Gå til innhold

Om vival


Gjest Hva sier du om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva sier du om dette?

Jeg bruker vival,jeg får 20 stk hver måned,og har gjort dette i tre år.

Sist jeg ringte legekontoret fikk jeg beskjed om at jeg må ha ny time hos legen fordi jeg burde trappe ned,og slutte på disse etterhvert.

Det var snodig å få beskjed fra kontordama,men hun kan vel en del om det.

Jeg visste at de kan være vanedannende,men jeg har aldri misbrukt dem.Er de altså så farlige at jeg må slutte helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det ikke kontordamen som skal behandle deg eller har noe med dette å gjøre i det hele tatt. Mulig har legen sagt i fra til henne. Om det er farlig eller ikke, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hererjeg

Legen har sikkert skrevet inn på journalen din sist du fikk disse tabl. at du skal ha legetime neste gang disse blir skrevet ut.Det kommer opp på "skjermen" når "kontordama" går inn på din journal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke kontordama, men legen som har bestemt dette.

Det tyder på at du har en god og ansvarlig fastlege.

Ingen god lege fornyer resepter i årevis uten å snakke med pasienten med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at helsesekretærene/legesekretærene kun gir videre beskjed om ting legen har bestemt.

Denne beskjeden har hun fått av legen, den står i journalen din slik at hun så den når hun slo deg opp på dataen el.

Det er deres jobb å formidle beskjeder til pasientene siden legen jo ikke har tid til å ta alle ting opp direkte med alle pasientene utenom timene.

Ellers så holder jeg med NHD her, din lege virker ansvarsfull som følger opp forbruket ditt og ønsker å jobbe med deg for at du ikke skal bruke for mye tabletter, eller for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva sier du om dette?

Det er ikke kontordama, men legen som har bestemt dette.

Det tyder på at du har en god og ansvarlig fastlege.

Ingen god lege fornyer resepter i årevis uten å snakke med pasienten med jevne mellomrom.

Jeg følte ikke at jeg fikk svar på det jeg lurte på,om det er slik at man må slutte helt med dem? Er de skadelige over så mange år?

Men takk for kontordameoppklaring! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hva sier du om dette?

Du må huske på at helsesekretærene/legesekretærene kun gir videre beskjed om ting legen har bestemt.

Denne beskjeden har hun fått av legen, den står i journalen din slik at hun så den når hun slo deg opp på dataen el.

Det er deres jobb å formidle beskjeder til pasientene siden legen jo ikke har tid til å ta alle ting opp direkte med alle pasientene utenom timene.

Ellers så holder jeg med NHD her, din lege virker ansvarsfull som følger opp forbruket ditt og ønsker å jobbe med deg for at du ikke skal bruke for mye tabletter, eller for lenge.

Jeg fikk en god kontordameoppklaring fra NHD, men takk likevel!

Det var ikke det som var mitt spørsmål.. Kanskje du vet noe om det jeg egentlig lurte på(om man må slutte med dem helt/om de er skadelige over lang tid?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva sier du om dette?

Legen har sikkert skrevet inn på journalen din sist du fikk disse tabl. at du skal ha legetime neste gang disse blir skrevet ut.Det kommer opp på "skjermen" når "kontordama" går inn på din journal.

Til deg også: Har du noe svar på det jeg egentlig spurte om? Lurer veldig på det,så det er fint om noen vet :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg følte ikke at jeg fikk svar på det jeg lurte på,om det er slik at man må slutte helt med dem? Er de skadelige over så mange år?

Men takk for kontordameoppklaring! ;-)

Om du greier deg med 20 stk (a 5 mg) på 30 dager, og forbruket ikke har økt i denne tiden, vil ikke jeg si at det er skadelig.

Det er sikkert mer skadelig å røyke 2 sig per dag.

Uansett om forbruket er lavt og stabilt bør du ha en prat med legen minimum en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en god kontordameoppklaring fra NHD, men takk likevel!

Det var ikke det som var mitt spørsmål.. Kanskje du vet noe om det jeg egentlig lurte på(om man må slutte med dem helt/om de er skadelige over lang tid?)

Kanskje det er nettopp den diskusjonen du bør ta med fastlegen din. Der kan dere få fram et langt mer nyansert bilde av din situasjon og dine behov enn det vi klarer her på nettet.

Flott at du har en lege som ønsker å treffe deg for å forvisse seg om at den behandlingen og medisineringen du får er den beste for deg.

Ser du på NHDs svar så er det ikke entydig ja eller nei. Det betyr sannsynligvis at det ikke finnes et fasitsvar på det du spør om.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ikke se på dette som noe negativt, nedtrapping av medisiner er alltid en positiv fase så lenge du har et ord med i laget... har aldri brukt vival selv, men sobril pga angst.. det var en lettelse og slippe dem selv om de gav meg et godt liv:-) følte meg tung i hodet og uten eneergi.. det mest negative også var at de ikke viste meg livet som det var.. snakk med legen din og forklar ham/henne hvordan du har det, så vil dere nok finne en mulighet for at du kan leve igjen:-) i noen faser av livet skal man ikke ha det lett, vi må alle lære og slåss for det vi ønsker uansett:-) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva sier du om dette?

Om du greier deg med 20 stk (a 5 mg) på 30 dager, og forbruket ikke har økt i denne tiden, vil ikke jeg si at det er skadelig.

Det er sikkert mer skadelig å røyke 2 sig per dag.

Uansett om forbruket er lavt og stabilt bør du ha en prat med legen minimum en gang i året.

Takk for info :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva sier du om dette?

Kanskje det er nettopp den diskusjonen du bør ta med fastlegen din. Der kan dere få fram et langt mer nyansert bilde av din situasjon og dine behov enn det vi klarer her på nettet.

Flott at du har en lege som ønsker å treffe deg for å forvisse seg om at den behandlingen og medisineringen du får er den beste for deg.

Ser du på NHDs svar så er det ikke entydig ja eller nei. Det betyr sannsynligvis at det ikke finnes et fasitsvar på det du spør om.

mvh

Fikk svar på det jeg lurte på, og øvrig info, så er veldig fornøyd med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sobril-bruker

Til deg også: Har du noe svar på det jeg egentlig spurte om? Lurer veldig på det,så det er fint om noen vet :-/

Du må ikke slutte helt, men 20 vival i måneden er jo ganske mye, synes jeg da, selv om jeg så NHD mente det var greit nok. Legen din vel vel bare forsikre seg om at du har kontroll, og at det ikke er fare for at bruken sklir ut. Noen pasienter får jo også piller fra flere leger. Dette er en ansvarsbevisst lege tror jeg. Vival er en medisin en lett kan bli avhengig av, og blir en pillenarkoman har en virkelig fått seg problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...