Gå til innhold

Hypnose


SMira

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har et spørsmål til deg angående rødming. Da tenker du kanskje jeg skulle ha tatt kontakt med hudlege, men jeg tror absolutt at det er psyken dette gjelder. Jeg har veldig dårlig selvtillit til tross for at jeg får mye skryt for mye jeg gjør og hvordan jeg ser ut. Jeg rødmer så snart eg har følelse av at noen tror de er bedre enn meg og jeg går rundt og tror at alle gjør narr av meg bak ryggen min. Jeg rødmer hele tiden og dette har stoppet meg fra å ta diverse utdannelser, jobber og ikke minst få kjærester.. osv osv kunne ha skrevet masse om akkurat dette men du har sikkert forstått poenget.I Jeg har surfet litt på nett om dette og funnet ut at jeg ikke er den eneste med dette problemet. Det jeg skal spøre deg om er om du har noen tro på behanding med hypnose? var inne på en dansk nettside, med en som hypnotiserer folk som har diverse fobier. Blant annet det å være redd for å rødme. og han lager cder som man kan høre på som en del av behandlingen. Er dette seriøse greier? tror du på at det fungerer? Blir dette som en form for psykiatri?

takker for svar! :)

-jente 22-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tralalalalalalalalalalala

Hvis du rødmer, så rødmer du vel? Hypnose kan vel ikke endre på slikt? Men det er mulig det kan endre på hvor mye du bryr deg om at du rødmer? Vel, jeg har egentlig ikke peiling, men jeg synes det hørtes litt rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Riktig behandling her kommer litt an på årsak/virkning, tror jeg.

På den ene sida virker det som rødmingen, i seg selv, gir deg mange problemer og hemmer deg sosialt. Hvis denne "adferden" kunne endres skulle man derfor tro mye var vunnet. Og jeg tror faktisk rødmingen i seg selv godt kan kontrolleres bra vha. hypnose eller kognitiv adferdsterapi, og at det kan være snakk om ganske kort behandling.

På den annen side skriver du bl.a. at du tror alle gjør narr av deg bak ryggen din. Dette kan tyde på at du har problemer med selvfølelsen som det kan ta lenger tid å gjøre noe med, og som ikke nødvendigvis vil bedre seg bare du får bukt med rødmingen.

Uansett vil antagelig en bedring av det ene problemet ha en positiv virkning på det andre. Ville diskutert dette med fastlegen mht. henvisning til psykolog/hvilken behandling som kan være effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du rødmer, så rødmer du vel? Hypnose kan vel ikke endre på slikt? Men det er mulig det kan endre på hvor mye du bryr deg om at du rødmer? Vel, jeg har egentlig ikke peiling, men jeg synes det hørtes litt rart ut.

jada, jeg mener da ikke at jeg skulle bli hypnotisert og VIPS så rødmer man ikke mer. Tenkte mer på det som en psykiatrisk behandling.. som du sier å prøve å ikke bry seg så mye om hva andre mener og tenker hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig behandling her kommer litt an på årsak/virkning, tror jeg.

På den ene sida virker det som rødmingen, i seg selv, gir deg mange problemer og hemmer deg sosialt. Hvis denne "adferden" kunne endres skulle man derfor tro mye var vunnet. Og jeg tror faktisk rødmingen i seg selv godt kan kontrolleres bra vha. hypnose eller kognitiv adferdsterapi, og at det kan være snakk om ganske kort behandling.

På den annen side skriver du bl.a. at du tror alle gjør narr av deg bak ryggen din. Dette kan tyde på at du har problemer med selvfølelsen som det kan ta lenger tid å gjøre noe med, og som ikke nødvendigvis vil bedre seg bare du får bukt med rødmingen.

Uansett vil antagelig en bedring av det ene problemet ha en positiv virkning på det andre. Ville diskutert dette med fastlegen mht. henvisning til psykolog/hvilken behandling som kan være effekt.

det er det jeg også tror at mye ville ha endret seg om man bare ha kunnet få bukt med problemet.. selvfølelsesproblemer har vi vel alle til en viss grad, det er ikke det jeg ser på som et problem.. det har jo blitt til en slags fobi..redd for å bli rød, ikke sant.. takk for svaret foresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tralalalalalalalalalalala

jada, jeg mener da ikke at jeg skulle bli hypnotisert og VIPS så rødmer man ikke mer. Tenkte mer på det som en psykiatrisk behandling.. som du sier å prøve å ikke bry seg så mye om hva andre mener og tenker hele tiden.

Ok. Beklager. Ved andre gjennomlesing ser jeg at jeg kanskje misforsto litt. Jeg lest at du hadde fått beskjed om hudbehandler og da tankte jeg at rødmingen var problemet. Men jeg ser jo nå at det var helt feil.

Jeg aner ikke om hypnose virker. Men kognitiv terapi kan jeg i alle fall si mye bra om når det gjelder det å bry seg om hva andre mener osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Beklager. Ved andre gjennomlesing ser jeg at jeg kanskje misforsto litt. Jeg lest at du hadde fått beskjed om hudbehandler og da tankte jeg at rødmingen var problemet. Men jeg ser jo nå at det var helt feil.

Jeg aner ikke om hypnose virker. Men kognitiv terapi kan jeg i alle fall si mye bra om når det gjelder det å bry seg om hva andre mener osv.

ok, syntes du mistolket det litt ja. Kan du fortelle meg mer om denne behandlingen? hva den går ut på, om den er langvarig, hvor man får dette tilbudet, kostnader o.s.v. takk igjen for svar, dette kommer til å hjelpe meg mye, håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Et lite tillegg til "Jeg er en annen"s utmerkede innlegg som jeg støtter fullt ut.

Det finnes dessverre ingen god behandling mot selve rødmingen.

Noen har reist til Sverige for å få kirurgisk behandling. Det vil jeg fraråde på det sterkeste da bivirkningen er store og hyppige. Du vil dog lese om enkeltkasus som er fornøyd med behandlingen.

Det er ingen kontrollerte studier som viser god effekt av hypnose på rødming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det jeg også tror at mye ville ha endret seg om man bare ha kunnet få bukt med problemet.. selvfølelsesproblemer har vi vel alle til en viss grad, det er ikke det jeg ser på som et problem.. det har jo blitt til en slags fobi..redd for å bli rød, ikke sant.. takk for svaret foresten

"Jeg har veldig dårlig selvtillit til tross for at jeg får mye skryt for mye jeg gjør og hvordan jeg ser ut. Jeg rødmer så snart eg har følelse av at noen tror de er bedre enn meg og jeg går rundt og tror at alle gjør narr av meg bak ryggen min."

Dette er ikke en grad av dårlig selvfølelse som vi alle går rundt med. Det er noe du bør få hjelp med.

Tror kanskje du tilskriver litt for mye av problemene til rødmingen. Om du ble kvitt rødmingen i morgen, ville du kanskje blitt sørgelig skuffet over hvor lite det hjalp på selvfølelsen.

Kanskje bedre å begynne i selvfølelsesenden. Det kan redusere rødmingen og gjøre ubehaget med den rødmingen du ikke kan gjøre noe med mindre. Uansett vil du ha utbytte av det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har veldig dårlig selvtillit til tross for at jeg får mye skryt for mye jeg gjør og hvordan jeg ser ut. Jeg rødmer så snart eg har følelse av at noen tror de er bedre enn meg og jeg går rundt og tror at alle gjør narr av meg bak ryggen min."

Dette er ikke en grad av dårlig selvfølelse som vi alle går rundt med. Det er noe du bør få hjelp med.

Tror kanskje du tilskriver litt for mye av problemene til rødmingen. Om du ble kvitt rødmingen i morgen, ville du kanskje blitt sørgelig skuffet over hvor lite det hjalp på selvfølelsen.

Kanskje bedre å begynne i selvfølelsesenden. Det kan redusere rødmingen og gjøre ubehaget med den rødmingen du ikke kan gjøre noe med mindre. Uansett vil du ha utbytte av det.

mvh

joda jeg har kanskje veldig dårlig selvtillit, men d er jo noe jeg innser selv og vil gjøre noe med. Jeg VET at ikke alt blir rosenrødt om rødmingen stopper, men da hadde jeg ivertfall vært på god vei for å si det sånn. Siden jeg er redd for å bli snakket om som hun som rødmer hele tia..det blir sånn at man selv om man virkelig har lyst å gå bort å snakke med noen så går man heller en annen vei for å slippe å bli rød.Tror mange har rett i at mye av den dårlige selvtilliten kommer av den onde sirkelen man havner i når man begynner å isolere seg fra andre folk for å unngå rødmingen..

Tror mange av de som hører om dette rødme problemet som ikke har det problemet selv tenker at pytt,pytt. Litt rødming er vel ikke noe å bry seg om..de skulle bare visst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rødmer ikke, men har hatt dårlig selvtillit.

joda jeg har kanskje veldig dårlig selvtillit, men d er jo noe jeg innser selv og vil gjøre noe med. Jeg VET at ikke alt blir rosenrødt om rødmingen stopper, men da hadde jeg ivertfall vært på god vei for å si det sånn. Siden jeg er redd for å bli snakket om som hun som rødmer hele tia..det blir sånn at man selv om man virkelig har lyst å gå bort å snakke med noen så går man heller en annen vei for å slippe å bli rød.Tror mange har rett i at mye av den dårlige selvtilliten kommer av den onde sirkelen man havner i når man begynner å isolere seg fra andre folk for å unngå rødmingen..

Tror mange av de som hører om dette rødme problemet som ikke har det problemet selv tenker at pytt,pytt. Litt rødming er vel ikke noe å bry seg om..de skulle bare visst..

Jeg tror også at rødmingen din ikke er det største problemet. Det er ikke sikkert du hadde turt å blitt supersosial hvis du plutselig ikke rødmet mer.

De som ikke rødmer selv legger svært lite merke til det hos andre, skjønner ikke problemet og snakker i hvertfall ikke om det. Det er et helt ubetydelig problem for oss som ikke har det, og derfor er det din tankegang som må bedres. Hvis du gir blaffen i om du rødmer (eller slutter å rødme)vil ikke det forandre andres syn på deg det minste (annet enn at du sikkert vil bli mer utadvendt) nettopp fordi det er ingen andre som bryr seg om/legger merke til rødmingen. Hvis noen omtaler deg som noe som helst pga. dette, er det sikkert som " hun beskjedne/forsiktige/stille" ikke "hun som rødmer så innmari!".

Det virker som om rødmingen i seg selv har blitt et kjempeproblem for deg og din selvtillit, og det er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda jeg har kanskje veldig dårlig selvtillit, men d er jo noe jeg innser selv og vil gjøre noe med. Jeg VET at ikke alt blir rosenrødt om rødmingen stopper, men da hadde jeg ivertfall vært på god vei for å si det sånn. Siden jeg er redd for å bli snakket om som hun som rødmer hele tia..det blir sånn at man selv om man virkelig har lyst å gå bort å snakke med noen så går man heller en annen vei for å slippe å bli rød.Tror mange har rett i at mye av den dårlige selvtilliten kommer av den onde sirkelen man havner i når man begynner å isolere seg fra andre folk for å unngå rødmingen..

Tror mange av de som hører om dette rødme problemet som ikke har det problemet selv tenker at pytt,pytt. Litt rødming er vel ikke noe å bry seg om..de skulle bare visst..

Det er nok noen som tenker pytt, pytt. Det gjør ikke jeg.

Men slik du beskrev det fikk jeg inntrykk av at det kanskje er mest produktivet å ta tak i selvtilliten litt før du tar tak i rødmingen.

Det er flere grunner til at jeg mener dette. For det første tror jeg faktisk det er enklere å gjøre noe med selvtilliten enn noe så ikke viljestyrt som rødming. For det andre tror jeg at du på dette området kan være mer sikker på å få et resultat.

Et misslykket angrep på rødmingen kan ytterligere svekke selvtilliten, men bare en lite forbedring av selvtilliten vil ha positiv effekt på rødmingen. Om ikke hvor mye du rødmer, så hvordan du takler det.

Når man her et slikt tydelig og øredøvende problem som rødming er det fort gjort å i for stor grad legge skylden for andre problemer man har på rødmingen.

At rødming å selvtillit har påvirket hverandre negativt er jeg helt sikker på.

Men jeg tror du har en bedre nøkkel i å jobbe med selvtilliten enn å jobbe med rødmingen.

Av ditt første innlegg får jeg inntrykk av at du tillegger dine omgivelser et langt mer negativt syn på deg enn det som faktisk er tilfelle.

Et godt sted å starte er kanskje å få et mer realistisk og nyansert syn på hvordan omgivelsene ser på deg og din rødming.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...