Gå til innhold

Psykiske problemer og hasj.


J-Erik

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en mann på 23 år som har hatt problemer med selvfølelsen, og oplevd en god del vonde ting opp igjennom live. pga flere faktore har jeg prøvd og ta mitt eget liv flere ganger. Det er lenge siden sist nå. Men for 5 år siden prøvde jeg og røyke hasj for først gang. Etter og ha røyka noen få ganger de første årene etter og ha prøvd, utviklet det til og bli hver dag. Dette vart ganske lenge, jeg røka hasj hver dag inntil for et år siden. Nå gjør jeg bare det når jeg føler meg deppa og ikke orker mer. Jeg er i tilleg arbeidsledig så jeg har masse ekstra tid. jeg ønsker ikke lenger og ha det slik og ønsker og slutte og røyke og få hjelp til problemene mine. Hva kan jeg gjøre for og få hjelp? Har ikke turt og si noe til fastlegen min. har han taushetsplikt overfor politiet siden jeg faktisk gjør noe ulovlig? Håper på svar.

Hilsen J-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fastlegen har taushetsplikt overfor politiet (og foreldrene dine).

Alle fylker har Psykiatrisk ungdomsteam, PUT, som er spesialister på å hjelpe personer i din situasjon.

Fastlegen din kan henvise deg til PUT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har du noen løsning?

For å være helt ærlig, så har jeg vært i ditt tilfelle, og jeg vet at det er veldig lett å ty til hasjen når man er deprimert. Bare det å kunne slappe av litt liksom.. jeg vet du skjønner hva jeg mener der.. Det er ikke lett å gi seg med det pga komplikasjonene etterpå.. jeg ble iallefall mer depresiv. Ikke ork til noe.. Jeg fikk så sterke depresive tanker tilslutt,at jeg ble lagt inn på psykiatrisk akuttmotak, og fikk god hjelp derifra.. Dette var faktisk redningen min, og jeg er glad for at jeg har tatt imot all den hjelpen jeg har fått. Så det eneste rådet mitt,etter mine erfaringer altså, er å kontakte fastlegen din så fort som mulig.. Bestille en samtale time med han/hun og fortelle om det psykiske i første omgang. Mange leger er faktisk så frekke at dem stiller diagnosen "narkoman" på personer som har røyket hasj for å stimulere nervene sine. Det er jo trossalt et sentralnervestimulerende stoff, så hvorfor er det da så unaturlig å bruke mot depresjon..??.. Men nå må jeg nesten avslutte å skrive, men dette er i allefall mine tanker omkring dette, så hva du velger å gjøre, er selvfølgelig opp til deg. Men vær sterk! Håper alt ordner seg tilslutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har taushetsplikt, og nå er ikke hasjrøyking det mest kriminelle du kan gjøre, så jeg tror du trygt kan slappe av på det punktet.

Det som er bra er at du har et ønske å slutte med dritten - og da er fastlegen den rette å henvende seg til så henviser han deg eventuelt videre.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste gangen legen har rett og plikt til å gå til politiet er om det kan forhindre en alvorlig kriminell handling f.eks. bankran eller drap. Hvordan det stiller seg om du tilsto et drap til legen, er jeg faktisk ikke sikker på.

Poenget er at du er milevis fra å være i en slik kategori. ;-)

Du er ikke den første og heller ikke den siste. Tror ikke legen kommer til å heve så mye som et øyelokk. Tror tvert i mot at en lege kan oppleve det meningsfullt å hjelpe noen med noe slikt.

Du har tatt det første skrittet på egen hånd, å trappe ned på bruken. Nå fortjener du og er vel verdt å få hjelp med den siste biten.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen legen har rett og plikt til å gå til politiet er om det kan forhindre en alvorlig kriminell handling f.eks. bankran eller drap. Hvordan det stiller seg om du tilsto et drap til legen, er jeg faktisk ikke sikker på.

Poenget er at du er milevis fra å være i en slik kategori. ;-)

Du er ikke den første og heller ikke den siste. Tror ikke legen kommer til å heve så mye som et øyelokk. Tror tvert i mot at en lege kan oppleve det meningsfullt å hjelpe noen med noe slikt.

Du har tatt det første skrittet på egen hånd, å trappe ned på bruken. Nå fortjener du og er vel verdt å få hjelp med den siste biten.

Lykke til!

mvh

Jeg tror at om ved enkelte forsikringer som man ofte bruker,ulykke,gjeldforsikring ,uføre osv, kreves innsyn i journal hos fastlegen. Jeg mener det kan bli problematisk mht om det står at du har misbrukt rusmidler over en lengre periode, kan være et stort hinder.De stiller visse krav til det som vel kalles selvpåførte skadelige handlinger.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om ved enkelte forsikringer som man ofte bruker,ulykke,gjeldforsikring ,uføre osv, kreves innsyn i journal hos fastlegen. Jeg mener det kan bli problematisk mht om det står at du har misbrukt rusmidler over en lengre periode, kan være et stort hinder.De stiller visse krav til det som vel kalles selvpåførte skadelige handlinger.

Mvh

Forsikringsbransjen er et kapittel for seg. Legalisert svindel.

Har man tenkt å lyve om tidligere rusmissbruk på egenerklæringen, må man bytte fastlege uten å få jornalen overført et års tid før man tegner forsikring. Man må også sørge for at opplysninger ikke har gått videre til f.eks. trygdeetat.

Etter hva jeg husker er det en grense for hvor langt tilbake i tid forsikringsselskapet kan grave.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...