Gå til innhold

tetracycliner

Anbefalte innlegg

Gjest kasutra

Jeg har vært på 5-ukers tetracyclin-kur pga. perioral dermatitt. Dette har blitt mye bedre etter kuren, men det som før var rødt er fortsatt lyse rosa. Det er helt OK for meg at det er som det er nå, jeg som er vant med illrødt eksem rundt nesen. Men nå er jeg redd dette skal komme tilbake, siden det ikke er 100% borte? Finnes det noe for å vedlikeholde resultatet, eller må jeg på tetracyclin-kur flere ganger? Det er vel ikke helt bra å spise så mye (ofte) antibiotika?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19525-tetracycliner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Det er svært vanskelig å si noe bestemt om hvor lenge antiobiotikabehandling bør fortsettes i slike tilfeller. Fem uker høres egentlig som en ganske lang "kur". Generelt sett synes jeg det er lite heldig med langvarig tetracyklinkur. Tetracyklin er en såkalt bredspektret antibiotikum som påvirker også mange bakterier i vårt normal flora; bakterier som forekommer og skal være til stede i tarmen, munnen, huden, etc. Hvis man ødelegger denne balansen ved å eliminere noen av disse kan det få uønsket sideeffekt, f. eks. diarre. Det at fargen på ditt utslett ikke er blitt helt normal behøver ikke å bety at det er fortsatt infeksjon til stede. Det kan ta tid for huden å restituere seg helt. Jeg tror, og der skal jeg være meget forsiktig, det er verdt å sed det an uten antibiotika, om ikke du er ferdig med infeksjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19525-tetracycliner/#findComment-87030
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...