Gå til innhold

Fastlege


unipolar?

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg når det virker som at fastlegen vet lite om psykiske lidelser? Alle medisiner, blodprøver osv må jeg foreslå selv. Han bruker stort sett bare Cipralex, og selv om jeg har brukt andre AD etter eget ønske så får jeg ikke øke dosen. Han mener jeg bør prøve johannesurt eller noe annet alternativt. Jeg har lyst å få utredet om jeg er bipolar og få medisiner som hjelper meg. Når ikke fastlegen vet hva jeg snakker om, hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han ikke kan nok selv og ikke vil henvise deg til f.eks psykiater for nærmere utredning, bytt lege?

Vil det hjelpe å bytte? Jeg har det inntrykket at mange fastleger vet lite om psykiske lidelser. Min forrige gjorde også det. Neste gang skal jeg krangle meg til henvisning. Jeg gruer meg... det virker som om han ikke tror jeg er syk, bare fordi det ikke synes utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det hjelpe å bytte? Jeg har det inntrykket at mange fastleger vet lite om psykiske lidelser. Min forrige gjorde også det. Neste gang skal jeg krangle meg til henvisning. Jeg gruer meg... det virker som om han ikke tror jeg er syk, bare fordi det ikke synes utenpå.

Hvis du har sagt hva du mistenker feiler deg, og spurt om han kan henvise deg videre til noen som har greie på det,f.eks en psykiater, og han ikke tar deg på alvor. Da kan vel et bytte ganske sikkert være til hjelp. Alle leger er ikke så tafatte. Heldigvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått forslag om å bytte fastlege.

En annen mulighet er å gå til en annen lege og få en "second opinion", det har du faktisk krav på.

Kanskje et brukbart alternativ hvis du har flere dårlige erfaringer med flere leger? Da slipper du å begynne helt på nytt hos en ny lege (sykdommer, medisiner, doser etc.) Får du henvisning til dps og utredes der, lærer kanskje fastlegen din noe, og h*n får i hvert fall vite litt om hvordan du skal følges opp videre.

Kanskje noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...