Gå til innhold

Aftøst sår/geografisk tunge

Anbefalte innlegg

Siljana1365380842

Har en jente på 1 år. Hun har i ca 7 mnd hatt et tilbakevendende sår på tungen. Da kom det av og til, men nå kommer det på nytt bare få dager etter at det har forsvunnet. Det har også blitt større enn i starten. Det begynner med et lite rundt sår, som er rødt og litt lysere i kantene. Så brer det seg utover til det dekker nesten halve tunga, alltid på venstre side. Det blir mørk rødt, før det blir svakere og forsvinner. Så begynner det forfra igjen. Har vært hos fastlegen, som mente det var et aftøst sår. Fikk henvisning til ØNH. Hun var da rundt 9 mnd. Hun var ikke så samarbeidsvillig, så ingen av dem fikk sett så godt på det. Han mente også at det var aftøs glositt/stomatitt. Samtidig nevnte han at de kalte det geografisk tunge, pga formen. Det er nemlig ujevnt i kantene, som et kart. Begge spurte om hun var plaget av det, men det er så vanskelig å vite. Hun har stadig fått tenner, som har plaget henne veldig. Hun har god matlyst og godt humør. Har lest at det kan være veldig vondt. På 1 årskontrollen snakket jeg med legen på helsestasjonen. Da ble jeg veldig forvirret! Vi snakket først om afte, og hun nevnte ting vi kunne prøve. Så sa jeg dette med geografisk tunge, og da sa hun jeg måtte glemme det hun hadde sagt, for det var noe helt annet og hadde ingenting med afte å gjøre. Hun sa at geografisk tunge er en konstant tilstand, det er ikke noe som kommer og går, men det kan være forskjellig farge og utseende på det, bl.a avhengig av hva man spiser. Men hennes sår er helt borte mellom utbruddene. Hva er din mening? Det har ikke vært på sitt verste punkt i utbruddet når disse tre legene har sett det. Da er det veldig rødt og skjemmende. Synes det er hjerteskjærende hvis hun går rundt og har vondt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193767-aft%C3%B8st-s%C3%A5rgeografisk-tunge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Du stiller meg i en vanskelig situasjon. Du har tydeligvis konsultert flere leger og de har ikke bare hørt din beskrivelse men hadde også anledn ing til å undersøke forandringene du beskriver. Jeg har ingen muligheter til å overprøve deres diagnoser, men i beste tilfelle kan jeg drive litt høytenkning. Jeg er infeksjonsmedisiner, og min første tanke er vanligvis om det er noen infeksjoner jeg kjenner som forårsaker symptomene. Svaret er nå at det er ingen spesielle assosiasjoner jeg får. Det kan teoretisk være noen virusinfeksjon som forårsaker sår på tungen, men ingen som jeg vet om som forårsaker disse uregelmessige fargeforandringer som de kaller deografisk tunge. Jeg tenkte også på aftøs glositt, men heller ikke det stemmer helt. Jeg kan egentlig ikke si noe bedre enn at du bør forsøke å vise henne frem til en lege du tror på, når såret er på det verste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...