Gå til innhold

Måling av serumkonsentrasjon ved bruk av Lamictal!


AnetteK1365380895

Anbefalte innlegg

AnetteK1365380895

Jeg har en blandet personlighetsforstyrrelse (engstelig/unnvikende og emosjonell ustabil), og har gått på 150 mg Lamictal i ca. 1,5 år. Har prøvd mange lykkepiller uten virkning, men Lamictal ser ut til å hjelpe. I tillegg tar jeg 100-200 mg Truxal. Har lest at man skal måle serumkonsentrasjonen i blodet når man tar Lamictal. Det har aldri blitt gjort hos meg. Er dette viktig? Er tvangsinnlagt som dagpasient på en fylkesavdeling, men legen der er generelt imot medisinering. Måtte til avd. overlegen for å få lov til å prøve Lamictal. Lurer også på om det ikke er lov til å kjøre bil i det hele tatt under opptrappingen? Endte på 150 mg fordi jeg ikke fikk lov til å kjøre bil, og ikke gadd trappe opp mer! Er dette for lav dose til å ha en tilfredsstillende virkning?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å måle serumkonsentrasjonen for å finne ut om man står på riktig dose. Dette SKAL gjøres så minn legen på det. Han er nødt til å gjøre det selv om han er mot medisiner.

Har aldri hørt at man ikke kan kjøre bil når man går på Lamictal. Synes det høres rart ut jeg, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest piltolill

Jeg bruker 400 mg lamictal for dag, har aldri hørt eller erfart at det skulle være noe problem med bilkjøring.

Da er jeg noe mer usikker på truxal, den blir man jo ganske trøtt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

På den ene side er det den faktiske virkning som er viktig og ikke et laboratoriesvar. Slik sett beskriver du at du er blitt godt hjulpet.

På den annen side er dette medisiner en skal bruke svært lenge. Da er det greit å vite at dosen er korrekt. Kanskje kunne virkningen vært enda bedre?

Siden du faktisk er underlagt tvang, har du vell litt å gå på i forhold til bedring?

Jeg ville helt sikkert ha målt serumkonsentrasjonen din og evt justert dosen etter svaret.

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne kjøre bil selv om du bruker Lamictal dersom du føler deg vanlig uthvilt og opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteK1365380895

På den ene side er det den faktiske virkning som er viktig og ikke et laboratoriesvar. Slik sett beskriver du at du er blitt godt hjulpet.

På den annen side er dette medisiner en skal bruke svært lenge. Da er det greit å vite at dosen er korrekt. Kanskje kunne virkningen vært enda bedre?

Siden du faktisk er underlagt tvang, har du vell litt å gå på i forhold til bedring?

Jeg ville helt sikkert ha målt serumkonsentrasjonen din og evt justert dosen etter svaret.

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne kjøre bil selv om du bruker Lamictal dersom du føler deg vanlig uthvilt og opplagt.

Tusen takk for svar, det satte jeg stor pris på!

Spurte fastlegen om det var viktig å måle serumkonsentrasjonen, han mente også det...

Men da jeg idag nevnte det for psykiateren på avd, hun som i teorien står for medisineringen, mente hun at det ikke var nødvendig... Tror det er fordi det ikke står noe om det i felleskatalogen...

Vet du, NHD, om det er noe skrevet om dette i f.eks et legetidsskrift som jeg kan henvise til? Kan liksom ikke si at jeg har det fra Dr. Online....

Vet ikke helt om det er noe poeng i å måle konsentrasjonen hos fastlegen når han allikevel ikke kan gjøre noe med dosen jeg står på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...