Gå til innhold

NHD/og andre - reaksjon på antidepressiva eller?


Gjest en jente

Anbefalte innlegg

Gjest en jente

Må bare få dette ned. Er helt forvirret.

Jeg har det ikke "bare bra" for tiden.

Psykologen er på ferie så jeg treffer ham ikke før tirsdag, men jeg trenger så sårt en oversikt.

Jeg går på Cipralex 20mg daglig, sliter blant annet med sosial angst. Nå er jeg totalt likgyldig. Gir f.. i det meste, da mener jeg ALT som må ordnes av papirsaker og personlig livssitvasjon. Trives ikke i livet mitt og orker ikke gjøre noe med det.

Snakker med folk på nette, ukjente, og de er ikke akkurat de mest positive jeg har truffet der. Involverer blant annet sexprat. Er helt overasket over meg selv, pleier ikke gjøre sånn!

Tyter med folk på jobben, fleiper og er helt på tur. Er redd for at de kanskje merker at jeg er rar eller noe. Men samtidig orker jeg ikke bry meg. Jobber bare noen få timer i uken, er aktiv sykmeldt.

Spiser ikke, sover ikke og driter i hvordan det ser ut rundt meg(orden).

Hodet mitt er helt forvirret, skjelver i kroppen. Er sliten.

Vil bare være alene i huset, hører mye på musikk og drømmer meg bort. Blir aggressiv om samboeren min er hjemme eller om han forstyrrer meg. Orker ikke snakke til ham.

Har fått bemerkninger på at jeg virker fjern i sosiale situasjoner, fra en jeg kjenner godt. Jeg forsvinner bare, greier ikke å samle tråder i f.eks. en diskusjon. Blir sliten av folk.

Det er godt å være helt alene!

Den ironiske delen er at jeg har det fint i denne tilstanden, men kjenner ikke meg selv igjen bare.

Spørsmålet: kan det være at jeg bruker for mye Cipralex? Har brukt 20mg i 2 uker, var stabil på 10mg før det i 3 mnd.

Eller kan dette være noe annet? Trenger bare en liten oppklaring.

Og har mengden Cipralex noen sammenheng med vekt? er lita og tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at du burde prøve 15 mg. Jeg ble gså ute av lage, hodepine og diverse på 20 mg. 15 mg var det rette for meg.

Vh bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at du har fått utløst hypomani av AD, da?

Hypomani kan også være irritabilitet, aggressivitet, søvnløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en jente

Eg blei "stressa" av for høg dose antidepressiva. Kan du ikkje prøve med 15 mg Cipralex?

Takk for svar "mamma til ni" og "bugge-jenta", setter pris på det. Skal prøve å gå ned i dose, bare så dumt at jeg greier å jobbe i denne tilstanden. Er redd for at angsten kan komme tilbake med en mindre dose. Føler meg tøffere nå, men det har sin pris. Er fortsatt forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en jente

Det kan ikke være at du har fått utløst hypomani av AD, da?

Hypomani kan også være irritabilitet, aggressivitet, søvnløshet.

Har lest litt om unipolar og det jeg kan finne stemmer ganske bra hos meg. Skal nevne det for psykologen.

Men har aldri før vært slik som jeg er nå , er stille og usynlig til vanlig.

Har en indre dragning mot ting som er litt farlig, vil kjenne at jeg lever. Er vanligvis så fornuftig men gidder ikke det nå.

Litt skremmende og fint på samme tid faktisk.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en jente

Er dette en "normal" reaksjon ved for høy dose?

Eller er du redd for å skremme folk bort fra Cipralexen "din"? :-)

Hjelp meg,vær så snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at du har fått utløst hypomani av AD, da?

Hypomani kan også være irritabilitet, aggressivitet, søvnløshet.

hva er hypomani? og hva er AD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cipralex 20 mg tilsvarer Cipramil 60-80 mg.

For mange er dette for mye.

Enhver doseøkning må evalueres dvs en må observere fordeler og ulemper og veie dette mot hverandre.

For meg høres det ut som om det ville være klokt å gå ned til 15 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar "mamma til ni" og "bugge-jenta", setter pris på det. Skal prøve å gå ned i dose, bare så dumt at jeg greier å jobbe i denne tilstanden. Er redd for at angsten kan komme tilbake med en mindre dose. Føler meg tøffere nå, men det har sin pris. Er fortsatt forvirret.

Når du får følelse av bedre kontroll med deg sjølv, får ikkje du mindre angst då? Eller er det lettare for deg å jobbe slik du har det no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en jente

Cipralex 20 mg tilsvarer Cipramil 60-80 mg.

For mange er dette for mye.

Enhver doseøkning må evalueres dvs en må observere fordeler og ulemper og veie dette mot hverandre.

For meg høres det ut som om det ville være klokt å gå ned til 15 mg.

Takk for svaret. Skal senke dosen og se om jeg da "detter ned igjen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en jente

Når du får følelse av bedre kontroll med deg sjølv, får ikkje du mindre angst då? Eller er det lettare for deg å jobbe slik du har det no?

Helt klart lette å jobbe slik som jeg har det nå. Føler jeg har bedre selvtillit og snakker uten å vurdere hvert ord osv. Min angst har stor sammenheng med arbeidsplassen derfor er det lettere for meg å være "litt uttafor".

Kan jeg sørre deg om du hadde liknende reakjoner på for høy dose? evt. andre som har erfart det?

(Mye energi, tankekaos, prater mye men samtidig fort sliten. Legger meg sent og kan stå opp få timer senere uten å direkte være trøtt. Sikkert mye mer, men har problemer med å samle tankene her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart lette å jobbe slik som jeg har det nå. Føler jeg har bedre selvtillit og snakker uten å vurdere hvert ord osv. Min angst har stor sammenheng med arbeidsplassen derfor er det lettere for meg å være "litt uttafor".

Kan jeg sørre deg om du hadde liknende reakjoner på for høy dose? evt. andre som har erfart det?

(Mye energi, tankekaos, prater mye men samtidig fort sliten. Legger meg sent og kan stå opp få timer senere uten å direkte være trøtt. Sikkert mye mer, men har problemer med å samle tankene her.)

Eg blei meir aggressiv, irritert og uroleg av for høg dose antidepresiva. Men eg merka at det hadde samanheng med medisinen. Det gjaldt å finne balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AriadneX

Helt klart lette å jobbe slik som jeg har det nå. Føler jeg har bedre selvtillit og snakker uten å vurdere hvert ord osv. Min angst har stor sammenheng med arbeidsplassen derfor er det lettere for meg å være "litt uttafor".

Kan jeg sørre deg om du hadde liknende reakjoner på for høy dose? evt. andre som har erfart det?

(Mye energi, tankekaos, prater mye men samtidig fort sliten. Legger meg sent og kan stå opp få timer senere uten å direkte være trøtt. Sikkert mye mer, men har problemer med å samle tankene her.)

Jeg hadde det nøyaktig sånn på Cipramil. Det hjalp ikke hvor mye jeg gikk ned i dose. Jeg gjorde en masse rare (og dumme) ting på Cip som har fått konsekvenser for meg i ettertid...

(Jeg hadde jo ingen dømmekraft til å vurdere dette da jeg gikk på medisin. Og i ettertid er minnene helt absurde. Det var ikke meg liksom)

Jeg skal passe meg for å komme med råd - bare be deg være obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar "mamma til ni" og "bugge-jenta", setter pris på det. Skal prøve å gå ned i dose, bare så dumt at jeg greier å jobbe i denne tilstanden. Er redd for at angsten kan komme tilbake med en mindre dose. Føler meg tøffere nå, men det har sin pris. Er fortsatt forvirret.

Har du prøvd Buspar, som er et angstdempende middel? Det er ikke et benzo som valium og sobril, og fåes på blå resept.Eller den er vel blitt grå nå.

Et tillegg av den kunne kanskje være verdt å prøve. Jeg fikk desverre hodepine av den, men det var nå jeg da, og jeg får veldig lett hodepine. Det er en god medisin for mange mennesker. Og du trenger ikke slutte på cipralex, bare kutte dosen og prøve et lite tillegg.

Bare et forslag du kan ta opp med legen.

Vh bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en jente

Har du prøvd Buspar, som er et angstdempende middel? Det er ikke et benzo som valium og sobril, og fåes på blå resept.Eller den er vel blitt grå nå.

Et tillegg av den kunne kanskje være verdt å prøve. Jeg fikk desverre hodepine av den, men det var nå jeg da, og jeg får veldig lett hodepine. Det er en god medisin for mange mennesker. Og du trenger ikke slutte på cipralex, bare kutte dosen og prøve et lite tillegg.

Bare et forslag du kan ta opp med legen.

Vh bugge

Takk for et konstruktivt svar "bugge-jenta". Det kan kanskje være en mulighet, jeg har ikke prøvd det før. Skal ta det opp med legen min.

Bruker sobril svært skjeldent. Men føler meg ikke komfortabel med å bruke det før jeg skal jobbe da jeg blir alt for "rusa" av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en jente

Jeg hadde det nøyaktig sånn på Cipramil. Det hjalp ikke hvor mye jeg gikk ned i dose. Jeg gjorde en masse rare (og dumme) ting på Cip som har fått konsekvenser for meg i ettertid...

(Jeg hadde jo ingen dømmekraft til å vurdere dette da jeg gikk på medisin. Og i ettertid er minnene helt absurde. Det var ikke meg liksom)

Jeg skal passe meg for å komme med råd - bare be deg være obs.

Takk for den, kjenner meg igjenn i ordene dine her. Skal prøve å være ops på det.

Er litt i "ting ordner seg" modus for tiden...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et konstruktivt svar "bugge-jenta". Det kan kanskje være en mulighet, jeg har ikke prøvd det før. Skal ta det opp med legen min.

Bruker sobril svært skjeldent. Men føler meg ikke komfortabel med å bruke det før jeg skal jobbe da jeg blir alt for "rusa" av dem.

Hei!

Ja, krysser fingre for at det kanskje kan hjelpe deg. Du vil ikke få den følelse av å være rusa som på sobril i hvertfall. Selv om jeg personlig ikke føler meg rusa av sobril, men der er vi så forskjellige.

Vh bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...