Gå til innhold

Anbefalte innlegg

KJære doktor.

Jeg fikk vond hals dagen før jeg skulle reise på ferie. Dro på legevakten hvor det ble konstatert virus. Etter som jeg forstår kan slikt ikke kurereres med pencilin.

Jeg har nå kommet frem til feriestedet og noen influensa som jeg trodde var på vei har nok ikke brutt ut, men halsen har blitt uutholdelig.

Jeg var mye plaget med hallsbetennelse i oppveksten og fikk fjernet mandlene i 20-årene. Da jeg var på legevakten var halssmerterene relativt moderate -som en "normal" halsbetennelse som jeg har hatt hundreogørten ganger tidligere.

Nå har den imidlertid blitt så smertefull at jeg det minner mest om dagene etter at jeg hadde fjernet mandlene hvor man hadde åpne sår i halsen! Det brenner/svir/verker. Hvert svelg er et "helvete". (Selv bare spytt.)

Spørsmålene er som følger:

1) Jeg lurer på om så sterke smerter er normalt. Jeg har en høy smerteterskel men dette tar nesten knekken på meg.

2) Kan halsbetennelsen ha "gått over" fra virus til bakterie, slik at jeg bør oppsøke legevakt her i Spania og få pencilin?

3) Hva bør jeg spise/drikke? Det nå selvfølgelig være mykt, selv brød uten skorpe er umulig. Deretter er problemet at det blir for sterkt/syrlig. Is er vel igrunnen det eneste jeg vet som jeg klarer få imeg.

4)Bør jeg spise/drikke mest mulig sjelden for å la halsen være i ro? Det verker veldig i en times tid etter at jeg forsøkt å innta tørt eller vått -akkurat som om man har revet av skorpe på et sår.

5)Skal drikken være varm eller kald? Barnelærdommen er å drikke varmt, men en venn mener det gjør vondt verre fordi bakterier da får ideelle forhold.

Håper på svar så raskt dere klarer.

Mvh studine

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19417-vond-hals/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege skrev (På 16.2.2001 den 13.24):

Til studinen

Du bør etter min mening oppsøke lege selv om du nå er i Spania. De øvrige spørsmålene lar jeg ligge da jeg tror dette kan ha utviklet seg til en behandlingstrengende bakteriell infeksjon. God bedring!

Jeg er nå frisk igjen uten å ha oppsøkt legevakt. Men jeg synes fremdeles det er merkelig at en halsbetennelse kunne gi så høye smerter.

Like merkelig synes jeg det er at dere kun svarer med en setning. Kunne vel spart deg den også da, om du hadde SÅ dårlig tid...

Jeg hadde flere konkrete spørsmål men du har knapt svart på ett. Kan ikke tro spørsmålene var spesielt vanskelig og dermed så tidkrevende heller. Men for folk med halsbetennelse vil råd om kostholdet være viktig. At du ikke en gang kunne (les: ville) svare på om man bør drikke varm eller kaldt, er utrolig.

Hilsen irritert første- (og siste-)gangsbruker av doktor online.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19417-vond-hals/#findComment-86242
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...