Gå til innhold

Dyssosial personlighetsforstyrrelse.


Gjest pia20

Anbefalte innlegg

Samboeren min har fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse- mild/moderat.

Har lest meg blå på diverse sider på internett, men klarer likevel ikke å kjenne igjen gutten min i disse beskrivelsene.

Han er verken voldelig eller samvittighetsløs. Han gjør alt jeg ber han om, og har aldri så mye som hevet stemmen til meg. Derimot er han veldig uselvstendig og uansvarlig. Jeg er på en måte "mammaen" hans, som skal passe på at han spiser nok, sover nok, ikke finner på noe "tull" o.l.. Han har et langt rulleblad, men ingen dommer når det gjelder vold, kun tyveri og svindel. Etter at han har begått lovbrudd virker han veldig deprimert og sover konstant. Denne siden viser han imidlertid ikke til politi og familie, der opptrer han bråkjekkt og later som han er fullstendig uberørt.

Nederlag takler han svært dårlig, og reagerer med kriminelle handlinger eller stoffmisbruk.

Han har en grusom barndom bak seg, preget av vold og misbruk, uten at jeg vil gå nærmere inn på det her.

Han har også et visst behov for å bli undertrykket, både seksuelt og i dagliglivet.

Han har diagnosen ADHD.

Han er 26 år dersom det skulle ha noen betydning.

Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hvordan psykologen kunne stille diagnosen dyssosial på han? Selv, uten at jeg er en fagperson, ville jeg snarere tippet emosjonelt-ustabil PF.

Håper NHD kan gi meg et utfyllende svar ang. dyssosial PF, da det er lite stoff å finne om dette på nett, i tillegg til at det på noen sider står at dyssosial PF er det samme som psykopati, mens det andre steder står at det ikke er det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest forståelig

Synes det høres riktig ut etter beskrivelsen.

Man må ikke være psykopat og denge folk for å ha dyss. pf. men man har noen antisosiale trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal til for at en kan bli erklært soningsudyktig?

Nå har han sittet inne nesten sammenhengende i 9 år, og det er tydelig at fengsel ikke har noen forebyggende virkning.

Finnes det noen som helst slags mulighet for at han ved neste dom kan sone i psykiatrisk instutisjon, og hvordan kan man i så fall gå fram for å få dettevurdert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dyssosial personlighetsforstyrrelse er ikke 100% sammenfallene med begrepet psykopat, men det er den diagnosen som ligger nærmest.

Psykopati er ikke lenger en offisiell diagnose.

Den nåværende diagnosen som ligger nærmest den gamle psykopatdiagnosen er nettopp dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Det er ikke slik at alle med denne lidelsen er voldelige hele tiden mot alle. Selv Hitler, Stalin og Mao kunne være elskelige personer mot de nærmeste og mot personer som de ikke så som noen trussel eller var i konflikt med.

Mens den gamle psykopatdiagnosen i stor grad også så på "indre" feil i personligheten, går kriteriene for dyssosial pf mer på adferden. Adferden er ofte preget av kriminalitet, løgn, bedrag og utnyttelse av andre samt en parasittær livsførsel.

Dessverre finnes det ingen behandling for denne lidelsen etter at en har passert 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva skal til for at en kan bli erklært soningsudyktig?

Nå har han sittet inne nesten sammenhengende i 9 år, og det er tydelig at fengsel ikke har noen forebyggende virkning.

Finnes det noen som helst slags mulighet for at han ved neste dom kan sone i psykiatrisk instutisjon, og hvordan kan man i så fall gå fram for å få dettevurdert?

Soningsudyktighet er nesten identisk med psykose.

Verken dyssosial pf eller ADHD (som ofte henger sammen blant innsatte) er grunnlag for å erklære noen som soningsudyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest voksen dame med adhd

Soningsudyktighet er nesten identisk med psykose.

Verken dyssosial pf eller ADHD (som ofte henger sammen blant innsatte) er grunnlag for å erklære noen som soningsudyktig.

"Verken dyssosial pf eller ADHD (som ofte henger sammen)"

Den kommmentaren var vel litt på kanten NHD?

Du skriver *ofte* men allikevel har folk lett for å binde slikt sammen når noen nevner det.

Det kan kanskje forbindes når det gjelder gutter/menn med svært utagerende og vanskelig oppførsel.

Men "jenteversjonen" av AD(H)D ligger langt fra

det dyssosiale spekteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Verken dyssosial pf eller ADHD (som ofte henger sammen)"

Den kommmentaren var vel litt på kanten NHD?

Du skriver *ofte* men allikevel har folk lett for å binde slikt sammen når noen nevner det.

Det kan kanskje forbindes når det gjelder gutter/menn med svært utagerende og vanskelig oppførsel.

Men "jenteversjonen" av AD(H)D ligger langt fra

det dyssosiale spekteret.

Undersøkelser gjort på innsatte i norske fengsel viser en klar slik sammenheng.

Beklager.

Jeg retter dog det opprinnelige innlegget ved å føye til at det gjelder for innsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innenfra fagfeltet

Hvem var det som stilte denne diagnosen og hvordan ble det gjort?

Komparentopplysninger (opplysninger fra andre som kjenner personen nært) er ofte nødvendig for å stille riktig diagnose. Ble det gjort i dette tilfellet? Ble feks du eller hans foreldre intervjuet også, da diagnosen hans skulle stilles?

Hvis ikke, kan det være han har fått feil diagnose. Dessverre er det av og til litt vilkårlig hvilken diagnose en pasient får, men prestisjen er nok høy når det gjelder å endre den... I tilfelle dere tror den er feil, kan dere jo kontakte en uavhengig psykiater/psykolog og be om en ny utredning.

Jeg sier IKKE at han har fått feil diagnose, det vet jeg ikke noe om. Jeg sier bare noe om hva dere evt. kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...