Gjest Toralf Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Har fått beskjed om at min datter har for lite Antitrombin i sitt blod.Dette ligger til familien.Hva vil det ha si for henne når hun blir større?Er det noe vi bør passe på under oppveksten pga dette?Håper dere kan gi noen konkrete svar da vi er usikre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19438-antitrombinat3/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Svar til Toralf. AT-III-mangel er ofte familiært forekomende og medfører en tendens til øket trombe- (propp) dannelse i årene, spesielt i samleårene (venene). Personer med slik mangel får oftere propper i legg- og lårvener, men også på steder som vanligvis ikke er sete for slik proppdannelse. Mange av dem med AT-III-mangel blir behandlet med blodforynnende medisiner. Det gjelder også å ungå tilstander som ytterligere disponerer for proppdannelse, f.eks. overvekt, manglende mosjon, røyking, P-piller, østrogen-behandling. Hvis slike midler skal brukes, bør legen være oppmerksom på tilstanden og være streng i indikasjons-stillingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19438-antitrombinat3/#findComment-86567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litlå Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Svar til Toralf. AT-III-mangel er ofte familiært forekomende og medfører en tendens til øket trombe- (propp) dannelse i årene, spesielt i samleårene (venene). Personer med slik mangel får oftere propper i legg- og lårvener, men også på steder som vanligvis ikke er sete for slik proppdannelse. Mange av dem med AT-III-mangel blir behandlet med blodforynnende medisiner. Det gjelder også å ungå tilstander som ytterligere disponerer for proppdannelse, f.eks. overvekt, manglende mosjon, røyking, P-piller, østrogen-behandling. Hvis slike midler skal brukes, bør legen være oppmerksom på tilstanden og være streng i indikasjons-stillingen. Hei. Jeg er en kvinne på 39 år som har arvelig AT-3-mangel. Det er ca 50% sjanse for at barna mine også får dette. Min eldste datter har også fått diagnosen.Det er en forsker på Aker sykehus som forsker KUN på dette. Han heter Ulrich Abildgaard og setter stor pris på å bli kontaktet fordi han kan gi verdifull informasjon, samtidig som han får informasjon til sine studier av sykdommen. Virkningen så langt for meg har vært at jeg selvfølgelig må gå på blodfortynnende medisin for resten av livet (man begynner som regel ikke med dette før en evnt. har hatt en blodpropp) Jeg fikk blodpropp under begge mine svangerskap. Jeg kan ikke bruke p-piller eller p-sprøyter, men kan likevel bruke hormonspiral. En må alltid opplyse lege/tannlege om at en lider av AT-3-mangel.Jeg kunne ramset opp her, men ta kontakt med Abildgaard, så får du vite alt du trenger, han svarer deg på alt du trenger å vite. Til sist vil jeg si at dette ikke har påvirket mitt liv i nevneverdig grad, og at jeg sjelden tenker over dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19438-antitrombinat3/#findComment-410617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.