Gå til innhold

Sarotex og vektøkning


sollei

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på når man slutter å legge på seg ved bruk av sarotex?Har stått på medisinen i litt over et år nå og gått opp ca 10-15kg. er 172cm høy og veier nå ca 80-85 kg. Synes jeg eser ut som en brøddeig, og de siste månedene har det bare tatt helt av. Finnes det noe jeg selv kan gjøre for å stoppe/bremse vektøkningen eller finnes det andre medisinske alternativer som jeg kan snakke med legen min om? Medisinen er mot angst/depresjoner og kroniske smerter i hele kroppen (som de ikke fionner helt ut hvorfor er der, men som kan ha sammenheng med angst/depresjon-diagnosen). Jeg tør ikke slutte med medisinen heller, for jeg merker at den har hjulpet mye, men jeg begynner også å bli passelig fortvila, for omtrent ingen av klærne mine passer lenger og jeg er redd for å legge på meg enda mer. Eller spiser jeg normalt og forsøker å holde meg i jevnlig aktivitet (har hund, så vi må ut på flere gå-turer hver dag og så sykler jeg en del.På forhånd takk!sollei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sleit med spiseforstyrrelser, og fekk ein gong medisin som gav meg ein vanvittig appetitt. Eg bodde i kjøleskapet. Det gjekk ikkje an å bruke dei.

Har egentleg ikkje noko godt råd å gi deg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit med spiseforstyrrelser, og fekk ein gong medisin som gav meg ein vanvittig appetitt. Eg bodde i kjøleskapet. Det gjekk ikkje an å bruke dei.

Har egentleg ikkje noko godt råd å gi deg :(

jeg la på meg i høst da jeg ble satt på sarotex.Var sulten hele tiden. da jeg fikk cipralex gikk jeg ned igjen.Blodsukkeret mitt steg ganske merkbart etter denne antidepressivaen, samt at stoffskifteprøvene gikk ned(forbrenninga, th4).Etter regelmessig trening i et par mnd, gikk stoffskifteprøvene opp.Jeg brukte også et helsekostpreperat som heter glucosan, for og senke blossukkeret.jeg kuttet ut hvitt brød til fordel for bare grovt knekkebrød, samt unngikk det meste med sukker.dette har fungert for meg, ikke sikkert det passer for alle. Men velger og dele denne erfaringen allikevel.Det er fortvilet og ese ut pga en medisin man har behov for.Mange mener det ikke selve medisinen påvirker vekten. Selv er jeg litt i tvil ang stoffskifte og blodsukkernivå.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Enig med Pielill i at overvekt og økt spistrang er en undervurdert bivirkning.

Sarotex er kjent for å hjelpe godt på ikke bare depresjon og angst, men også smerter i kropp. Det er det andre medisiner som også gjør, så det er ingen grunn til å ikke prøve et bytte. Denne bivirkningen vil nok ikke gi seg med deg. Du må enten ta kontroll over den( noe som er lettere sagt enn gjort) eller prøve noe annet.

Jeg har også vært mye plaget av ulike former for kroppssmerter, og SSRI har virket godt på smertene. Sist var det cipralex jeg prøvde, 15 mg, med god effekt, og uten vektøkning. I hvertfall ikke vektøkning som jeg kan skylde på medisinen:o)

Jeg ville byttet til et annen type, og irriterer meg litt over leger som godtar så lett denne bivirkningen, når det er andre medisiner som kanskje kan hjelpe deg uten denne bivirkningen.

Vh bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...