Gjest Fønix Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Min datter på knappe 2 år har vært svært plaget av tørr hud siden hun var 3 mnd gammel (brukt mye apobasekrem som hjelper noe). På den tiden fikk hun også episoder med kraftige utslett, både med og uten prikker, og etter råd fra helsestasjon ble jeg anbefalt å slutte med parfymeinnholdig vaskepulver, såper osv. Dette hjalp. Jeg kan feks ikke legge henne i nytt uvasket sengetøy eller ta på henne nye klær uten å vaske dem først, for da får hun flammende utslett. Jeg tror det er atopisk eksem, da det begynte på beina og armer da hun var spebarn. Idag får hun utslett periodevis særlig i knehaser, albuer og av og til i ansiktet. Hun klager også over at det er vondt her og der (det klør). Jeg må passe på hva hun spiser, da jeg har merket meg at hun få eksemet av enkelte matvarer, spesielt appelsiner, noen typer godteri, og ostepop. Hun tåler melk, men jeg har ikke prøvd å gi henne egg i "rein form" og nøtter. Hun fikk nettopp sukkerfrie pastiller med aspartam bla, og fikk skikkelig diare.I det siste forteller hun meg stadig at "hun har vondt i magen", men jeg vet ikke om det er noe hun reagerer på, eller om hun bare vil ha ekstra oppmerksomhet - og har oppdaget at dette virker. Fikk hydrokortisonkrem da hun var baby, men har ikke brukt av den ennå, den er jo ikke helt bra å bruke heller hvis det ikke er helt nødvendig. Hva skal jeg gjøre? Bør jeg konsultere en lege? Hun har jo ikke kraftig utslett mer enn 3-5 ganger i måneden, selv om huden er svært tørr. Det er vanskelig å kontrollere helt hva hun spiser da hun går i barnehage. Kan en lege svare på dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19501-atopisk-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Kjære Fønix Datteren din har nok et atopisk eksem, men det høres ut til å være relativt moderat. Det er helt riktig som du gjør å unngå (i alle fall mye) citrusfrukter som kan virke irriterende på huden. Tomater, sjokolade og sterke farger, f.eks. i godteri kan virke på samme måten. Du behøver ikke passe veldig nøye på - får hun i seg litt skjer det sannsynligvis ingenting. Prøv også å fortsette med å unngå parfymerte såper, kremer o.l. og vær nøye med å smøre henne godt med fuktighetskrem slik at huden holder seg myk. Når eksemet blusser opp er det riktig å bruke hydrokortisonsalver - dette kan du lese mer om i tidligere svar eller ved å søke på atopisk eksem i artikler nederst til venstre på førstesiden. Det skulle ikke være nødvendig å oppsøke lege så lenge du greier å kontrollere eksemet med enkle tiltak, men blir det værre og du trenger sterkere kortisonkremer må du oppsøke lege. Veldig mange barn reagerer på kunstig søtstoff (sorbitol, aspartam) med diare, de behøver ikke være atopikere for det. Men følsomheten varierer fra barn til barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19501-atopisk-eksem/#findComment-85879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.