Gå til innhold

Cipralex og mat


Gjest psykojenta

Anbefalte innlegg

Gjest psykojenta

Er det viktig å spise når en går på Cipralex?

Jeg fikk beskjed av behandleren at det var viktig at jeg spiste når jeg gikk på medisiner. Problemet er bare det at jeg ikke eier matlyst lengre. Før jeg begynte på medisinene, spiste jeg minst en gang om dagen, men nå orker jeg nesten ikke mat lengre. Jeg vet selvfølgelig at det ikke er sunt å ikke spise, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få opp matlysta.

De fleste sier jo at det er positivt at mange går ned i vekt på Cipralex, men 10kg på 4måneder er ikke helt bra.

Noen som har noen gode råd å komme med? Hva gjør jeg for å få opp matlysten igjen?

(trodde aldri jeg ville si dette-siden jeg har vært overvektig i noen år-jeg vil ikke mer ned i vekt, så jeg håper på noen gode råd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du kan øke matlysten ved og begynne og trene.Det får opp forbrenninga, ergo-du blir mer sulten, samt det at du får muskler:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker å stoppe denne vektnedgangen, så tror jeg du har gode muligheter til å klare det:-)

Det finnes litt ulike måter å ta fatt i problemet. En måte kan være å sette opp noen faste klokkeslett som du skal spise hver dag, og så spise noen små måltider hver gang. Du kan ikke gå og vente på å bli sulten dersom du overhodet ikke har matlyst.

Et annet alternativ er å gå på apoteket og kjøpe næringsdrikker. Noen av disse smaker forferdelig, men det finnes noen som er ok og som du kan erstatte måltider med. Du må da bestemme deg for å drikke en viss mengde hver dag og så gjennomføre det.

Her i huset fungerer sorbet-is som noe som alltid går ned selv om matlysten er på bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg føles det som om jeg må spise. Blir utrolig uvel hvis jeg ikke gjør det, som om de påvirker blodsukkeret veldig.

Så jeg har gått opp i vekt:0((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykojenta

Jeg tror du kan øke matlysten ved og begynne og trene.Det får opp forbrenninga, ergo-du blir mer sulten, samt det at du får muskler:)

Mvh

Ja, kanskje trening vil hjelpe.

Siden jeg har null energi fra før, får jeg kanskje opp energien også.

Jeg skulle få tilbud om trening fra behandleren når hun følte det var rett tid for meg. Det var ikke trening som var det viktige når jeg er så langt nede psykisk som jeg er nå.

Men jeg får prøve å gå/sykle en tur etterpå.

Takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykojenta

Dersom du ønsker å stoppe denne vektnedgangen, så tror jeg du har gode muligheter til å klare det:-)

Det finnes litt ulike måter å ta fatt i problemet. En måte kan være å sette opp noen faste klokkeslett som du skal spise hver dag, og så spise noen små måltider hver gang. Du kan ikke gå og vente på å bli sulten dersom du overhodet ikke har matlyst.

Et annet alternativ er å gå på apoteket og kjøpe næringsdrikker. Noen av disse smaker forferdelig, men det finnes noen som er ok og som du kan erstatte måltider med. Du må da bestemme deg for å drikke en viss mengde hver dag og så gjennomføre det.

Her i huset fungerer sorbet-is som noe som alltid går ned selv om matlysten er på bunn.

Tusen takk for svar.

Nei jeg kan ikke gå å vente på at jeg blir sulten, for jeg blir ikke sulten. Når magen romler skjønner jeg jo at det er en stund siden forrige måltidet. Sånne næringsdrikker har vi ikke råd til. Er heller ikke flink med faste måltider. Jo litt,jeg har jo et barn som får mat til faste tider. Det er bare jeg som ikke fikser det med å spise regelmessig.

skal se hva jeg klarer,er ikke lett å vende på en (u)vane som har vart i 10 år.

Takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest psykojenta

For meg føles det som om jeg må spise. Blir utrolig uvel hvis jeg ikke gjør det, som om de påvirker blodsukkeret veldig.

Så jeg har gått opp i vekt:0((

Tusen takk for svar.

Jeg blir uvel når jeg spiser jeg,så det er litt motsatt på meg.Også blir jeg dautrøtt.

Var det ikke du som hadde utrolig store problemer med medisinene da?Jeg håper det går bedre med deg nå.

Jeg går på 20mg daglig og føler ikke at de hjelper meg noe.Jo mot angsten gjør de det, men ikke mot nedstemtheten. Tror behandleren i samarbeid med overlegen(der jeg går)skulle vurdere om jeg trengte andre meds i tillegg.

Som sagt,tusen takk for svaret ditt, og jeg håper virkelig at det går bedre med deg!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Nei jeg kan ikke gå å vente på at jeg blir sulten, for jeg blir ikke sulten. Når magen romler skjønner jeg jo at det er en stund siden forrige måltidet. Sånne næringsdrikker har vi ikke råd til. Er heller ikke flink med faste måltider. Jo litt,jeg har jo et barn som får mat til faste tider. Det er bare jeg som ikke fikser det med å spise regelmessig.

skal se hva jeg klarer,er ikke lett å vende på en (u)vane som har vart i 10 år.

Takk for tipset ;)

Dersom du synes det er lettere å drikke enn å spise fast føde, så koster vel ikke afi-nutrin pulver noe særlig tror jeg. Kjøpes på apotek og blandes ut i melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Nei jeg kan ikke gå å vente på at jeg blir sulten, for jeg blir ikke sulten. Når magen romler skjønner jeg jo at det er en stund siden forrige måltidet. Sånne næringsdrikker har vi ikke råd til. Er heller ikke flink med faste måltider. Jo litt,jeg har jo et barn som får mat til faste tider. Det er bare jeg som ikke fikser det med å spise regelmessig.

skal se hva jeg klarer,er ikke lett å vende på en (u)vane som har vart i 10 år.

Takk for tipset ;)

Næringsdrikker koster ikke mer enn den maten du ellers ville ha spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykojenta

Næringsdrikker koster ikke mer enn den maten du ellers ville ha spist.

Ok! Skal si dere var raskt ute med å svare ja :)

Jeg har rett og slett ikke peiling på sånt. Må nesten vente til det kommer penger inn, 8kr får man ikke mye for :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykojenta

Dersom du synes det er lettere å drikke enn å spise fast føde, så koster vel ikke afi-nutrin pulver noe særlig tror jeg. Kjøpes på apotek og blandes ut i melk.

Takk for svar igjen :)

Nei, problemet der er vel det at jeg ikke tåler melk da ;)

Skal ikke være lett.

Men jeg skal se hva jeg finner av sånne ting. Har som sagt ikke kjennskap til sånt, så det er fint med tips fra dere.

Vet ikke om det er lettere med flytende, vil bare vurdere hva slags løsninger som finnes på problemet. Har som sagt slitt med dette i 10år, så ting løser seg ikke akkurat over natta:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen :)

Nei, problemet der er vel det at jeg ikke tåler melk da ;)

Skal ikke være lett.

Men jeg skal se hva jeg finner av sånne ting. Har som sagt ikke kjennskap til sånt, så det er fint med tips fra dere.

Vet ikke om det er lettere med flytende, vil bare vurdere hva slags løsninger som finnes på problemet. Har som sagt slitt med dette i 10år, så ting løser seg ikke akkurat over natta:(

Tåler du ikke noen melkeprodukter (som yoghurt?)

Tåler du frukt? Og juice?

Jeg tenker på smoothies, de kan lages av frukt og juice eller yoghurt, og gir i alle fall noe næring. Ikke nok og variert nok næring i lengden, men bedre enn ingenting. Smaker godt, er sunt og glir lett ned :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykojenta

Tåler du ikke noen melkeprodukter (som yoghurt?)

Tåler du frukt? Og juice?

Jeg tenker på smoothies, de kan lages av frukt og juice eller yoghurt, og gir i alle fall noe næring. Ikke nok og variert nok næring i lengden, men bedre enn ingenting. Smaker godt, er sunt og glir lett ned :-)

Nei, jeg tåler ikke melkeprodukter. Ikke kjøtt som har melkeprotein eller laktose heller.

Men smoothies hørtes jo ganske godt ut da :)

Venter på penger, så jeg kan kjøpe litt frukt og mikse sammen.

Har du noen gode oppskrifter til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg tåler ikke melkeprodukter. Ikke kjøtt som har melkeprotein eller laktose heller.

Men smoothies hørtes jo ganske godt ut da :)

Venter på penger, så jeg kan kjøpe litt frukt og mikse sammen.

Har du noen gode oppskrifter til meg?

Jeg har ikke laget smoothies uten melkeprodukter sjøl, men det er egentlig bare å kjøpe inn frukt & bær etter smak & behag, og kjøre i en food processor. Og jeg har lest at man kan bruke juice i, istedenfor yoghurt, så det er vel bare å prøve seg fram.

Sjøl bruker jeg gjerne bær (har en stor pose skogsbær-blanding i fryseren, evt. jordbær) & banan, samt yoghurt da, gjerne vanilje-yoghurt. Evt. kan du ha en liten "dæsj" vaniljesukker eller vanilje-essens i kanskje. Men som sagt, prøv deg fram.

Man kan også ha isbiter i, om maskinen du bruker klarer å knuse is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykojenta

Jeg har ikke laget smoothies uten melkeprodukter sjøl, men det er egentlig bare å kjøpe inn frukt & bær etter smak & behag, og kjøre i en food processor. Og jeg har lest at man kan bruke juice i, istedenfor yoghurt, så det er vel bare å prøve seg fram.

Sjøl bruker jeg gjerne bær (har en stor pose skogsbær-blanding i fryseren, evt. jordbær) & banan, samt yoghurt da, gjerne vanilje-yoghurt. Evt. kan du ha en liten "dæsj" vaniljesukker eller vanilje-essens i kanskje. Men som sagt, prøv deg fram.

Man kan også ha isbiter i, om maskinen du bruker klarer å knuse is.

Oki. Da får jeg prøve meg litt fram. Kanskje dette er løsninga for å få ungen her i huset til å like frukt også. Få slått to fluer i en smekk.

Tusen takk for svaret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Da får jeg prøve meg litt fram. Kanskje dette er løsninga for å få ungen her i huset til å like frukt også. Få slått to fluer i en smekk.

Tusen takk for svaret ;)

Håper du finner noe som frister! Det meste er godt oppi, både melon, kiwi, fersken, alle slags bær.

Her er noen tips:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105822

Ellers finner du masse oppskrifter om du søker på google, fx med søkeord som smoothie oppskrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig å spise fordi en depresjon kan forsterkes hvis man ikke får i seg tilstrekkelig med mat.

sliter med deg samme selv, klarer ikke å ta til meg så mye mat lenger, og det er ikke helt bra

kanskje det hjelper for deg å følge en form for rutine med spisingen? at du vet at du feks skal spise noe om morningen om det så bare er en halv joghurt, og så spise en brødskive kl 12.

Nå vet jeg jo ikke om du har så mye penger, er desverre dårlig til å lese innlegg skikkelig før jeg svarer men kanskje du kan unne seg noe du ellers er fysen på ? feks kokkosboller noe potetgull, så du får litt smaken av mat i munnen.

Ellers så finnes det ernæringsdrikker som ikke inneholder melk. Tåler ikke melk selv så jeg har måttet ty til det i perioder.Kanskje et apotek har litt peiling på dette her?

lykke til, håper det vil ordne seg etterhvert med maten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...