Gå til innhold

Hvordan finne ut om psykiatrisk sykehus er noe for meg


Gjest profile (med e)

Anbefalte innlegg

Gjest profile (med e)

Hei,

Tenker så mye på sykehus for tiden. Har aldri vært innlagt på noe psykiatrisk, bare vært i poliklinisk terapi, men hører stadig om andre som har vært det. Det jeg er engstelig for er at jeg ikke får noen god behandling utenfor et sykehus. Er engstelig for at jeg på en måte er "2. sortering". Vet ikke riktig hvordan jeg kan finne ut av dette... Tenker at jeg kansje sliter i år etter år så kunne sykehusopphold ha hjulpet... Vet liksom ikke hvordan jeg skal gå vidre med dette, tenker så mye på det. Noen som har noen tanker, erfaringer eller annet å tilføye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen problemer behandles best ved en innleggelse, andre ved poliklinisk behandling.

En må vite typen problemer for å kunne gi et fornuftig råd.

Grovt sett kan en si at alle personlighetsforstyrrelser, alle angstlidelser og depresjoner av mild og moderat type best behandles poliklinisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved innleggelse tas du på mange måter ut av all normalitet. Mange steder er virker innleggelse også sterkt passifiserende.

Det du trenger å takle er et liv utenfor psykehus. Det lærer du selvsagt best utenfor psykehuset.

Vær glad for all normalitet i livet ditt og den selvstendigheten og friheten du opprettholder ved å behandles poliklinisk.

Jeg vet selvsagt lite og ingen ting om hva som er den beste behandlingen for deg. Men en innelggelse er i prinsippet ikke noe som helst å trakte etter. Det er mer en må-man-så-må-man sak.

Sykehus hvor velfungerende de enn er, er ikke et sted man ønsker å være mer enn høyst nødvendig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambulant

Noen problemer behandles best ved en innleggelse, andre ved poliklinisk behandling.

En må vite typen problemer for å kunne gi et fornuftig råd.

Grovt sett kan en si at alle personlighetsforstyrrelser, alle angstlidelser og depresjoner av mild og moderat type best behandles poliklinisk.

Hvilke typer problemer behandles best med innleggelse og hvilke uten da? Er det forhold utenom diagnose som sier noe om hvor behandlingen helst bør skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke typer problemer behandles best med innleggelse og hvilke uten da? Er det forhold utenom diagnose som sier noe om hvor behandlingen helst bør skje?

Eg blei innlagt for å få kvile, etter å bli heilt utkøyrd. Trengte avstand til problema, som var heime. Men jobben med meg sjølv har foregått i priv.praksis til psykiater og i gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest profile

Noen problemer behandles best ved en innleggelse, andre ved poliklinisk behandling.

En må vite typen problemer for å kunne gi et fornuftig råd.

Grovt sett kan en si at alle personlighetsforstyrrelser, alle angstlidelser og depresjoner av mild og moderat type best behandles poliklinisk.

Det jeg sliter med er angst og tvangslidelse, samt problemer med å ære sosial, men i det siste har jeg vært så mye nedfor.

Det jeg tenkte på var at kansje miljøet en er i er med på å opprettholde situsajonen så og si. Forsterker den atferden en egentlig forsøker å bekjempe. En er kanske 45min. hos en psykolog og prater med noen ukers mellomrom, det skal jo holde hardt å hjelpe noe når en etterpå kommer hjem til alle "problemen" etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med er angst og tvangslidelse, samt problemer med å ære sosial, men i det siste har jeg vært så mye nedfor.

Det jeg tenkte på var at kansje miljøet en er i er med på å opprettholde situsajonen så og si. Forsterker den atferden en egentlig forsøker å bekjempe. En er kanske 45min. hos en psykolog og prater med noen ukers mellomrom, det skal jo holde hardt å hjelpe noe når en etterpå kommer hjem til alle "problemen" etterpå.

Problemet er vel blant annet hvorvidt det finnes psykiatriske avdelinger som vil være egnet for deg. Kanskje et dagavdelingstilbud kunne være en løsning? Der kunne du både fått sosial trening samt hjelp til å møte utfordringer, samtidig som du forholder deg til ditt eget hjemmemiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym30

Hei.

Jeg har vært mye ut og inn av psyk. avdeling og tro meg du mister liksom deg selv der inne.Du opplever dagene som endeløse, svært lite å gjøre, og man kan faktisk bli alvorlig mye sykere enn man var når man kom inn.

men jeg er ikke enig at all god behandling av psykiske problemstillinger er best å behandle på uytsiden. Noen ganger må man innse at innen for de fire veggene de er det beste tilbudet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...