Gå til innhold

Høyt blodtrykk eller?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest hanne22

Har nok ikke det :(

Første gangen var jeg SYKT nervøs, så det var nok grunnen til det blodtrykket.

Andre gangen var jeg mer rolig, men dog litt stresset.

De målte tre ganger hver gang, så jeg har ikke tatt feil. Fikk det på en lapp.

Men hva er forskjellen på disse to blodtrykksverdiene?

Er 97/130 BEDRE å ha enn 145/90 ?

Gjest blomsterløk

Har nok ikke det :(

Første gangen var jeg SYKT nervøs, så det var nok grunnen til det blodtrykket.

Andre gangen var jeg mer rolig, men dog litt stresset.

De målte tre ganger hver gang, så jeg har ikke tatt feil. Fikk det på en lapp.

Men hva er forskjellen på disse to blodtrykksverdiene?

Er 97/130 BEDRE å ha enn 145/90 ?

Det er visst værst om undertrykket er høyt har jeg hørt.

Undertrykket er tall nr. 2, tallet bak /.

Men hadde du hatt så høyt undertrykk som 135 tror jeg neppe du hadde fått gått hjem uten div. opplysninger om nye målinger og medikamenter.

Undertrykket skal helst ikke være over 90 fikk jeg fortalt når jeg tok blodtrykket sist.

Men jeg vil tro som Lillemus at de har skrevet opp blodtrykket "motsatt".

Gjest blodtrykksmåler

Trur neppe det er mulig å ha høyre undertrykk enn overtrykk, altså det høyeste tallet skal stå først og er overtrykket/systolisk blodtrykk og det laveste tallet skal stå sist og er undertrykket/det diastoliske trykket.

Altså hadde du ved andre måling noe høyere undertrykk, men lavere overtrykk. Overtrykket bør ikke være mer enn 140 og undertrykket ikke mer enn 90 som en grunnregel.

Mne man får ofte høyere trykk hos legen enn man har til vanlig - "hvit-frakk-synrom".

Gjest hanne22

Trur neppe det er mulig å ha høyre undertrykk enn overtrykk, altså det høyeste tallet skal stå først og er overtrykket/systolisk blodtrykk og det laveste tallet skal stå sist og er undertrykket/det diastoliske trykket.

Altså hadde du ved andre måling noe høyere undertrykk, men lavere overtrykk. Overtrykket bør ikke være mer enn 140 og undertrykket ikke mer enn 90 som en grunnregel.

Mne man får ofte høyere trykk hos legen enn man har til vanlig - "hvit-frakk-synrom".

Men hva skal jeg da gjøre!? Jeg blir dritnervøs hos legen for jeg har så lyst på det preperatet at jeg tenker ikke på annet enn at blodtrykket må gå ned!

Det blir jo aldri rett blodtrykk da... :(

Annonse

Gjest blodtrykksmåler

Men hva skal jeg da gjøre!? Jeg blir dritnervøs hos legen for jeg har så lyst på det preperatet at jeg tenker ikke på annet enn at blodtrykket må gå ned!

Det blir jo aldri rett blodtrykk da... :(

Kjenner du noen privat som kan måle blodtrykk og har utstyr til det?

Det finnes også digitale blodtrykksapparat som er så enkle i bruk at en kan måle på seg selv (men jeg vet ikke hvor du får tak i det, du får spørre legen).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...