Gå til innhold

Når skal diagnoser slettes?


hu'

Anbefalte innlegg

Jeg er en voksen kvinne med en bipolar lidelse. Jeg har vært innlagt mange ganger, og sykehuset setter da både bipolar diagnose og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. ( Min private psykiater mener at det ikke er en personlighetsforstyrrelse)

Dette begrunner de ut fra to forhold. Det ene er at jeg i dårlige perioder blir selvdestruktiv og til tider suicidal. Dette skjer et par ganger i året. Jeg er da innlagt noen uker, men etter hjemkomst fungerer jeg helt normalt. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har et godt forhold til både venner, familie og kolleger. Jeg tror ikke noen av dem ville karakterisert meg som personlighetsforstyrret. Dette har jeg også fått bekreftet av min ektefelle,

Den andre årsaken til diagnosen er at den i første rekke ble satt ved mine første innleggelser for 5 år siden. Jeg hadde da levd et veltilpasset liv i 35 år, før ulike omstendigheter førte til en depresjon som utviklet seg til et alvorlig forløp hvor jeg i 1 1/2 år var svingdørspasient og veldig suicidal og selvdestruktiv. Jeg fikk da personlighetsforstyrrelsesdiagnosen.

Men til slutt fikk jeg bipolardiagnosen og medisiner for det, og jeg har da blitt bedre.

Men diagnosen henger med og siden jeg nå har korte innleggelser og det gjerne er nye behandlere hver gang, sier de at de ikke vil endre på diagnosene.

Men forutsetningene for en personlighetsforstyrrelse er da ikke der lenger? Skal ikkke en slik tilstand også prege livet generellt og ikke bare i dårlige perioder? Hva må til for at jeg skal få slettet den diagnosen, for jeg opplever den stigmatiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I diagnosekriteriene for alle pf står det noe slikt: "Symptomene og adferden skal være typisk for personen over lang tid og ikke kun begrenset til sykdomsepisoder"

Etter det du skirver, skulle du aldri hatt pf-diagnose.

Det er riktig at nye behandlere skal ha en viss ydmykhet i forhold til tidligere diagnoser. På den annen side skal en ta seg tid til å lese diagnosekriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...