Gå til innhold

Håper inderlig på svar: Angående Zyban som AD


Gjest snart desperat

Anbefalte innlegg

Gjest snart desperat

Jeg har bipolar 2 lidelse. Har aldri hatt alvorlige manier, men er (umedisinert) mest plaget av depresjoner. Jeg skal også utredes for ADHD nå. Det er sendt henvisning til Nevropsykologisk senter i Oslo. Har også i tillegg diagnosen Ustabil pf. Jeg har forsøkt veldig mange forskjellige typer medisiner. For øyeblikket bruker jeg Tegretol (200 mgX2), Cipralex 10 mg, Efexor 150 mg, Trilafon 4 mg, Levaxin, Rivotril, og Imovane (de to siste ved behov). Lamictal tålte jeg ikke, ellers hadde nok denne vært den ideele medisinen for meg.

Saken er den at jeg veldig gjerne skulle ville forsøke Zyban istedenfor de to AD jeg bruker nå. Behandleren min er i mot det, med begrunnelse at de kan utløse mani. Jeg har også et stort problem med overvekt, og det er også mye av grunnen til at jeg gjerne vil forsøke Zyban (ettersom den virker på røykesuget, så har jeg en formening om at den kan hjelpe meg litt med den voldsomme matlysten og det konstante "suget" etter mat). Jeg skjønner selvsagt at medisiner ikke kan hjelpe med "alt", og jeg jobber mye med meg selv utenom, men jeg trenger så sårt noe som kan toppen av dette, slik at jeg klarer og finne tilbake til motivasjonen. Jeg sitter og spiser og gråter om hverandre, og jeg aner snart ikke hva jeg skal gjøre.

Siden jeg likvevel må bruke AD, så kan jeg ikke helt skjønne at jeg ike da kan bruke noe som samtidig kan hjelpe meg med andre ting. Virker ikke også Zyban på endel av det samme som medisiner mot ADHD? Jeg skal jo utredes for dette også, så hvis så er tilfelle, så burde det i mitt syn bare være positivt.

Kan du si litt om din mening om situasjonen? Hva ville du gjort hvis du hadde meg som pasient? Jeg har lest endel om zyban, og mange steder står det jo om alvorlige bivirkninger som pusteproblemer og kramper etc. Dette gjør meg jo også litt skeptisk. Kan noen av de andre medisinene mine øke sjansen for slike bivirkniger, og er det "mange" som får disse bivirknigene. Jeg har ikke epilepsi eller noe slikt.

Jeg skulle veldig gjerne hatt din mening om dette, NHD. Håper du har mulighet til og svare meg nå. Jeg har virkelig tenkt på dette lenge.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Alle AD har et potensiale til å utløse mani hos disponerte. Denne risikoen er ikke større med Zyban enn med Cipralex eller Efexor.

I en offisiell amerikansk behandlingsanbefaling er faktisk Zyban/Welbutrin anbefalt AD som førstevalg.

2. Om du har ADHD vil NA-virkningen i Efexor være en fordel versus ren serotoninpåvirkning som du får med Cipralex. Hvis det blir fastslått at du har ADHD, ville jeg vurdert en økning av Efexor og evt seponering ac Cipralex.

3. Det er sannsynligvis NA- påvirkningen av Zyban som også gjør at denne har blitt brukt i noen grad ved ADHD.

4. Den alvorligste bivirkningen av Zyban, epileptisk anfall, skulle du være godt beskyttet mot i og med at du tar Tegretol (og innimellom Rivotril).

Håper dette var til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kreativ1365380881

1. Alle AD har et potensiale til å utløse mani hos disponerte. Denne risikoen er ikke større med Zyban enn med Cipralex eller Efexor.

I en offisiell amerikansk behandlingsanbefaling er faktisk Zyban/Welbutrin anbefalt AD som førstevalg.

2. Om du har ADHD vil NA-virkningen i Efexor være en fordel versus ren serotoninpåvirkning som du får med Cipralex. Hvis det blir fastslått at du har ADHD, ville jeg vurdert en økning av Efexor og evt seponering ac Cipralex.

3. Det er sannsynligvis NA- påvirkningen av Zyban som også gjør at denne har blitt brukt i noen grad ved ADHD.

4. Den alvorligste bivirkningen av Zyban, epileptisk anfall, skulle du være godt beskyttet mot i og med at du tar Tegretol (og innimellom Rivotril).

Håper dette var til noe hjelp.

Tusen, tusen takk! Satte veldig pris på dette svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kreativ1365380881

Tusen, tusen takk! Satte veldig pris på dette svaret!

Ja, det er meg med to nick! Nå ble jeg så glad at det gikk litt fort her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart desperat

1. Alle AD har et potensiale til å utløse mani hos disponerte. Denne risikoen er ikke større med Zyban enn med Cipralex eller Efexor.

I en offisiell amerikansk behandlingsanbefaling er faktisk Zyban/Welbutrin anbefalt AD som førstevalg.

2. Om du har ADHD vil NA-virkningen i Efexor være en fordel versus ren serotoninpåvirkning som du får med Cipralex. Hvis det blir fastslått at du har ADHD, ville jeg vurdert en økning av Efexor og evt seponering ac Cipralex.

3. Det er sannsynligvis NA- påvirkningen av Zyban som også gjør at denne har blitt brukt i noen grad ved ADHD.

4. Den alvorligste bivirkningen av Zyban, epileptisk anfall, skulle du være godt beskyttet mot i og med at du tar Tegretol (og innimellom Rivotril).

Håper dette var til noe hjelp.

Jeg fant dette på nettet nå i dag:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8556101&dopt=Abstract

Her står det følgende om bupropion og carbamazepin:

"The use of bupropion (BUP) involves a higher seizure risk than the use of other antidepressants, limiting its dose and widespread use. The two reported cases document anticonvulsant-BUP drug interactions through plasma levels. Carbamazepine appeared to decrease the plasma BUP to nondetectable levels, while hydroxybupropion was found at very high levels. Data presented suggest that BUP may increase sodium valproate levels. Conclusions from these case reports are tentative, pending further study. Monitering of BUP and its metabolites may ultimately prove useful in guiding clinicians dosing decisions, especially when mood stabilizers are combined with other psychotropic drugs in refractory bipolar patients."

Kan du hjelpe meg og forstå det som står der? Vil det si at disse ikke går sammen likevel?

Takker igjen for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...