Gjest Diti Skrevet 15. februar 2001 Skrevet 15. februar 2001 Jeg har ett par spørsmål angående kvikksølvforgiftning. I 6-7 årsalderen drev jeg og "lekte" med et kvikksølvtermometer og jeg husker at det gikk hull på glassperlen som inneholder kvikksølv mens det var inne i munnen min. Jeg ble redd for at noen av de voksne skulle oppdage dette, og av den grunn ble det ikke fortalt til noen. Det hele gikk i glemmeboken helt til jeg tilfeldigvis hørte om kvikksølvforgiftning på TV´en. Dagens situasjon for meg på helsefronten er at jeg har hatt veldig treg mage i omlag 10(!)år, og som en følge av dette har jeg jevnlig problemer med (sansynligvis) hemoroider. Jeg er ekstremt trøtt om morgenen hvilket ser ut til å bli verre og verre med tiden. Føler meg i det hele tatt trøtt og sliten store deler av dagen. Har fått påvist anstrengelses-astma, og er småforkjølt hele året. I hele høst har jeg hatt en rekke infeksjonssykdommer og har i den forbindelse tatt tre penicillin-kurer (2x streptokokk A og 1x bronkitt). Har siden 14-årsalderen slitt med smerter i korsryggen, og i voksen alder også smerter i nakke. Jeg har lett for å bli distrahert spesielt når jeg skal konsentrere meg om ting som krever min fulle oppmerksomhet. Mitt spørsmål er nå om disse symptomene kan ha sammenheng med den mengden kvikksølv jeg fikk i meg? Jeg har nå passert tredve år, og symptomene blir sterkere for hvert år. Det hører med til historien at jeg har ganske mange amalgamfyllinger som jeg ikke er direkte henrykt over. Finnes det prøver man kan ta for å finne ut om man er kvikksølvforgiftet? Har nå bestilt time til lege, og det hadde vært kjekt med litt teoretisk "ballast" til jeg skal dit. På forhånd takk! 0 Siter
henco Skrevet 16. februar 2001 Skrevet 16. februar 2001 Kvikksølvforgiftnig. Jeg håper inderlig at dette temaet blir besvart, idet det hersker tvil om dette er et reelt problem eller ikke. Selv ønsker jeg å få vite om så sikre metoder for å diagnostisere mulig amalganforgiftning som mulig. M.a.o. finnes det noen sikker mulighet for diagnostisering? Selv sliter jeg med en rekke sykdomsplager som KAN relateres til amalganforgiftning - men det kan også relateres til andre årsaker. Finnes det leger som tar amalganforgiftning på alvor? JEG BARE MÅ FÅ ET SVAR PÅ DETTE! Håper på et snarlig svar!! : ) 0 Siter
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 16. februar 2001 Skrevet 16. februar 2001 Til Diti Det er vanskelig å ha noen sikker formening om det kan være noen sammenheng mellom en enkeltstående episode fra barneår slik du nevner- og de nevnte symptomer. Jeg synes ikke det høres spesielt trolig ut. Vi vet dog at noen ser ut til å reagere på amalgam i tennene, med smerter og symptomer av ulik karakter. Det går an å kontrollere kvikksølvnivå i blod og urin, kanskje også i hud hvis det er påkrevet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.