Gå til innhold

NHD: forstår du alltid hva klientene dine sliter med?


Gjest Aniemal

Anbefalte innlegg

Gjest Aniemal

Spør om dette siden jeg har en kamerat med psykiske problemer som betror seg til meg om ting som jeg ikke forstår noenting av (eller hvorfor det skulle være så problematisk). For han så er dette problemet med hva en kollega sa til han (en kommentar om utsenedet), for han en dødsalvorlig ting som nesten tok livet av han, men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor det skulle gå så voldsomt innpå han at han nærmest ville ta kvelden pga det.

Så jeg snakker med han, men å klare å sette meg inn i det? Hadde vært lettere for meg hvis han feks hadde vært utsatt for vold, misbruk noe jeg også kjente meg igjen i.

klarer du å sette deg inn i alle problemene til folk? Klarer du alltid å forstå HVORFOR det har gått så immari innpå personen? Eller hender det at du også må gi opp å forstå iblant?

bare undrer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Teoretisk/intellektuelt tror jeg nok at jeg greier det.

Men på det emosjonelle planet greier jeg det langt fra alltid. Noen ganger blir jeg sjokkert over at enkelte blir helt satt ut pga filleting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe i bunnen

Da er problemet kanskje ikke akkurat det kollegaen har sagt, men at man er så utrolig sårbar? Man sliter med noe i grunnen som gjør det vanskeligere å takle små vanskeligheter. F.e. dårlig selvbilde? Depresjon? Paranoia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniemal

Da er problemet kanskje ikke akkurat det kollegaen har sagt, men at man er så utrolig sårbar? Man sliter med noe i grunnen som gjør det vanskeligere å takle små vanskeligheter. F.e. dårlig selvbilde? Depresjon? Paranoia?

Tenker det samme, at det må ligge et annet problem i bunnen. Men kanskje vedkommende er dårlig til å uttrykke seg eller at den som skal rådgi er dårlig til å lytte?

Men jeg tror man kan ha store problemer som kan gi seg utslag i hva andre vil kalle "filleting". Man blir så fokusert på feks at man har en litt stor nese at man ikke forstår hva det egentlig problemet bunner i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...