Gå til innhold

Kur mot herpes simplex

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Alle herpesvirus, deriblant herpes simplex type I forblir i organismen etter en gjennomgått førstegangs infeksjon. Faktisk flertallet av befolkningen har hatt slike infeksjoner. Viruset blir igjen i de lokale nervecellene. De ligger der for det meste inaktivt (latent) uten symptomner. Men av og til kan de bli reaktivert og forårsake utbrydd. Det er veldig forskjellig for de forskjellige mennesker hvor ofte det skjer; noen får aldri mens andre får meget ofte. Vi vet om enkelte faktorer som forårsaker slike aktiveringer, f. eks. bestråling, bl.a. med sterk UV lys (høyfjell, sjø, etc), røntgen, etc.. Beskyttelse mot slike stråler kan til en vis grad forebygge utbrydd. Men det finnes også medisiner (Zovirax) som hemmer virusmultiplikasjon og forkorter utbryddet. Hvis du kjenner at det er på anmarsj (ofte meldes seg med prikkinger og andre rare følelser) kan man forebygge i stor grad. Zovirax finnes både som tabletter og salve. Når det gjelder det latente viruset har vi desverre ingen mulighet til å bli kvitt. "En gang herpes alltid herpes"; det er kun utbryddene vi kan påvirke.

• 1 måned senere...

Hei Lenesin,

Jeg har også herpes simplex type I som kommer med jevne mellomrom. Når jeg kjenner prikking/svie i leppa, eller det kommer en liten antydning, smører jeg på vademecum, ganske ofte gjennom dagen. Det hjelper å minimere utbruddet, eller faktisk kommer det ikke i det hele tatt.

Dette betyr at jeg alltid har vademecum i veska, det er mye billigere enn zovirax eller andre herpessalver. Men når utbruddet er et faktum, går jeg over til salvene.

Lykke til!

(Herpes er noe herk! Så vi får bare finne en måte å leve med det på.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...