Gå til innhold

Hvor kan jeg få en fullstendig sjekk av helsetilstanden?

Anbefalte innlegg

Hei, er ikke sikker på hvor dette spørsmålet hører hjemme. Håper dere kan henvise til noen som kan svare.

Jeg er en mann på 42, gift og fast arbeid. Akademiker, så jeg har ikke fysisk slitsom arbeid.I en alder av 27 ble jeg operert for ulcerøs kolitt, og har utlagt tarm. Dette har aldri forvoldt meg problemer, hverken fysisk eller psykisk. Jeg har bevisst valgt å beholde posen på magen istedet for nye operasjoner siden jeg har levd godt med posen. Sykdommen var rimelig kort, slik at jeg ikke har hatt lange sykdomsperioder. Etter dette har jeg alltid regnet meg som 100% frisk, selv om sykdommen har ført med seg skleroserende kjolangitt.Utifra det blå fikk jeg ifjor sommer anfall hvor jeg følte kroppen dovnet bort, og jeg hadde følelsen av å miste bevisstheten. Ikke var jeg svimmel (rommet gikk ikke rundt) og jeg var ikke kvalm. Anfallet kom i løpet av sekunder - jeg var helt klar og frisk, og i neste øyeblikk holdt jeg på å svime av. Jeg ble livredd, og har vært hos legen flere ganger. Selve anfallet varer kanskje ikke mer enn 10 minutter, men jeg er slapp og kjenner det i kroppen i flere timer etterpå. Legen har konstatert lavt stoffskifte hos meg, og jeg har siden april tatt Levaxin for dette. Legen har ikke sett noen sammenheng mellom anfallene og det lave stoffskiftet, siden det ikke hører til de typiske syptomene. Han kan selvfølgelig ikke utelukke det heller.Livskvaliteten min synes jeg har gått ned, føler jeg. Redselen for at jeg ikke er frisk plager meg daglig, og jeg er blitt altfor fokusert på ulike kropsslige tegn: smerter, generell form, etc.Jeg har et ambivalent forhold til min fastlege. Han oppdaget det lave stoffskiftet relativt tidlig, og det er jo bra. Men han har aldri undersøkt meg. Alle mine besøk hos ham har bestått av noen blodprøver og samtaler.Kunne ha skrevet side opp og ned om hva jeg har tenkt og hva jeg har vært redd for. Jeg skal i stedet komme med det konkrete spørsmålet.Min redsel har hele tiden vært, selv etter konstateringen av det lave stoffskiftet, at det ligger noe i kroppen min som ikke er oppdaget. En svulst i hodet, en svulst i tarmsystemet (pga av UC), svulst i lungene (fordi jeg blir mer sliten av små anstrengelser enn tidligere og fordi det piper i lungene ved utpust). Jeg høres ut som en røyker selv om jeg ikke gjør det, og stemmen min svikter og jeg er hes. Psykisk sliter jeg fordi jeg er engstelig og redd, og fordi de små svimeanfallene mine ikke er helt borte.Spørsmålet: Finnes det et sted (en privat klinikk eller noe) som kan tilby meg (mot betaling) en FULLSTENDIG sjekk av min helse? Da tenker jeg på brede blodprøver med manga parametre som kan gi indikasjoner, jeg tenker på røntgen av lunger og mage/tarm, scanning av hodet, etc, etc. Altså en fullstendig gjennomgang. Legen min kan selvfølgelig henvise meg til spesialister innen for alle felt, men jeg føler at jeg ikke ville få gehør for en slik ide. Da ville jeg blir henvist til en og en spesialist, og det ville ta lang tid.Hva skal jeg gjøre? Dette gnager på meg hele tiden, og det går utover meg og familien. Jeg er nødt til å få dette utredet. Ikke over en periode på mange måneder, men alt-i-ett.

Jeg har en følelse av at jeg ikke er frisk, og jeg stoler vanligvis på min intuisjon.

Per.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Ceiro.

Beklager litt sent svar, men her er noen tanker:

At anfallet du beskriver har noe med det lave stoffskiftet å gjøre, vil jeg ikke utelukke. En full gjennomgang av "din hormonelle status" burde være det første du tenker på. Thyreoidea klinikken på Aker sykehus er stedet for det, få en henvisning fra fastlegen din.

Vil du føle deg tryggere ved en totalgjennomgang av helsa de, foreslår jeg spesialist i indremedisin i privatpraksis. Disse er ofte litt mer opptatt av å arbeide etter de ønsker pasienten har, enn de som har travle dager på sykehusene. Volvat kan være en ide. Lykke til.

• 3 uker senere...

Hei du! Ville bare si at jeg

føler med deg. Jeg har det på

nøyaktig samme måte, får

anfall av svimmelhet, stup

trøtt døgnet rund og føler

meg helt fjern i hodet.

Går masse til legen og ingen

hjelp å få..... Får høre jeg

ser frisk og fin ut.

Tar gjerne imot råd om du har

funnet et sted å få helse

sjekk som du beskriver!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...