Gå til innhold

Svaksynt, et oversett "handikap". En dag blir vi det alle

Anbefalte innlegg

Det å ikke se alt er en stor utfordring. Mange kan ikke bare ta på seg briller og leve som andre, slik mange tror.

Jeg har samlet noen inntrykk:

Du får ikke førerkort, ser ikke hull i asfalten, trappekanter, umerka glassdører. Snubler i alt som er mindre enn en fotball. Selvangivelsen og telefonkatalogen er bare en grøt. Du klarer ikke få med deg alt som skjer fort nok. Et utall problemer.

Er oppvasken ren?

Er gulvet rent?

Hvor ble det av ostehøvelen?

Hvor ble det av husnøkkelen jeg mistet i gresset/grusen?

Småpengene på disken går i ett med møsteret.

Trappetrinnes kant går i ett med resten, og trappa er ekstremsport.

Er det bussen eller en trailer som kommer? Når går bussen? (lese tabellen kan vi glemme) Jeg vinker for sikkerhets skyld. Det var en trailer, og jeg fikk skyss til byen med trailer i stedet.

Hvem er det, ser ikke ansiktet? Vi hilser ikke, dermed er vi uhøflige.

Svaksynt er det samme som mindre begavet?

Store bokstaver er stygt, derfor er alle offentlige bokstaver små og uleselige, ikke store og stygge.

Mange av oss blir svaksynte når vi blir gamle og i samme situasjon, men det tenker vi ikke på.

Mange blir svaksynte i aktiv alder, og irriterer seg over alt som er så smått og lite tilrettelagt, men når de er unge og skarpe tenker de ikke på det. Når vi er gamle resignerer vi.

Mange har vært svaksynte hele livet og vet alt om dette, hvorfor spør vi ikke dem om hvordan vi kan tilrettelegge?

F eks større og tydeligere skrift er nyttig for oss alle, hvorfor ikke bruke det? Fordi det er stygt.

Hjelpemidler er tungvinte og ofte ikke så mye til hjelp. Seende syns det er veldig bra, for den svaksynte er det ubrukelig. Du må være svaksynt for å se problemet.

Den svaksynte dama ba trikkesjåføren om å snakke tydeligere, da hun ikke kunne se skriften på holdeplassene: "skaff deg høreapparat!"

Hørselen er som en radar. Trikken kommer, en dør åpner seg. Men ikke den vanlige. Fullt kaos. reglene er endret, vi må gå inn foran. "Er du blind, eller?"

Alt dette finner normal-seende alltid en løsning for, som de selv syns er bra. Da er de så såre fornøyd.

Sjøl er jeg blitt slik med alderen at jeg ikke lenger kan lese selvangivelsen uten hjelpemidler, fordi skattevesenet vil ha alt inn på 4 sider.

Jeg må ha på meg briller utelukkende fordi skrifta på pakker, billetter, skjema, DVD-filmer, brev.... alt er så forbannet smått. De sender meg en hel A4 side, og bare en fjerdedel er brukt med mikroskopisk skrift, resten er hvitt!

Fortsetter under...

Jeg blir i dårlig humør av å lese en slik oppsamling av alle mulige og umulige problemer som kan følge av en funksjonshemning. Det er utvilsomt ugreit å være svaksynt, men reagerer allikevel på en slik opplisting av problemer.

Det du sier på slutten om de problemer de fleste får med å lese liten tekst etterhvert opplever jeg ikke som noe stort problem. Problemet består mest i å vite hvor brillene er...*s*

Jeg blir i dårlig humør av å lese en slik oppsamling av alle mulige og umulige problemer som kan følge av en funksjonshemning. Det er utvilsomt ugreit å være svaksynt, men reagerer allikevel på en slik opplisting av problemer.

Det du sier på slutten om de problemer de fleste får med å lese liten tekst etterhvert opplever jeg ikke som noe stort problem. Problemet består mest i å vite hvor brillene er...*s*

Det er slike reaksjoner som kommer på bevisstgjøring av alle funksjonshemminger.

Alt for mange foretrekker at f eks alle svaksynte bruker svært tungvinte, kostbare og tidkrevende helpemidler i stedet for at andre gjør små, billige og enkle tilrettelegginger. Store bokstaver er billige, enkle og veldig effektive. Briller, hjelpemidler og hjelpere er mye dyrere.

En trapp kan gjøres trygg med noen meget billige kontraststriper, men motstanden mot å sette dem på er mistenkelig sterk.

På en trapp er kontraststriper stygt, på en annen trapp i samme bygg er det pynt!

Leksika:

aversjon (av lat. aversio, fravending), motvilje, avsky.

Jeg tenker på aversjoner som noe som sniker seg rundt i krokene og kiler seg inn i sprekker og forhindrer at de vi forakter får komme til orde/rett.

Leksika:

aversjon (av lat. aversio, fravending), motvilje, avsky.

Jeg tenker på aversjoner som noe som sniker seg rundt i krokene og kiler seg inn i sprekker og forhindrer at de vi forakter får komme til orde/rett.

Jeg skjønner ikke engang hvor du vil med denne kommentaren. Mulig at jeg har litt tungt for det i kveld.

De fleste funksjonshemninger gjør livet mer komplisert enn ønskelig, og dette gjelder så avgjort det å være svaksynt. Sett fra mitt ståsted er det allikevel lite meningsfylt å fokusere på alle de vanskeligheter som måtte finnes. For alle typer funksjonshemninger er det langt fram før man kan si at samfunnet tilrettelegger fullstendig.

Annonse

Det var ikke helt lett å svare deg for skriften er som vanlig for liten.

Har forsøkt de vanlige ting som å sette skriften til størst men det fungerte ikke.

Dette er et vanlig problem på mange nettsteder.

Med Mozilla går det an, men proporsjonene inne i bokser og felter har lett for å amputere skriften.

Det er slike reaksjoner som kommer på bevisstgjøring av alle funksjonshemminger.

Alt for mange foretrekker at f eks alle svaksynte bruker svært tungvinte, kostbare og tidkrevende helpemidler i stedet for at andre gjør små, billige og enkle tilrettelegginger. Store bokstaver er billige, enkle og veldig effektive. Briller, hjelpemidler og hjelpere er mye dyrere.

En trapp kan gjøres trygg med noen meget billige kontraststriper, men motstanden mot å sette dem på er mistenkelig sterk.

På en trapp er kontraststriper stygt, på en annen trapp i samme bygg er det pynt!

Trapper er noe dritt uansett, det skulle bare vært heiser til alle ;o)

OK OK, med store tall da selvfølgelig.

Jeg skjønner ikke engang hvor du vil med denne kommentaren. Mulig at jeg har litt tungt for det i kveld.

De fleste funksjonshemninger gjør livet mer komplisert enn ønskelig, og dette gjelder så avgjort det å være svaksynt. Sett fra mitt ståsted er det allikevel lite meningsfylt å fokusere på alle de vanskeligheter som måtte finnes. For alle typer funksjonshemninger er det langt fram før man kan si at samfunnet tilrettelegger fullstendig.

Tilrettelegging for svaksynte kommer alle til gode.

Større skrift er stygt, men du verden så behagelig. Du trenger ikke finne fram brillene hver gang, og lyset trenger ikke være så sterkt for de gamle.

Kontraststripe på trappetrinn kan hjelpe når lyset er dårlig. Så slipper du kanskje gå på trynet, selv om du ser godt ellers.

Tydelige husnummerskilt syns på lenger hold for ambulanser.

Større nummer på kontordører gjør kanskje at du slipper å løpe helt ned i enden hver gang for å se. Hoteller er flinkere.

Tilrettelegging for svaksynte kommer alle til gode.

Større skrift er stygt, men du verden så behagelig. Du trenger ikke finne fram brillene hver gang, og lyset trenger ikke være så sterkt for de gamle.

Kontraststripe på trappetrinn kan hjelpe når lyset er dårlig. Så slipper du kanskje gå på trynet, selv om du ser godt ellers.

Tydelige husnummerskilt syns på lenger hold for ambulanser.

Større nummer på kontordører gjør kanskje at du slipper å løpe helt ned i enden hver gang for å se. Hoteller er flinkere.

Jeg er ikke i mot tilrettelegging hverken for svaksynte eller andre typer funksjonshemninger.

Dersom du ønsker å bidra til økt forståelse og økt grad av tilrettelegging, bør du sannsynligvis presentere ditt budskap på en annen måte enn i hovedinnlegget.

Jeg er ikke i mot tilrettelegging hverken for svaksynte eller andre typer funksjonshemninger.

Dersom du ønsker å bidra til økt forståelse og økt grad av tilrettelegging, bør du sannsynligvis presentere ditt budskap på en annen måte enn i hovedinnlegget.

Mer beskjedent?

Beskjedenhet har ikke frambragt noe som helst enda.

Mange vil nok ønske at kravene er mer beskjedne, så blir det ikke så vanskelig å overse dem.

Mer beskjedent?

Beskjedenhet har ikke frambragt noe som helst enda.

Mange vil nok ønske at kravene er mer beskjedne, så blir det ikke så vanskelig å overse dem.

Har ikke noe med beskjedenhet å gjøre.

Dersom du spyr dine problemer ut over en forsamling, vil de færreste bli interessert i å bidra positivt.

Har ikke noe med beskjedenhet å gjøre.

Dersom du spyr dine problemer ut over en forsamling, vil de færreste bli interessert i å bidra positivt.

En forsamling er noe annet.

Men en arkitekt er overhodet ikke interessert. Rullestolbrukere har slitt i årtier, men først de siste åra er det oppstått gehør. Det tar en evighet før det siger inn. Det må liksom bli trend.

• 3 måneder senere...

Annonse

Gjest Bitis Gabonica, sterkt svaksynt

Jeg er født svaksynt som en følge av albinisme (pigmentmangel), og er nå 25 år gammel. Må si jeg kjenner meg temmelig godt i gjen i mange av problemstillingene du tar opp!

Har noen små feltregler for meg selv.

- Jeg har alltid en kraftig lommelupe på meg, som førstørrer 10x. Da kan jeg se utydelige prislapper, størrelser på klær, innholdsfortegnelser og det som står bak på bøker/CDer/DVDr. Folk skjønner at lupen er der fordi jeg ser ddårlig, og trenger den på det grunnlaget. Hvis folk tror jeg er mindre begavet, så er det DERES problem!

- Jeg har en veldig kompakt kikkert med meg til å lese skilter, se i utstillingsvinduer eller hvilken buss, trikk eller evt trailer som kommer. Den er helt uvurderlig på Oslo S og flyplasser. Uten kikkert må jeg ha ledsager for å lese hvilken gate jeg skal gå til.

- Jeg går i en del forhold med hvit stokk selv om jeg ikke er blind. Orienteringssynet mitt er slett ikke værst (er jo født med det og kjenner ikke noe annet). Men det sender ut et signal til andre trafikanter om at de skal vise respekt, og f.eks. stoppe ved fotgjengerfelt. I motlys ser jeg veldig dårlig fordi jeg albinismen gjør meg meget lyssky, så da tryner jeg langt mindre om jeg går med stokk. Huller i asfalten, høyden på kanter/trappetrinn, og ujevnheter blir følbare.

- Jeg har lært meg de buss- og banerutene jeg bruker mest utenat. Det har DESSVERRE vist seg temmelig håpløst å få trikkeførere til å artikulere seg bedre, og bussjåfører til å åpne kjeften i det hele tatt. Dette er noe Blindeforbundet flere ganger har aksjonert mot, og stadig vil ha på agendaen.

- Sosialt gjør jeg oppmerksom på at jeg kan ha vondt for å oppfatte mimikk og derfor kommuniserer på et langt mer verbalt plan.

- Jeg prøver ikke å skamme meg over synshemmingen min, men samtidig ikke presentere meg som den. Jeg legger alltid vekt på at jeg så langt det går lever som en hver annen.

Det største problemet for meg kalles byråkratiet. Det å få tekniske hjelpemidler er unødvendig vanskelig. For å få forstørret skjermbildet finnes det fin programvare, men disse programmene viser seg ofte å kreve meget høy maskinkapasitet - høyere enn de PCene man gjerne får utlevert. Jeg har faktisk gått så langt som å kjøpe tildels dyre hjelpemidler av egen lomme fordi jeg får hetta av alt byråkratiet (jeg har en del psykiske problemer og). Slikt burde være totalt unødvendig. Men saksbehandlingen er så lang at jeg faktisk en gang opplevde å få beskjed om at hjelpemidlene mine var klare først etter at jeg hadde fullført en grunnkurseksamen! Det er i alle fall tragikomisk! Hadde jeg ikke hatt en gammel laptop og en kikkert da, ville jeg aldri ha klart det grunnkurset i det hele tatt.

Minibanker og billettautomater kan være problematiske. Jeg er så heldig at jeg ser godt nok til å skjønne det, men er du blind stiller du på bar bakke her. Blindeforbundet har også vært ute og aksjonert her, men dessverre uten resultater hittil. Her må virkelig noe gjøres.

Det med at svaksynt skal likestilles med mindre begavet kan nok jeg og føle i noen sammenhenger. Ikke alle skjønner hva man står på Tbane-stasjonen med kikkert for, men de får tro det de vil. Det er antagelig folk jeg som bare ser meg en gang og ikke igjen. Jeg føler meg selvfølgelig heller ikke smart når jeg tryner fordi jeg går i en umerket trapp og feilberegner, men jeg har kommet til at det beste er å late som ingenting. Det gikk bra denne gangen hahaha, jeg får huske stokken neste gang.

Bitis Gabonica

Det var ikke helt lett å svare deg for skriften er som vanlig for liten.

Har forsøkt de vanlige ting som å sette skriften til størst men det fungerte ikke.

Dette er et vanlig problem på mange nettsteder.

Jeg har funnet en løsning på det.

Jeg bruker Opera som nettleser. IE er ikke noe å skryte av.

Denne nettleseren kan nedlastes gratis på www.opera.com, og den har en zoomfunksjon som virker på alle nettsteder.

Skriver ikke dette for å være arrogant, men for å foreslå en løsning på et problme

Bitis Gabonica

Jeg er enig i at det beste er å gjøre det beste ut av situasjonen.

MEN jeg skjønner at enkelte blir frustrert til tider. Jeg holder dog fast ved at man må¨lære seg sin egen lille "feltguide" for hvordan man best mulig kan fungere.

Bitis Gabonica

Trapper er noe dritt uansett, det skulle bare vært heiser til alle ;o)

OK OK, med store tall da selvfølgelig.

Jeg har et forslag til deg:

Meld deg inn som støttemedlem i NBFU - Norges Blindeforbunds ungdom (regner med du er mellom 14 og 35?) Kanskje har du noe positivt å tilføre interessepolitikken som drives? Jeg synes nemlig selv at mange svaksynte er veldig flinke til å fortelle hva som er vanskelig, mens de samtidig viser en veldig ulyst mot å drive interessepolitikk. Organisasjonen trenger folk som brenner for den populært kalte blindesaken. l

Mer å lese:

http://www.nbfu.no

http://www.blindeforbundet.no

Jeg er enig i at det beste er å gjøre det beste ut av situasjonen.

MEN jeg skjønner at enkelte blir frustrert til tider. Jeg holder dog fast ved at man må¨lære seg sin egen lille "feltguide" for hvordan man best mulig kan fungere.

Synes du beskrev gode mestringsstrategier i innlegget ditt. Det betyr ikke at jeg mener at tilrettelegging ikke er vesentlig, men det er bedre å finne løsninger enn å bruke mye energi på å være frustrert over de mangler som er tilstede.

Jeg har et forslag til deg:

Meld deg inn som støttemedlem i NBFU - Norges Blindeforbunds ungdom (regner med du er mellom 14 og 35?) Kanskje har du noe positivt å tilføre interessepolitikken som drives? Jeg synes nemlig selv at mange svaksynte er veldig flinke til å fortelle hva som er vanskelig, mens de samtidig viser en veldig ulyst mot å drive interessepolitikk. Organisasjonen trenger folk som brenner for den populært kalte blindesaken. l

Mer å lese:

http://www.nbfu.no

http://www.blindeforbundet.no

Jeg er medlem av NHF allerede og maser og skriker om tilgjengelighet for alle. Jeg skal ikke glemme svaksynte når jeg skriker heller, lover ;o)

Jeg er født svaksynt som en følge av albinisme (pigmentmangel), og er nå 25 år gammel. Må si jeg kjenner meg temmelig godt i gjen i mange av problemstillingene du tar opp!

Har noen små feltregler for meg selv.

- Jeg har alltid en kraftig lommelupe på meg, som førstørrer 10x. Da kan jeg se utydelige prislapper, størrelser på klær, innholdsfortegnelser og det som står bak på bøker/CDer/DVDr. Folk skjønner at lupen er der fordi jeg ser ddårlig, og trenger den på det grunnlaget. Hvis folk tror jeg er mindre begavet, så er det DERES problem!

- Jeg har en veldig kompakt kikkert med meg til å lese skilter, se i utstillingsvinduer eller hvilken buss, trikk eller evt trailer som kommer. Den er helt uvurderlig på Oslo S og flyplasser. Uten kikkert må jeg ha ledsager for å lese hvilken gate jeg skal gå til.

- Jeg går i en del forhold med hvit stokk selv om jeg ikke er blind. Orienteringssynet mitt er slett ikke værst (er jo født med det og kjenner ikke noe annet). Men det sender ut et signal til andre trafikanter om at de skal vise respekt, og f.eks. stoppe ved fotgjengerfelt. I motlys ser jeg veldig dårlig fordi jeg albinismen gjør meg meget lyssky, så da tryner jeg langt mindre om jeg går med stokk. Huller i asfalten, høyden på kanter/trappetrinn, og ujevnheter blir følbare.

- Jeg har lært meg de buss- og banerutene jeg bruker mest utenat. Det har DESSVERRE vist seg temmelig håpløst å få trikkeførere til å artikulere seg bedre, og bussjåfører til å åpne kjeften i det hele tatt. Dette er noe Blindeforbundet flere ganger har aksjonert mot, og stadig vil ha på agendaen.

- Sosialt gjør jeg oppmerksom på at jeg kan ha vondt for å oppfatte mimikk og derfor kommuniserer på et langt mer verbalt plan.

- Jeg prøver ikke å skamme meg over synshemmingen min, men samtidig ikke presentere meg som den. Jeg legger alltid vekt på at jeg så langt det går lever som en hver annen.

Det største problemet for meg kalles byråkratiet. Det å få tekniske hjelpemidler er unødvendig vanskelig. For å få forstørret skjermbildet finnes det fin programvare, men disse programmene viser seg ofte å kreve meget høy maskinkapasitet - høyere enn de PCene man gjerne får utlevert. Jeg har faktisk gått så langt som å kjøpe tildels dyre hjelpemidler av egen lomme fordi jeg får hetta av alt byråkratiet (jeg har en del psykiske problemer og). Slikt burde være totalt unødvendig. Men saksbehandlingen er så lang at jeg faktisk en gang opplevde å få beskjed om at hjelpemidlene mine var klare først etter at jeg hadde fullført en grunnkurseksamen! Det er i alle fall tragikomisk! Hadde jeg ikke hatt en gammel laptop og en kikkert da, ville jeg aldri ha klart det grunnkurset i det hele tatt.

Minibanker og billettautomater kan være problematiske. Jeg er så heldig at jeg ser godt nok til å skjønne det, men er du blind stiller du på bar bakke her. Blindeforbundet har også vært ute og aksjonert her, men dessverre uten resultater hittil. Her må virkelig noe gjøres.

Det med at svaksynt skal likestilles med mindre begavet kan nok jeg og føle i noen sammenhenger. Ikke alle skjønner hva man står på Tbane-stasjonen med kikkert for, men de får tro det de vil. Det er antagelig folk jeg som bare ser meg en gang og ikke igjen. Jeg føler meg selvfølgelig heller ikke smart når jeg tryner fordi jeg går i en umerket trapp og feilberegner, men jeg har kommet til at det beste er å late som ingenting. Det gikk bra denne gangen hahaha, jeg får huske stokken neste gang.

"Må si jeg kjenner meg temmelig godt i gjen i mange av problemstillingene du tar opp!"

Takk for svar. De nye helsefortakene har innsett at det trengs rådgivere og veldig mange av løsningene er meget enkle og billige. Problemet er bare bevisstheten og kunnskapene. Med de nye helseregionene og likemannsordningen kommer nå svaksynte inn i byggesaker og styrer. De får innsyn i pasientbehandling og rutiner gjennom nye ordninger.

Her i Helse Øst:

http://www.helse-ost.no/modules/module_123/proxy.asp?iDisplayType=2&iCategoryId=132&iInfoId=717&mids=165

En annen farge på lysbrytere, en annen farge på toppen av rekkverket, en farget stripe på glassdøra, litt bedre planlegging av nettsider osv.

http://www.helse-vest.no/sw7000.asp

www.vg.no og www.db.no har tatt det til følge.

Skrift som kan forstørres. Internett er blitt det nye, men mange må bruke lupe på skjermen.

En eldre mann skulle se på internettsidene til Skatteetaten, og første spørsmål var : "er det mulig å få større skrift?" Dette var en normal pensjonist.

Jeg selv gikk på trynet i nye A-hus og en sjukepleier hjalp meg. Hun sa "Den trappa er farlig, mange snubler, jeg har også snublet. Jeg bruker progressive glass og det som er foran føttene mine blir uklart på grunn av lesedelen i glasset. Det hadde vært fint med en kontraststripe." Nettopp.

Bare for å pirke litt i myten om svaksynte: hvis du har en medfødt sykdom som gjør at du har omvendt tunnellsyn, dvs at du bare har syn i ytterkantene av synsfeltet, ikke i midten, hva slags briller bruker du da?

Hvis du langsomt mister evnen til å se, men har normalt fungrende optikk i øyet, hva slags briller bruker du da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...