ainag Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Hei Jeg er en jente på 21 år med astma. Jeg har hatt atopisk eksem fra jeg var baby, og siden den gang har det gått slag i slag... Fikk også pollenallergi da jeg var barn, og når jeg var ca 18 år utviklet jeg også astma. Jeg begynte tidlig å røyke, og ser nå også galskapen i det. Og prøver nå å slutte.. Jeg er spesielt plaget med astma nå på vinteren. Jeg har det veldig vanskelig med pusten, og greier av den grunn ikke å følge treningstimene skikkelig på treningssenteret der jeg trener. Jeg trener ca 3-4 dager i uka (aerobic og spinning), og det at pusten hindrer meg er et stort problem for meg. Jeg bruker bricanyl (turbohaler) når det blir for ille. Men jeg merker fortsatt endel ubehag. Jeg har to ganger prøvd efedrin i tablettform, og følte at det var stor hjelp i, men det var ved noen tilfeller der jeg følte meg svært dårlig. Og det åpnet luftveiene på en fantastisk herlig måte, og gjorde det slik at jeg kunne trene i riktig tempo. Jeg synest det er litt ekkelt å spørre om dette, siden jeg har fått fortalt at efedrin står på dopinglista. Men det er jo astmamedisin, og jeg er jo astmatiker.. Blir efedrin i tablettform (50 mg) utskrevet som medisin til astmatikere her i Norge? eller er det bare i utlandet? Hilsen Aina 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19399-astma-efedrin-og-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Kjære Aina I dag bruker vi ikke efedrin i tablettform til astmatikere - til det har det for mye bivirkninger (bl.a. hjerteklapp). Hvis du har dårlig effekt av Bricanyl burde du be legen din om en annen astmamedisin til å bruke før trening. Du burde også bruke en fast forebyggende medisin hvis du er såpass mye plaget - snakk med legen din om det. Og du har helt rett - det er galskap å røyke så det er flott at du prøver å slutte. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19399-astma-efedrin-og-trening/#findComment-85607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ainag Skrevet 1. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2001 Kjære Aina I dag bruker vi ikke efedrin i tablettform til astmatikere - til det har det for mye bivirkninger (bl.a. hjerteklapp). Hvis du har dårlig effekt av Bricanyl burde du be legen din om en annen astmamedisin til å bruke før trening. Du burde også bruke en fast forebyggende medisin hvis du er såpass mye plaget - snakk med legen din om det. Og du har helt rett - det er galskap å røyke så det er flott at du prøver å slutte. Lykke til. Hei Ragnhild Takk for svaret. Jeg har nå fått god oppfølging av lege, som har satt meg på seretide diskus (50/500) som jeg tar morgen og kveld, i tillegg til at jeg tar bricanyl i forbindelse med trening. Det er noe helt annet å trene nå. Har også fått begynt på Zyban, så snart er jeg røykfri i tillegg Viljen er der i hvertfall. Jeg har anstrengelsesastma, som blir veldig lett utløst i følge legen.. Derfor er det er kjekt å føle at man kan greie å holde det i sjakk i så stor grad. Takk igjen for de gode rådene. Hilsen Aina 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19399-astma-efedrin-og-trening/#findComment-90220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.