisk eksem som barn, og fikk skrevet ut Apolar. Jeg er ikke lenger plaget med eksem. Dessverre har jeg i mange år (4-5) brukt denne i ansiktet. Jeg er nå 20 år og det er 2 måneder siden jeg kuttet kremen og begynte å få plager. Brukte også Apolaren sammenhengende, dvs stort sett hver dag.Plagene mine er stort sett veldig lett for rødme. Har ikke kløe eller steroidacne eller synlige hudfortynninger/blødninger i ansiktet.Jeg var hos dette med legen hvor jeg fikk beskjed om å bruke fuktighetskrem og fikk skrevet ut tetracykliner. Ifølge legen skulle dette ordne seg, men det kunne ta mange måneder.Men ettersom dette er din bakgård, spør jeg deg.Er det noen sjanse for at huden min har tatt permanente skader av dette? Er Apolar sterkt nok til å skape permanente skader? Og i så tilfelle, hvordan kan jeg finne ut av det og hva kan jeg gjøre for å mildne plagene mine? Selv om du ikke kan foreta noen direkte undersøkelse nå, setter jeg pris på så mye info som mulig om tilstanden min...Dette er ganske sjenerende og bekymrer meg veldig mye, og det er stort sett ganske viktig for meg å finne ut av dette snarest...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193696-feilbruk-av-steroidkrem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

ja Apolar hver dag kan gi permanente skader, da som regel som utvidede blodkar i huden. Huden blir rød, og du ser fine blodkan ved nær inspeksjon. Hudfortynning er også mulig, men Apolar er relativt svak, så det pleier gå bra.

Jeg tror du må "smøre" deg med tålmodighet denne gangen, og se hvordan det går etter noen tid uten kortison. Jeg er helt enig med legen din i at dette kan ta tid. Selv om vi hadde funnet ut at du hadde noe fortynning, kan dette også være reversibelt. Under enhver omstendighet er det intet du kan gjøre nå. Vi har ikke noe "oppbyggelig".

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...