Gå til innhold

Smerter i mage/bryst

Anbefalte innlegg

Jeg får luftsmerter (tror jeg det er) som går fra magen og opp til halsen. Det virker som luft, for smerten liksom beveger seg. Det kommer etter at jeg har spist, f.eks. pinnekjøtt, blåbær, nektariner, Curamed halstabletter (disse matvarene er jeg helt sikker på) og en del annen mat. Idoform pleier å hjelpe dersom jeg for eksempel spiser det før pinnekjøtt.

Det gjør veldig vondt, det er noe langt mer enn ubehag. Smerten går av og til opp i tennene, og det er umulig å få gjort noe når denne smerten kommer over meg.

Det pleier å gå over i løpet av natten, men det er ikke så lett å sovne....

Har dere noen formening om hva dette kan være, og hvilke legemidler som kan fjerne smerten etter den har begynt?

Jeg unngår selvsagt mat som jeg vet jeg får denne reaksjonen på. (Har funnet ut at jeg kan spise 4-5 blåbær uten at det gjør noe, men aldri mer).

Det er mange år siden det startet, men det kommer mye hyppigere nå enn tidligere. Jeg er nå 53. Jeg har også mye mindre plager med dette når jeg holder meg slank enn de gangene jeg har vært litt rundere.

Håper dere kan fortelle meg hva dette er og om det kan gjøres noe med det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19519-smerter-i-magebryst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til ravto

Symptomene du beskriver kan passe med en irritasjonsbetennelse i magesekk- såkalt gastritt. Det kan gi symptomer som halsbrann, sure oppstøt og dels luftsmerter.

Sterk krydret mat, kaffe, alkohol ol vil ofte forsterke symptomene.

Forsøk med reseptfrie medisiner som du kan få på apoteket, feks Link eller Zantac. Hvis det ikke hjelper etter få dager bør du oppsøke lege for videre undersøkelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19519-smerter-i-magebryst/#findComment-86163
Del på andre sider

Til ravto

Symptomene du beskriver kan passe med en irritasjonsbetennelse i magesekk- såkalt gastritt. Det kan gi symptomer som halsbrann, sure oppstøt og dels luftsmerter.

Sterk krydret mat, kaffe, alkohol ol vil ofte forsterke symptomene.

Forsøk med reseptfrie medisiner som du kan få på apoteket, feks Link eller Zantac. Hvis det ikke hjelper etter få dager bør du oppsøke lege for videre undersøkelser.

Takk for svar, men jeg vet ikke om det kan være dette, ettersom symptomene er såpass ulike. Jeg har hatt disse smertene siden jeg var ca 15, men ikke like mye i alle perioder av livet. Sterk krydret mat, kaffe eller alkohol har så vidt jeg vet aldri fremkalt disse smertene, i alle fall ikke alene.

Halsbrann har jeg kun hatt i forbindelse med svangerskap, og sure oppstøt har jeg vel knapt hatt siden jeg var jentunge.

Som nevnt virker medikamenter om jeg tar dem før jeg spiser, for eksempel kan jeg spise litt pinnekjøtt på julaften, dersom jeg har tatt idoair først, uten å få smerter.

Var dette en bedre forklaring? Jeg har nevnt dette for leger innimellom, men det er ingen som har tatt det alvorlig, de henviser bare til slike medisiner som du nevnte.

Selv har jeg lurt på om det kan være gallestein, etter å ha hørt om symptomer på dette.

Vil det eventuelt være best å bli undersøkt hos en indremedisiner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19519-smerter-i-magebryst/#findComment-86215
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...