Gå til innhold

Foreldre som rømmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de tilfellene det skjer, er det selvsagt forkastelig og et svik mot ungene når foreldre gjør slik.

Dog kan man si at i *enkelte* tilfeller så er muligvis den ene foreldren så (p)syk at de rett og slett ikke makter - av ulike årsaker. Likevel burde de da få hjelp (av BV, for eksempel) til å være sammen med ungene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det forplikter ikke å få unger. Ingen lov kan tvinge en far eller mor til å ta ansvar for eget avkom.

Skrevet

Det forplikter ikke å få unger. Ingen lov kan tvinge en far eller mor til å ta ansvar for eget avkom.

Det var en spenstig uttalelse!

Skrevet

Min kommentar er at jeg syns det er ufint overfor ungene det her er snakk om å henge ut moren. Det blir for ensidig - og vi kan ikke vite hvorfor hun stakk av - han står tross alt frem med fullt navn -

Skrevet

Min mening er at om du har fått barn, så kommer hensynet til barna først!

Synes det er helt utrolig at noen får seg til å forlate barna sine.

Gjest ike bare lovverket
Skrevet

Plikter "reguleres" av mye mer enn lovverk. Moral, ansvarsfølelse, normer, kjærlighet..

Heldigvis.

Skrevet

Veldig kompliserte greier..

Faren min ble en av dem som ikke ville se datteren sin (meg) mer da han etterhvert fikk egen familie. Jeg var 11. Det har ført til uendelig masse smerte, sinne og uheldige konsekvenser for meg.

Jeg var godt voksen da jeg endelig kunne riste av meg de fleste av problemene dette har forårsaket meg. Men den grunnleggende selvfølelsen er ødelagt for alltid. Og jeg vet at vi er så altfor mange som har det sånn. Tenk litt på det, dere som føler for å forsvare og forklare foreldre som går sin vei. Greit med nyanser, men glem aldri hvem som er den svake part i en slik situasjon.

Det er ikke så veldig mange handlinger som er mer grusomme enn å forlate sitt eget barn. Noen har god grunn, mange har det aldeles ikke.

Skrevet

Plikter "reguleres" av mye mer enn lovverk. Moral, ansvarsfølelse, normer, kjærlighet..

Heldigvis.

Heldigvis ja - tenk om slike foreldre ble tvunget til å ta seg av barna. Uansett hvordan vi snur eller vender på det er moralen at barn må velge sine foreldre med omhu.

Skrevet

Faren min ble en av dem som ikke ville se datteren sin (meg) mer da han etterhvert fikk egen familie. Jeg var 11. Det har ført til uendelig masse smerte, sinne og uheldige konsekvenser for meg.

Jeg var godt voksen da jeg endelig kunne riste av meg de fleste av problemene dette har forårsaket meg. Men den grunnleggende selvfølelsen er ødelagt for alltid. Og jeg vet at vi er så altfor mange som har det sånn. Tenk litt på det, dere som føler for å forsvare og forklare foreldre som går sin vei. Greit med nyanser, men glem aldri hvem som er den svake part i en slik situasjon.

Det er ikke så veldig mange handlinger som er mer grusomme enn å forlate sitt eget barn. Noen har god grunn, mange har det aldeles ikke.

Hei,

Trist å høre. Ja, jeg er enig med deg.

Det jeg ville påpeke er at i noen få tilfeller er den voksne så (p)syk at de ikke "vet hva de gjør", eller forstår konsekvensene. Det er selvsagt nitrist, særlig for ungen(e).

Alt godt,

Skrevet

Min kommentar er at jeg syns det er ufint overfor ungene det her er snakk om å henge ut moren. Det blir for ensidig - og vi kan ikke vite hvorfor hun stakk av - han står tross alt frem med fullt navn -

Jeg synes det er flott at faren står frem og er åpen om dette, og jeg vil tro og håpe at barna er informert på forhånd.. (Hadde det vært min familie det var snakk om her hadde jeg bare vært glad for at det ble kjent i media. Særlig da jeg var yngre da dette gnagde som verst.)

Mange av disse barna går rundt med et enormt sinne og det er bare sunt om det rettes mot riktig person. Derfor er det bra med mest mulig åpenhet.

Og nei, vi kan ikke vite noe om årsaken til at denne mannen er alene med fem barn, men bitterheten han føler sier jo mye? Jeg synes det er viktigere at slike historier blir belyst i media, enn å ta hensyn til forelderen som dro fra barna sine. For det er viktig at det ikke er barna som skal føle denne skammen.

Skrevet

Min mening er at om du har fått barn, så kommer hensynet til barna først!

Synes det er helt utrolig at noen får seg til å forlate barna sine.

JA, det er jeg enig med deg i - men det er tross alt mulig å skrive om en slik sak anonymt.

Skrevet

Jeg synes det er flott at faren står frem og er åpen om dette, og jeg vil tro og håpe at barna er informert på forhånd.. (Hadde det vært min familie det var snakk om her hadde jeg bare vært glad for at det ble kjent i media. Særlig da jeg var yngre da dette gnagde som verst.)

Mange av disse barna går rundt med et enormt sinne og det er bare sunt om det rettes mot riktig person. Derfor er det bra med mest mulig åpenhet.

Og nei, vi kan ikke vite noe om årsaken til at denne mannen er alene med fem barn, men bitterheten han føler sier jo mye? Jeg synes det er viktigere at slike historier blir belyst i media, enn å ta hensyn til forelderen som dro fra barna sine. For det er viktig at det ikke er barna som skal føle denne skammen.

Det er HELT opp til faren å sørge for at barna ikke skal bli bitre mot moren. Det går an å fortelle barn at mamma er syk i hodet og ikke kan noe for det -og at det ikke er barnas skyld f.eks. - det mener jeg han MÅ gjøre -for man stikker ikke av fra 5 unger uten grunn. Om så grunne er at man er avstumpet i følelseslivet - det er også en slags diagnose.

Skrevet

Heldigvis ja - tenk om slike foreldre ble tvunget til å ta seg av barna. Uansett hvordan vi snur eller vender på det er moralen at barn må velge sine foreldre med omhu.

Helt enig - og da får den foreldren som selv mener han har omløp i huset -BRUKE det.

Skrevet

Har oppgir ikke fullt navn, han oppgir bare fornavn...

Skrevet

Stakkars deg i barndommen og ungdommen, så fælt - og så totalt utilgivelig av din 'far' :-(

Jeg er glad du har fått deg en god og snill mann som tar vare på deg! :)

Skrevet

Har oppgir ikke fullt navn, han oppgir bare fornavn...

Alle vil jo kjenne han igjen i nabolaget da - han er jo ikke sladdet!

Skrevet

Det er grunner til at noen stikker av fra ungene sine - en av grunnene kan være at de har et avstumpet følelseseliv - det er ALDRI barnets skyld! - det må være lov for den foreldren som sitter igjen å si det til sitt barn.

Skrevet

Alle vil jo kjenne han igjen i nabolaget da - han er jo ikke sladdet!

du ser feil, det er lederen for aleneforeningen som er på bildet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...