Gå til innhold

Lichen ruber?

Anbefalte innlegg

Anned1365380895

For et år siden fikk jeg et par flekker på hver sin side av ryggraden, nede i korsryggen. De forsvant på høsten, men den ene har nå kommet tilbake. I tillegg har jeg nå også fått lignende flekker nede på fotryggen og flere i underlivet (ytre kjønnsleppene). Det starter gjerne som små nupper som begynner å klø, etterhvert får de en rødlilla farge og på noen steder mister jeg pigmentene rundt flekken- huden blir altså hvit. De kan klø ganske kraftig. I underlivet ser flekkene nesten ut som rødlilla litt flate vorter- har både enkelte flekker og et litt større område i underlivet. Kan det være lichen ruber? Vil det forsvinne? Hva kan årsaken være? Blir det verre om jeg klør mye? Smitter det? Finnes det noe reseptfritt som demper kløen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195103-lichen-ruber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

dette synes jeg du skulle vise legen din, om det ikke er mulig for deg å gå direkte til hudlege. Dette må nok ses for å gi en diagnose, kanskje er også en liten vevsprøve nødvendig.

Dine spørsmål om smitte og forverrende faktorer blir avhengig av hva det er. Hydrokortison demper kløen, men jeg synes du burde få en diagnose på dette før du begynner å behandle. En hudlege vil nok kunne gi deg de beste svarene.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195103-lichen-ruber/#findComment-1363557
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...