Gå til innhold

presentasjonsangst


dddddde

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente på 19 år, som sliter fælt med presentasjonsangst. men slik har det ikke alltid vært, da jeg var mindre elsket jeg å opptre foran folk, jeg elsket å være midtpunktet i forsamlinger. Jeg gikk på teaterskole og var kjempe fornøyd da jeg fikk hovedrollene, og jeg gikk på pianoskole og likte å spille foran andre på konsertene som ble arrangert. Men på en av disse pianokonsertene en gang der jeg hadde øvd og øvd klarte jeg å spille så utrolig mye feil, jeg begynte å skjelve på hendene og klarte ikke spille ordentlig. jeg var ca. 13 år når dette skjedde, og etter det har jeg aldri klart å spille foran mennesker uten å skjelve. Og ikke nok med det, i 9. klasse på ungdomsskolen fikk jeg helt plutselig helt angst for å lese å holde foredrag. Jeg skjønner ikke hva som skjedde, men angsten kom. Når jeg las da klarte jeg ikke å lese uten å skjelve helt fullstendig i stemmen, og på hendene. dette gjorde at jeg måtte skulke mange av timene der jeg visste det skulle være høytlesning, for jeg ville ikke la medelever vite at jeg ikke klarte å lese. Jeg var helt nede psykisk og klarte ingenting. Da jeg begynte på videregående trodde jeg at det skulle komme seg litt, men der tok jeg fullstendig feil. Jeg satt og var nervøs for hver eneste time, og til slutt måtte jeg slutte på skolen på grunn av en alvorlig depresjon, der jeg ville ta livet av meg da jeg ikke følte jeg mestret noen ting. etter friåret prøvde jeg igjen på ny skole, og jeg gikk til rådgiver og fortalte om problemet, hun skulle gi beskjed til alle lærerne mine om at de ikke måtte spørre meg om høytlesing. Men ikke alle lærerne holdt det, og noen spurte meg likevel, og det førte til at jeg var nervøs hver gang vi hadde disse lærerne. Jeg turde ikke si nei heller når de sa jeg måtte lese, for jeg ville jo virke normal. Men det var mer grusomt enn noen ting, jeg klarte nesten ikke si et ord, og bare en setning uten at jeg fikk helt panikk og begynte å skelve til de grader. Jeg har nå klart meg gjennom to år likevel, men nå er jeg på siste året mitt, og vi skal holde flere foredrag enn noen gang. Jeg er livredd, og bekymrer meg for dette hele tiden. Og bekymrer meg for at noen av lærerne ikke vet om problemet og spør meg om lesing. det er helt grusomt, og jeg vet ikke om jeg klarer det stort lenger. Jeg trenger desperat et råd om hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...