Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg tråkket på et glassskår som lå på bakken når jeg var i syden (Hellas), og det gikk ca 1/2 cm inn i foten. Kan det være noen sjanse for HIV-smitte? Jeg leste på nettsiden til Landsforeningen mot AIDS at HIV-viruset ikke levde mer enn ca. 7 minutter utenfor menneskekroppen. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195273-b%C3%B8r-jeg-ta-en-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Smitte kan muligens overføres ved å tråkke på et forurenset glasskår, men det er helst bakterier som overføres. I tilfelle vil du få en lokal reaksjon med betennelse, evt. pussdannelse, smerter, hevelse, osv. At HIV overføres med denne metoden er høyst usannsynlig. Jeg tror at du kan ta det med ro for det. Hvor lenge HIV overlever utenfor organismen avhenger av en rekke faktorer, bl.a. om det er sammen med relativt mye blod eller andre kroppsekreter, temperatur, osv. Sjansen er som sagt så liten at det er praktisk talt "NONEXISTENT"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...