Gå til innhold

NHD. Helt uproblematisk å redusere?


Gjest Little Madam

Anbefalte innlegg

Gjest Little Madam

Er det helt uproblematisk, og vanligvis uten bivirkninger å redusere Cipralex dosen fra 20 mg til 10 mg??

Psykiatren min sa jeg kunne gjøre det, men jeg er litt redd...

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hvis du har gått på det i en kort periode, tror jeg det er uproblematisk, men hvorfor tar du ikke bare og bruker 15 mg en ukes tid (eller 2). Det er jo delestrek på de medisinene, så du trenger ikke få skrevet ut 5 mgs tabletter for dette.

En trenger ikke å følge legens råd til punkt og prikke når det gjelder å ta opptrapping og nedtrapping i sitt tempo. Det vil si at en skal ikke gjøre det raskere enn legen anbefaler, men det er greit å ta det litt roligere. Jeg gikk på 20 mg, og valgte å gå ned til 15 mg først.

Hva er det som haster slik, hvis en kan unngå litt svimmelhet, og eventuelle andre abstinenssymptomer?

Vh bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei, hvis du har gått på det i en kort periode, tror jeg det er uproblematisk, men hvorfor tar du ikke bare og bruker 15 mg en ukes tid (eller 2). Det er jo delestrek på de medisinene, så du trenger ikke få skrevet ut 5 mgs tabletter for dette.

En trenger ikke å følge legens råd til punkt og prikke når det gjelder å ta opptrapping og nedtrapping i sitt tempo. Det vil si at en skal ikke gjøre det raskere enn legen anbefaler, men det er greit å ta det litt roligere. Jeg gikk på 20 mg, og valgte å gå ned til 15 mg først.

Hva er det som haster slik, hvis en kan unngå litt svimmelhet, og eventuelle andre abstinenssymptomer?

Vh bugge.

Selv om det er uproblematisk for de fleste, støtter jeg synspunktet om at en godt kan bruke 15 mg i 2-4 uker. Intet å tape, bare å vinne på en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er uproblematisk for de fleste, støtter jeg synspunktet om at en godt kan bruke 15 mg i 2-4 uker. Intet å tape, bare å vinne på en slik løsning.

Hvorfor er det mitt sterke inntrykk at det er så mange primærleger som gir så kort opptrappingstid og nedtrappingstid?

Det fører til at mange mennesker opplever unødige bivirkninger, og senere blir redd for å prøve ut nye medisiner de kanskje burde gått på.

De må da få tilstrekkelig tilbakemelding fra sine pasienter om at selv om nedtrappingen går greit for en del, er det mange som sliter?

Hvilke retningslinjer har de, felleskatalogen?

Og kun det?

Vh bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...